1 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Den svenske forhandler Dustins centrallager i Rosersberg 35 kilometer nord for Stockholm er det bankende hjerte i en af Skandinaviens største successer på markedet for online-salg af it-udstyr.
Dustin solgte i fjor for tæt ved 4,5 milliarder danske kroner. Danske kunder står for omkring trekvart milliard af omsætningen.
Dustin-koncernen er de sidste 10-15 år vokset voldsomt med tæt på en tidobling af sin omsætning. Dustins danske forretning er de seneste tre år vokset så voldsomt, at firmaet de seneste tre år har vundet Computerworlds top 100 i kategorien it-forhandlere.
I dag leverer Dustin hver måned omkring 100.000 varepakker - eller mere end en million pakker om året - til sine kunder.
På de næste sider kan du følge varernes vej, fra kunden bestiller sin vare, til pakken ruller ud af det svenske lager.
2 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Flere gange om dagen lyder et ringesignal som tegn på, at en varevogn med nye varer fra distributører eller producenter står klar til at blive læsset af.
Inde på Dustin-lageret står 120 medarbejdere klar til at tage imod og ekspedere virvaret af alt fra komponenter, pc'er, kabler, printere, fladskærms-tv og tilbehør ud på hylderne.
De fleste kender nok Dustin for salg til private kunder via onlinebutikken Dustin Home. Men faktisk går fem ud af seks leverancer til erhvervskunder, der stiller høje krav om hurtig og fejlfri levering.
Dustins største konkurrent på det marked er uden sammenligning giganten Atea, der på skandinavisk plan har en omsætning, som er fem gange større end Dustin.
3 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Når varerne er talt op og registreret i det interne ERP-system, printer en medarbejder en selvstændig label med en stregkode og andre data om hver enkelt vare.
Ud over registreringen af varerne holder systemet styr på, hvor længe den enkelte vare står på hylderne, før den sendes videre ud til kunderne.
Viden om varens præcise placering på lageret gør det også muligt effektivt at plukke de varer ned fra hylderne, som en kunde har bestilt.
4 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Robert Persson er en del af det team, der håndterer varerne ved modtagelsen. Alt pakkes ud, mærkes og registreres, før de ryger ud på en lagerhylde.
De 120 ansatte på Dustins lager er en væsentlig del af de i alt 900 ansatte som Dustin har ansat i Sverige, Danmark, Norge og Finland.
5 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
It-kunder forventer i dag, at de kan vælge ud fra et bredt sortiment, og at de kan få varen til en lav pris. Men man skal også have en velfungerende webbutik og en stærk kundeservice, hvis man vil vinde kundernes hjerter, lyder det fra logistikchef Per-Anders Barhag, der til daglig står i spidsen for Dustins lager i Rosersberg.
"Sandhedens øjeblik for Dustins forretning er, når kunden har fået en forkert eller en defekt vare leveret. En ting er, at logistikken skal fungere herfra og ud til kunden, men den skal også fungere den anden vej, så vi hurtigt kan bytte varer, når noget en sjældent gang går galt," siger han.
6 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Dustin tog sit nuværende centrallager i brug i 2008 som et led i sin strategi om at udvide sin forretning fra Sverige til at dække hele Skandinavien.
"Fungerer logistikken ikke, ryger omkostningerne i vejret, og det går ud over lønsomheden. Derfor har vi meget strikse processer, som vi følger," siger logistikchef Per-Anders Barhag, som med et smil indrømmer, at han elsker fornemmelsen af, at systemerne fungerer optimalt.
7 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Pris og effektiv logistik er sammen med et bredt sortiment afgørende for, om kunderne vælger at handle hos Dustin - og ikke mindst, om de vælger at komme igen.
Dustins varesortiment består af omkring 200.000 forskellige varenumre. Det brede sortiment er ifølge Per-Anders Barhag en af grundene til Dustins succes, fordi især erhvervskunder lægger stor vægt på hurtig levering.
Derimod spiller udgifterne til fragt en mindre rolle end hos de private forbrugere.
"Vi har eksempler på varer, som har kostet 1.000 kroner, men hvor fragten er løbet op i at koste kunden 7.000 kroner, men det er også meget usædvanligt," fortæller Per-Anders Barhag.
8 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Sikkerhed er en indgroet del af hverdagen for de 120 ansatte på Dustin-lageret i Rosersberg.
Alle medarbejdere er underlagt de samme regler, som håndhæves venligt, men bestemt, af vagten i receptionen.
Ligesom i en lufthavn skal alt af metal lægges til side, ligesom mobiltelefoner skal registreres.
Reglerne gælder også logistikchefen, Per-Anders Barhag, som her har tømt lommerne og smidt livrem og sko, før han går igennem den elektroniske sluse ind til selve lagerområdet.
9 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Lastbiler fyldt med Dustin-varer afgår flere gange dagligt. Leveringstid er afgørende i konkurrencen på markedet, og hver enkelt ordre printes ud på farvet papir, der fortæller, hvornår ordren skal være ekspederet.
Printet bruges samtidig som en plukliste med angivelse af, hvor man finder varerne på lageret.
"Skal du som danske kunde bruge en pc, kan du bestille frem til klokken 15 og være sikker på,at du får varerne leveret næste dag," fortæller logistikchef Per-Anders Barhag.
10 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Selv den mindste ordre pakkes i en selvstændig æske. Det betyder, at der nogle gange sendes ganske meget gratis luft med ud til kunderne.
Fordelen ved den omhyggelige indpakning er, at man undgår skader på varer under transporten. Det giver få kundeklager og få retursager, hvor varer skal byttes.
Her er Eva Sleiman ved at pakke et enkelt kabel, så der bliver brugt rigeligt med karduspapir til at fylde op i æsken.
11 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Dustin blev stiftet af ægteparret Bo og Ulla Lundevall i 1984, som dengang drev en dyrehandel.
De begyndte med at sælge computertilbehør via postordre, og deres første store salgssucces var farvede floppydiske. De opbyggede derefter deres forretning omkring et trykt katalog, hvor især erhvervskunder kunne bestille it-relaterede varer. Salget via nettet startede i 1995.
I 2006 blev selskabet købt af kapitalfonden Altor, som introducerede en strategi for ekspansion til resten af Norden.
I 2007 gik Dustin ind på det danske marked med opkøbet af Computerstore, og i 2009 gik man ind i Norge.
Lageret i udkanten af Stockholm blev taget i brug i 2008.
Siden er Dustin vokset både gennem opkøb og organisk vækst.
12 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Leverancerne til Dustins danske kunder går via transportfirmaet Bring, som leverer varerne ud til kunderne. Danske privatkunder får deres pakke leveret med Posten.
13 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Tempo er afgørende, når omkring 5.000 pakker hver dag skal pakkes og sendes afsted til kunderne.
Og naturligvis er der intern konkurrence om, hvem der er hurtigst på tape-rullen.
"Vores kunder har tit travlt og skal have deres varer hurtigt, så det ikke går ud over deres produktion," siger logistikchef Per-Anders Barhag.
14 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
Som en del af sin forretning tilbyder Dustin også sine kunder en række services, som for eksempel klargøring af pc'er, så kunden kan tage maskinen i brug med det samme.
Konfigurering, pålægning af softwareimages og personalisering af den enkelte maskine foregår i en selvstændig afdeling, som beskæftiger 15 teknikere.
15 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
It-teknologi er ofte ensbetydende med komplicerede produkter og komplekse løsninger. Og mange it-folk elsker at tale om de værktøjer, som skaber værdi for kunden.
Men for mange varer og services' vedkommende er der stadig brug for helt lavpraktisk håndtering med helt analoge analoge værktøjer som hammer, skruetrækker og svensknøgle.
16 / 16
(Foto: Computerworld/Henrik Rasch)
De færdige ordrer kører via et transportbånd direkte ud til en ventende lastvogn, hvor en medarbejder stabler og pakker ned.
Næste station på vejen er et logistikcenter et eller andet sted i Skandinavien, hvor postvæsenet eller et speditionsfirma står for at levere varen ud til kundens adresse.
Læs også:
Få historien: It-butikkernes vilde rutsjetur
Her er Sjællands største onlinesucces