Artikel top billede

Foto: Greig Jewell (Foto: Copyright (2007) Craig Jewell / Craig Jewell)

Teleanalytiker: 3-nedbrud kan være dramatisk

Nedbruddet hos 3 skyldes en fejl i selskabets kernenetværk i Sverige. Og det kan være "dramatisk," mener teleanalytiker.

Det er en fejl i teleselskabet 3's kernenetværk i Sverige, som tirsdag betyder, at mere end 300.000 danske kunder hos 3G-pioneren nu i 11 timer har været på et net, der er stort set dødt.
 
Det oplyser selskabets kommunikationschef, Knud Løkke Rasmussen, der ligesom resten af selskabets chefer og kunder er ude af stand til at kontakte omverdenen på firmaets telefoner.
 
I formiddags lovede selskabet i en pressemeddelelse at have normal drift på nettet omkring klokken 11. At der nu er gået yderligere et par timer indikerer, at der er tale om et langt mere indviklet problem end først antaget.
 
3's kommunikationschef fortæller Computerworld, at fejlen opstod efter en planlagt, simpel softwareopdatering af en del af det såkaldte core- eller kernenetværk i Sverige. 

"Meget alvorlig sag"

Hos televirksomheden Netplan fortæller teleanalytiker Torben Rune, at en fejl i et core-netværk kan være ganske dramatisk.
 
"Det er en meget, meget alvorlig sag, når et core-netværk hos en operatør ikke fungerer. Det betyder, at man er fuldstændig afskåret fra at kunne få fat i nogen ting," siger Torben Rune.
 
Han forklarer, at det kan være meget komplekst at fejlrette problemer, hvis det er sådan, at fejlen afskærer basestationer fra netværket.
 
"Så er der ikke andet at gøre end at tage gummiskoene på og køre ud til den pågældende central og installere per håndkraft," siger Torben Rune, som oplyser, at der findes 1.200 centraler i landskabet alene i Danmark. 
 
Opgraderer nettet om natten
Ifølge Torben Rune foregår opdateringer af telenetværk typisk om natten for at have tid til at fejlrette eventuelle problemer inden morgengry. Med en nedetid på omkring 11 timer mener analytikeren, at nedbruddet nærmer sig rekord i kategorien nedbrud efter softwareopdatringer.
 
"Men i dag er det gået ud over 3's kunder. I morgen er det måske TDC's, Telenors eller Telias kunder. Det kan ramme alle," siger Torben Rune.

Hos 3 i Danmark fortæller kommunikatinschef Knud Løkke Rasmusssen, at firmaets svenske teknikere sammen med leverandøren Ericsson arbejder på en roll-back-løsning af problemet, som skal sikre, at reparationen ikke skaber nye problemer for den del af kunderne, som i øjeblikket er gået fri af nedbruddet. 

Samtidig afviser han, at situationen kræver, at teknikerne skal ud i skoven. 
 
"Der er ikke gummistøvler inde over. Allerhøjst nogle små skruetrækkere," siger Knud Løkke Rasmussen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere