Avatar billede Jesperholde Novice
02. juli 2014 - 15:10 Der er 22 kommentarer

Skoleopgave - Lav en mini by - Lufthavs hjemmeside

Hej alle sammen.

Her inden vi gik på sommerferie skulle vi lave vores eget lille samfund med det hele, vi var nogle der valgte at lave en "Lufthavn" som vores del af samfunds ugen. Og den samfunds uge forsætter til næste skoleår. Vi nåede ikke helt så lang med at lave vores "lufthavns hjemmeside"

Vi sidder pt fast hvor vi skal have lavet en ankomst og afgange boks.

Lidt ligesom dem som www.bll.dk har og www.cph.dk

Vi ved godt at nok skal have lidt php ind under det, men er der nogle der kan hjælpe os i gang med det?

Og med at hjælpe os i gang der mener vi om nogle kan forklare lidt om hvordan de eventuelt ville gøre

Tak på forhånd :D
Avatar billede keysersoze Guru
02. juli 2014 - 17:33 #1
Tænker du på vis/skjul effekten? Det er lavet med javascript ved at et element sættes til display: none; og et andet til display: block;
Avatar billede Jesperholde Novice
02. juli 2014 - 18:31 #2
Nej tænker på noget alla det her billede

[IMG]http://i58.tinypic.com/zxkxlt.png[/IMG]

Hvor man kan gå ind og sætte statussen for om man skal gå til gate, og nemt tilføje et fly på listen.

Til det vil du så ikke mene man skal lave en mysql database man får det smidt ind i også bliver det vist på hjemmesiden?
Avatar billede keysersoze Guru
02. juli 2014 - 21:31 #3
Ofte vil sådanne oplysninger komme fra en global service og ikke blive vedligeholdt så central - men da det jo er en skoleopgave vil en database være en god løsning. Du kan prøve at tage et kig på disse tutorials; http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/MySQL/oversigt_mysql.php
Avatar billede Jesperholde Novice
02. juli 2014 - 21:55 #4
Så normalt ville en lufthavn få alle disse oplysninger fra en global service? Hvor de fået tilsendt oplysningerne på en måde.

Jeg troede de kom centralt
Avatar billede keysersoze Guru
03. juli 2014 - 10:06 #5
Der er selvfølgelig nogen der sørger for dataene men har svært ved at forestille mig at de data er direkte blandet sammen med data tilhørende en hjemmeside men nærmere hentes ind via en webservice - men igen, i dit eksempel vil en database være det rigtige valg hvis i skal kunne vedligeholde data.
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. juli 2014 - 11:34 #6
Uanset hvor data bliver genereret, opdateret, vist etc. Så ligger de 100% i en database et sted. Om de så udstilles på hjemmesiden via en webservice eller nogle opdatere dem manuelt via bongotromme protokollen, så gemmes de i en database.
Så jeg tror en mysql vil være et godt udgangspunkt for dig til denne opgave. :o)
Avatar billede Jesperholde Novice
03. juli 2014 - 16:03 #7
Mange tak!

Jeg har dog et problem. Jeg har fået lavet den form der sender alle informationerne ind i min database, men når jeg kigger på det information der blevet sendt ind i databasen via PHPMyAdmin så vil den ikke vise det klokkeslet jeg har valgt at skrive. Hvilken indstillig skal den stå på. Altså INT eller TEXT eller Varchar og så videre...
Avatar billede keysersoze Guru
03. juli 2014 - 18:50 #8
Avatar billede Jesperholde Novice
03. juli 2014 - 20:34 #9
Kan stadig ikke få det til at fungere
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. juli 2014 - 20:48 #10
#9 er ikke særlig brugbar, så den gør det svært for "eksperterne" at guide dig/jer yderligere.

Hvad har i prøvet?
Hvad virker ikke?
Avatar billede Jesperholde Novice
03. juli 2014 - 20:58 #11
#10 Kan godt se at mit svar ikke var helt brugbart :)

Via formen jeg bruger til at sende information ind i Databasen, der har jeg et flet hvor jeg skriver fx 21:00 fordi det er der at vi vil have at "flyet" lander.

Men den klokkeslet jeg skriver ind vil den ikke vise / registrer i databasen.

Jeg har prøvet at vælge under type (i PHPMyAdmin) der har jeg prøvet.
INT
TEXT
Varchar
TIME
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. juli 2014 - 21:10 #12
Som tidligere nævnt.
Brug datatypen: datetime.
Så kan du indsætte datoer og evt. + tid i formattet:

Avatar billede Jesperholde Novice
03. juli 2014 - 21:23 #13
Så ser det sådan ud i Databasen i PHPMyAdmin

[IMG]http://i60.tinypic.com/t7lkhv.jpg[/IMG]
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. juli 2014 - 21:31 #14
Din "dato" er text.
Du skal bruge samme datatype som du gør på planlagt feltet.
Avatar billede Jesperholde Novice
03. juli 2014 - 21:56 #15
Den bliver bare ved med at lave 00:00:00. Og jeg har prøvet at ændre Dato og Planlagt til Datetime og Dato til Date og Planlagt til time.

Men det er kun datoen der vil virke
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. juli 2014 - 22:02 #16
Test lige følgende.

Ret dato til datetime eller date.

og sørg for din dato skrives i formattet:

Avatar billede Jesperholde Novice
03. juli 2014 - 22:13 #17
Det virker fint med datoen, men det er kun tiden der er problemet nu, jeg har prøvet at skrive det på den her måde 22:20 og 22:20:00
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. juli 2014 - 22:53 #18
Og dit felt er af typen datetime?
Avatar billede Jesperholde Novice
03. juli 2014 - 23:16 #19
Ja
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. juli 2014 - 08:27 #20
Jeg forstår desværre ikke det kan være så svært. :o)

<form action="gem_i_db.php" method="post">
Dato: <input type="text" name="mytime" value="2014-07-03 08:24"><br/>
<input type="submit" value=" GEM ">
</form>

<?php
//gem_i_db.php
$db = new mysqli("localhost", "user", "pass", "database");

/* check connection */
if (mysqli_connect_errno()) {
  printf("Connect failed: %s\n", mysqli_connect_error());
  exit();
}

if ($stmt = $db->prepare("INSERT INTO tabel_navn(dato) VALUES(?)")) {
  $stmt->bind_param("s", $_POST['mytime']);
  $stmt->execute();
  $stmt->close();
}
$db->close();
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. juli 2014 - 08:28 #21
PS: Koden er uden fejlhåndtering og validering af korrekt dato, samt  koden er utestet. :o)
Avatar billede Jesperholde Novice
04. juli 2014 - 14:08 #22
Mange tak! Det virker med din form...
Underligt at den ikke gider med den jeg har?

Men tak!