Avatar billede kimsand Nybegynder
20. juni 2014 - 08:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Knap i en form med flere elementer.

Jeg har en form til at booke nogle tilbud i en persons kalender. i den form har jeg en underform der lister de tilbud der er tilgængelige til at booke.

Disse tilbud bliver listet i en form med flere elementer, og jeg har så lavet en knap der kan hente elevlisten for det specifikke kursus knappen nu står ud for.

Når jeg kører underformen for sig selv så virker det, og jeg får en rapport der viser de elever der allerede er tilknyttet tilbuddet.

MEN når jeg kører hovedformen, som indeholder underformen, så spørger den efter en værdi der angiver hvilket tilbud der er tale om.

I min forespørgsel hvor jeg generer recordsettet for elevlisten, har jeg et kriterie der henter værdien for det tilbud der er står i den respektive række i recordsettet.

[Forms]![FM_tilbudsbooking]![FM_UF_alletilbud_fra_dagsdato]![IDtilbudsbeskrivelse]

"FM_tilbudsbooking" er hovedformen
og "FM_UF_alletilbud_fra_dagsdato" er underformen med flere elementer

"IDtilbudsbeskrivelse" er værdien jeg bruger til at finde alle de elever der er tilknyttet tilbuddet.

Hvorfor virker det når jeg kører underformen seperat, men ikke når jeg bruger underformen igennem hovedformen ?
Avatar billede kimsand Nybegynder
20. juni 2014 - 08:49 #1
p.s.

Hvis det skal virke med underformen seperat, skal kriteriet se sådan ud..

[Forms]![FM_UF_alletilbud_fra_dagsdato]![IDtilbudsbeskrivelse]

Men det virker heller når jeg kører hovedformen.
Avatar billede mugs Novice
20. juni 2014 - 10:08 #2
Har du prøvet at sætte fokus på underformularen inden du kører rapporten?
Avatar billede kimsand Nybegynder
20. juni 2014 - 12:58 #3
har lige prøvet i makro generatoren, og det er åbenbart ikke ligetil..

Prøver med kode på mandag...

Tak for dit input :)
Avatar billede mugs Novice
20. juni 2014 - 16:18 #4
Me.navn på subform.SetFocus
Avatar billede kimsand Nybegynder
23. juni 2014 - 14:21 #5
Her er et screenshot af min app.

https://www.dropbox.com/s/4h66ajrxf2apeg9/tileksperten.png

Jeg prøver at få knappen til at vise den elevliste der er på kurset..

Formen er en underform med navnet FM_UF_alletilbud_fra_dagsdato hoved formen hedder FM_tilbudsbooking.

rapporten som bliver kaldt af elevliste knappen, bruger en forespørgsel der har et kriterie som er et id som står i posterne der bliver fundet.

Men den finder ikke ID'et. Jeg har prøvet at refreshe, requery, setfocus på underformen ved klik på knappen, det virker ikke.
Avatar billede kimsand Nybegynder
23. juni 2014 - 15:37 #6
Jeg er sikker på det kan lade sig gøre. Jeg mangler bare lige den forståelsen af en sammenhæng.

Når jeg har underformen åben for sig, samtidig med at jeg har hovedformen åben hvor underformen er indlagt, så virker det.
Avatar billede terry Ekspert
24. juni 2014 - 18:56 #7
Isnt the button on the main form?

Here's a good link showing how you reference controls on forms/subforms http://access.mvps.org/access/forms/frm0031.htm

Because you are on the main form you need to use something like this to reference the field on the sub form

Me!Subform1.Form!ControlName

Where Subform1 is the name of the sub form object containing the sub form, NOT the name of the form

and ControlName is IDtilbudsbeskrivelse I guess.
Avatar billede kimsand Nybegynder
24. juni 2014 - 22:55 #8
Hey Terry ty for your message..

No the button is not on the main form, but in the subform FM_UF_alletilbud_fra_dagsdato, appearing at each record in the recordset.

The code that opens the report is attached to onclick on the button.

Do i set focus to the subform, or to one of the text fields in the subform.
Avatar billede kimsand Nybegynder
25. juni 2014 - 09:00 #9
Hey Terry, i found out that i have to refer to the controlname of the form and not the formname, which apparantly are 2 different things. But TY for the link, its going into my library.

Jeg har nu fået det til at virke at sætte fokus på underformularen inden jeg kører rapporten, men den popper stadig op og beder om et input.
Avatar billede terry Ekspert
25. juni 2014 - 18:03 #10
Jeg har nu fået det til at virke at sætte fokus på underformularen inden jeg kører rapporten, men den popper stadig op og beder om et input.

It shouldn't be necessary to place focus on the form.

Any chance of seeing the dB?
Avatar billede kimsand Nybegynder
26. juni 2014 - 13:00 #11
Hahaaaaaaaaaaaa i got it......

I was writing an answer to you Terry, and it hit me...

In my query. The criteria i wrote

[Forms]![nameofsubform]![nameoffield]

it should be

[Forms]![nameofmainform]![nameofsubform]![nameoffield]

:) that fixed it.

It happened because i choose the generate when i created the criteria, and it doesnt automatically incorporate the nameofmainform in the statement :)
Avatar billede kimsand Nybegynder
26. juni 2014 - 13:01 #12
TY all for all your help... just having to explain something to someone can make you discover the answer :)
Avatar billede terry Ekspert
26. juni 2014 - 15:17 #13
:-)
Thanks
Avatar billede kimsand Nybegynder
26. juni 2014 - 19:05 #14
ty :)