Avatar billede gumf Nybegynder
29. maj 2014 - 13:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vil lære at programmere, hvor skal jeg starte?

Hej... :)

Har sat mig for at jeg gerne vil lære at programmere (kunne give mig store fordele i mit job) .Jeg har ikke rigtigt noget kendskab til programmering og er meget i tvivl om hvor jeg skal starte.

Har fundet ud af, at de sprog jeg med fordel i mig job skulle lære er: Cobol eller SQL, og er klar over at Cobol nok ikke er lige til at gå til, men er dog stadig ikke bleg for at springe ud i det!

Kan i komme med nogle konkrete råd til hvor jeg skal starte og evt. noget litteratur som ville være godt for en begynder?

PFT

Mvh
Rasmus
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
29. maj 2014 - 13:46 #1
Er det til websider eller programmer du gerne vil lære at programmere til ?

For vil mene at PHP, AJAX og SQL er godt at lære til websider og C++ til programmer eller Assembler/Maskinkode.

Men der er sikkert nogen der har mere forstand på det end mig.
Avatar billede finb Ekspert
29. maj 2014 - 14:04 #2
Det er forholdsvist nemt og logisk at starte med
VBA i fx word eller excel.
Så har du en vis fornemmelse for principper i
programmering, hvis du skal op i et højre sprog.
Avatar billede Ankerbanker Nybegynder
29. maj 2014 - 15:04 #3
med hensyn til bøger osv alt hvad du skal bruge ligger frit på youtube eller bare forskellige forums. Min erfaring er at når du har valgt hvilken programmering du ønsker at lære at kende så begynd med et lille script som du f.eks kan find på youtube lad os bare sig du tager PHP med SQL så lav en søgning på "make a menu with PHP and SQL" eller "make a contact form PHP + SQL" et eller andet enkelt så forklare de igennem hele videoen (for det meste ) hele opbygning af kode. Det er hvert fald sådan jeg altid går igang så kan man læse sig til tingende hen ad vejen. så kan du altid dykke ned i bøgerne bagefter når du har fået fornemmelse af hvordan man laver et script
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2014 - 15:21 #4
Som allerede naevnt skal du starte med at finde ud af hvilken type programmer du vil lave:
- web
- smartphone apps
- desktop apps
etc.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2014 - 15:23 #5
Med hensyn til Cobol og SQL.

SQL er generelt nyttigt for langt de fleste former for programmering, saa det kan absolut anbefales at laere SQL.

Cobol er et meget gammelt sprog. Det bruges stadig meget i bl.a. finansielle institutioner paa mainframe platform. Sproget er faktisk ikke svaert at laere. Men noget gammeldags og noget snaevert markede.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2014 - 15:25 #6
Jeg har ikke meget fidus til en youtube video eller en hurtig tutorial paa nettet.

Programmering er et stort emne.

Jeg vil betragte en bog (typisk 1000+ sider) som minimum for at naa begynderniveau i bare et enkelt programmerings sprog.

Hvis du ikke vil investere, saa check dit lokale folkebibliotek.
Avatar billede gumf Nybegynder
29. maj 2014 - 16:46 #7
Hej alle og mange tak for jeres svar. :)

Jeg arbejder For TDC som bruger et system kaldet Columbus. Vil mene det er det man kalder en database, i hvert faldt en af grundnerverne til stort set alt hvad vi laver, ang. kunder, produkter, ordre mm.

Hvad jeg har kunne finde frem til er, at man koder i cobol og har indtrykket af, at ikke ret mange kan det sprog mere (kan tage fej) og derfor kan jeg med fordel have gavn af dette på mit job.

Har dog også hørt at SQL kan bruges som "overlægning" så man ikke behøver kunne cobol i dette program (columbus) , men det er jeg ikke sikker på er rigtigt.

Håber det giver mere indsigt i hvad jeg vil! :)
Avatar billede shako Novice
02. juni 2014 - 16:31 #8
SQL (Structured Query Language) er faktisk ikke helt et programmeringssprog. Det er et sprog som håndtere databaser ved hjælp af en syntaks, og hjælper en med at søge og lave filtre.

Vil man fx hente alle brugere som hedder Martin i en database som hedder brugerliste kan SQL syntax se således ud:

SELECT * FROM brugerliste WHERE navn='Martin';

* er et udtryk for all

Ang Cobol er det selvfølgelig praktisk at kunne et sprog ingen anden kan - inden for flere brancher er der fx forespørgsel på Assembly programmører, noget som stort set ingen kan. Dog er der ulemper i at lære et sprog som bliver så lidt brugt, da det indsnævnre ens programmerings-kompetencer på erhvervsmarkedet.
Avatar billede shako Novice
02. juni 2014 - 16:32 #9
Det skal lige siges at stort set alle programmeringssprog understøtter SQL. Så selv om du vælger C/C#/C++/Java/PHP/Javascript (Ajax)/Python/Ruby/BASIC/ .... så skal du nok komme til at skrive SQL hvis du vil.