Avatar billede webmaster-steel Nybegynder
24. september 2014 - 14:36 Der er 5 kommentarer

Kabler til bilbatteri.

Hej.
Jeg har et lille projekt med en dims jeg skal forsyne fra et bilbatteri.
Mit spørgsmål er hvad er reglerne for sådanne ting ? jeg vil formode at der skal side en sikring så i tilfælde af at min "dims" fejler eller kortslutter mm, at den ikke brænder hele huset af. Kabler skal naturligvis som minimum være dimensioneret til kunne trække den strøm produktet nu en gang brugere.

Men er der ellers nogen lov krav til at stille en sådan op hjemme i stuen hos hr & fru Jensen ??
Avatar billede finb Ekspert
24. september 2014 - 14:44 #1
Der findes sikringer til biler
og
wiren skal være tyk nok til
at tåle aktuelle ampere
Avatar billede supportsiden Professor
24. september 2014 - 14:49 #2
Du skal sørge for at bruge et lukket batteri (Gel) som ikke kan lække.
Brug evt UPS batterier istedet. Et bilbatteri kan udsende usunde dampe.
Der skal være en sikring, ja. Men der kan godt nå at springe en seriøs gnist før sikring springer.
Husk at der er mange Ampere i sådan et, kabler skal trækkes så de ikke kan blive skadet.
Husk at et bilbatteri ikke er 12V når det er fuldt opladet men måske nærmere 14V (eller mere hvis der er en oplader på). Hvis din dims bruger 12V bør du have en regulator på. Den kan så begrænse spændinge til 12V og evt. strømmen også.
Avatar billede Antlars Novice
24. september 2014 - 15:59 #3
Da det er lavspænding er der egentlig ikke nogle lovkrav i forhold til stærkstrømsreglement. Men der kan evt. være i forbindelse med indboforsikring (brandforsikring), da dampene fra en akkumulator kan ødelægge meget andet, og der dannes også "knaldgas" over dem. Derfor skal de altid opbevares hvor der er godt ventileret.
Hvorfor ikke bruge en alm. omformer?
Avatar billede webmaster-steel Nybegynder
25. september 2014 - 20:29 #4
Tak for svar.

KOmmer det nok ikke nærmer
Avatar billede Antlars Novice
27. september 2014 - 15:49 #5
Husk at lukke.