Avatar billede bing89 Nybegynder
07. juni 2014 - 20:05 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til Fagsprog og lidt programmering.

Jeg har fundet ud af at mit fagsprog inden for php-programmering, ikke rigtig eksisterer.

Derfor håber jeg, at I kan hjælpe mig..

5 point
// En anden form for if-else statement, men hvad hedder det?
$checked = $hasjob == $jr['jobsID'] ? 'checked="checked"' : ' ';

20 point
// Er det muligt at lave et if - elseif - else statement med overstående metode?

10 point
// Hvad hedder de 'operatorer' ($tal1, $tal2) som bruges i funktioner og classes?
//Hedder disse noget andet, når man laver objekter ?

function plus($tal1, $tal2){
$sum = $tal1 + $tal2;
return $sum;
}

10 point
// Objekt  - $obj er et objekt, men hvad er $navn? En metode ? En funktion? Noget tredje?

$obj = new Obj();

$navn = $obj->navn();

10 point
// Er XML client eller server sprog?

5 point
// Er variable $xml er et objekt?
    $xml = simplexml_load_file($xmlDOC);
Avatar billede rix Praktikant
07. juni 2014 - 20:36 #1
20 point

$en = 1;
$to = 2;
$compare = 2;
$string = ($compare == $en ? true : ($compare == $to ? true : false))
Avatar billede bing89 Nybegynder
07. juni 2014 - 20:45 #2
Tak for det. :) Du må gerne smide et svar :)
Avatar billede rix Praktikant
07. juni 2014 - 20:54 #3
Okay tak :)
Avatar billede bing89 Nybegynder
07. juni 2014 - 20:59 #4
Da jeg ikke kan opdele point, venter jeg med at bekræfte til jeg har set om andre svarer :)
Avatar billede repox Seniormester
07. juni 2014 - 22:52 #5
5 point
// En anden form for if-else statement, men hvad hedder det?
$checked = $hasjob == $jr['jobsID'] ? 'checked="checked"' : ' ';

Det kaldes en ternary operator;
http://www.php.net//manual/en/language.operators.comparison.php

10 point
// Hvad hedder de 'operatorer' ($tal1, $tal2) som bruges i funktioner og classes?
//Hedder disse noget andet, når man laver objekter ?

function plus($tal1, $tal2){
$sum = $tal1 + $tal2;
return $sum;
}

Det du smider med i funktioner/metoder kaldes argumenter.

Funktioner i klasser kaldes metoder:
$klasse->metode($argument1, $argument2);

10 point
// Objekt  - $obj er et objekt, men hvad er $navn? En metode ? En funktion? Noget tredje?

$obj = new Obj();

$navn = $obj->navn();

I objekter kaldes funktionerne for metoder.

10 point
// Er XML client eller server sprog?

Det er et struktureret markup sprog. Det kan anvendes både clientside og serverside.

5 point
// Er variable $xml er et objekt?
    $xml = simplexml_load_file($xmlDOC);

simplexml_load_file() vil generere en instans af SimpleXMLElement klassen.  Så, ja - $xml er i dette tilfælde et objekt.
Avatar billede bing89 Nybegynder
07. juni 2014 - 23:03 #6
Repox - Tusind tak for hjælpen(svarene). Og ikke mindst tak, for linket til ' ternary operator' på php.net.

Hvis du smider et svar, så får du point :)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2014 - 23:06 #7
?: er kendt som ternary operator. Hvis man spoerger 100 programmoerer saa vil de 99 kalde den ternary operator. Udtrykkes bruges ogsaa i dokumentation.

Rent faktisk saa betyder:

unary operator = operator med et argument (som f.eks. !~)
binary operator = operator med to argumenter (som f.eks. +-*/><)
ternary operator = operator med tre argumenter

Jeg har aldrig hoert om andre ternary operators end ?: og de er altsaa ogsaa ligesom blevet synonyme.

Hvis man skulle give den et specifikt navne saa skulle det nok vaere if-then-else operator.

Bl.a. fordi at C/C++/Java/C#/PHP:

a = b ? c : d;

(tilgiv mig for de manglende $ i PHP kategorien)

i Algol skrives som:

a = if b then c else d;
Avatar billede repox Seniormester
07. juni 2014 - 23:10 #8
Der kom et svar fra mig her.
Avatar billede bing89 Nybegynder
07. juni 2014 - 23:16 #9
arne-v

Mange tak. Det var en virkelig god forklaring på det, og gav mig en god forståelse af hvorfor det bliver kaldt `ternary operator`.

Jeg ved ikke om det er muligt at give flere point, end man har tilføjet til spørgsmålet :)?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2014 - 23:21 #10
ingen point for Algol

:-)
Avatar billede bing89 Nybegynder
07. juni 2014 - 23:26 #11
Okay, det bare i orden.. Men tak for forklaringen, skal du i hvert fald have..