Avatar billede voldby Nybegynder
19. januar 2014 - 17:38 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Er min HDD død?

Hej

I bios er SATA konfigureret som AHCI (billede 1), og bios registrere at der er en disk forbundet til port5 (billede 2). Men - diskinformation bliver ikke vist (billede 3).
Derfor vises disken ikke i Windows 7's Device Manager, og jeg kan heller ikke tilgå disken fra Disk Management.

Er disken helt død og uhelbredelig?

Jeg undres, da jeg har 4 ens diske som opfører sig som ovenstående, og som få dage siden sad i en anden maskine som JBOD uden problemer.

Alle 4 diske er Samsung Spinpoint model HD154UI (1.5TB).

http://clmedia.dk/eksperten/bios-ahci.jpg

http://clmedia.dk/eksperten/bios-detected.jpg

http://clmedia.dk/eksperten/bios-setup.jpg
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2014 - 17:46 #1
Prøv at sætte den HDD til Ide.
Avatar billede voldby Nybegynder
19. januar 2014 - 18:21 #2
Det giver desværre ingen forskel.
Bortset fra fejl når bios registrerer disken - 3rd Master Hard Disk Error. Press F1 to Resume.
Mener disken skal registreres som master eller slave under IDE.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2014 - 18:35 #3
Du skriver, at disken ikke kan ses under Device Manager, men man skal først se efter i Disk Managar.
Ja disken burde kunne ses under Ide. Huskede du at trykke F10 efter du satte HDD til Ide?
Avatar billede voldby Nybegynder
19. januar 2014 - 18:59 #4
Hvad gør F10?
Tænker at der skal trykkes når bios starter?
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2014 - 19:20 #5
F10 viser et Y for yes. Altså gemmer det man har forandret. Det kan man også vælge ude i siden.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2014 - 19:22 #6
Ps. Det er altså efter man har lavet forandringer i bios, man afslutter med F10 eller der hvor det står ude i højre side.
Avatar billede voldby Nybegynder
19. januar 2014 - 19:46 #7
Hvis du spørger til om jeg huskede at gemme ændringen til IDE i bios er svaret ja.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2014 - 19:52 #8
Ok, og den dukker stadig ikke op i Disk management?
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2014 - 19:57 #9
Har du prøvet at flytte disken til et andet sted, f.eks. der hvor din CD sidder nu? Og hvorfor er de diske, hvor der ikke er noget OS sat som AHCI?
Avatar billede voldby Nybegynder
19. januar 2014 - 20:57 #10
Nope - den dukkede ikke op når bios var sat til IDE.

Jeg har prøvet at sætte den til andre porte, men uden at det var løsningen på problemet.
Udelukket er også at problemet skulle ligge i SATA-kabel og strømkabel/PSU, da jeg har testet med andre diske uden problemer.

IDE, AHCI eller RAID er kun mulig at sætte for alle diske - altså ikke individuelt.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2014 - 21:09 #11
Så er der kun 1 mulighed, at teste den HDD på en anden computer f.eks. via USB.
"IDE, AHCI eller RAID er kun mulig at sætte for alle diske - altså ikke individuelt."
Det forbavser mig. Jeg har 2 diske i min stationære. Den med windows har før kørt med AHCI medens den anden kørte Ide. AHCI handler jo kun om windows tilslutninger til USB.
Avatar billede voldby Nybegynder
19. januar 2014 - 22:13 #12
Har lige testet med at putte en af de andre Spinpoint diske i en ekstern USB. Ingen forbindelse. Uden at lukke kassen, kan jeg mærke på disken, at den ikke spinner op.

Så alle de 4 diske er nok døde. Undre mig dog en hel del, at de alle skulle være ramt af samme problem.

PS. Mener alle nyere SSD'er anbefales at kører med AHCI. Men jeg kan huske forkert.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2014 - 22:29 #13
Spinner disken ikke op, er alt håb ude. Men alle alle 4 på een gang??? Det lyder godt nok uforståeligt. Test dem hellere en for en.

Du husker rigtigt. Det anbefales, at SSD diske kører AHCI. Jeg kunne nu ikke mærke forskel, og det hjalp ikke på mit problem, med at forbindelsen mellem computer og mus/tast.  af og til svigter.
Avatar billede voldby Nybegynder
19. januar 2014 - 22:40 #14
Nemlig - det lyder meget uforståeligt. Desværre er det sandt. Ingen af de 4 diske spinner op, når de kommer i USB-kabinettet.

Smider jeg en gammel Seagate 7200.10 i, popper den frem på pc'en. Så det er ikke USB-kabinettet der er problemet.

Meget underligt!

Men tusinde tak for hjælpen. Konklusionen må være at de er alle 4 døde. Måske pga indbygget forældelse ;)
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2014 - 22:49 #15
Det er ok, men indbygget forældelse tror jeg ikke på her. Test din strømforsyning, så du ikke brænder flere diske af.