Avatar billede offer Nybegynder
15. januar 2014 - 22:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

OR i en IF

Hvorfor virker dette ikke skriver aktiv hver gang

De 2 dele virker fint hver for sig

if ($data_liste["aktiv"] != "1" || $data_liste["antal"] != "0") {
    echo "aktiv";
} else {
    echo "ikke aktiv";
}
Avatar billede Slater Ekspert
15. januar 2014 - 22:14 #1
Det virker lidt underligt at den er aktiv hvis $data_liste["aktiv"] IKKE er 1.

Og er du sikker på, du mener || og ikke &&?
Avatar billede offer Nybegynder
15. januar 2014 - 22:23 #2
Det virker måske lidt forkert med hvis den er aktiv står de 0 og hvis den ikke er aktiv står der 1 så det er rigtig.

Der skulle gerne tjekke om varen var aktiv eller der ikke er nogle på lager.
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. januar 2014 - 22:23 #3
Prøv at smid en var_dump($data_liste); inden din IF.
Måske du overser noget ?

Jeg ville jo altid tjekke at:

if(isset($data_liste['aktiv']) && $data_liste['aktiv'] != "1"....)
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2014 - 08:29 #4
Jeg ville måske hellere lave tjekket omvendt, du har kun to mulige udfald, enten er den aktiv eller også er den ikke aktiv:

// Som udgangspunkt er den alit aktiv
$strStaus = "aktiv";

// medmindre den er sat til ikke aktiv eller der ikke er flere på lager
if("1" == $data_liste["aktiv"] || "0" == $data_liste["antal"]){
  $strStaus = "ikke aktiv";
}

// Returner status
echo $strStaus;

Derudover vil jeg også foreslå at du som jacobdo nævner, lige tjekker hvad der egentlig kommer ud af $data_liste
16. januar 2014 - 10:31 #5
Naturligvis skriver den 'aktiv' hver gang.  Uanset hvilken værdi du har i $data_liste["aktiv"] vil værdien altid enten være forskellig fra 1 eller forskellig fra 0.  Ikk'

Du siger, at $data_liste["aktiv"] = 0 er aktiv.  Formentlig er den ikke aktiv hvis $data_liste["aktiv"] er noget andet end 0.  Så kan koden ikke simpelt hen være denne:

if($data_liste["aktiv"] == 0) echo "aktiv";
else echo "ikke aktiv";
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2014 - 10:39 #6
@Christian_Belgien: Han tjekker ikke kun $data_liste["aktiv"]  det andet tjek han foretager er $data_liste["antal"] :)
16. januar 2014 - 13:29 #7
Vil det sige, at man skal læse et indlæg før man kommenterer?  Øv, jeg troede lige jeg havde en god en.  Men i så fald har jeg næppe noget at tilføje til ovenstående indlæg.  Jeg prøver lige at læse indlægget:

Du siger, tror jeg, at følgende kode vil give 'aktiv' hvis $data_liste["aktiv"] er 0 og 'ikke aktiv' hvis $data_liste["aktiv"] er 1.

if ($data_liste["aktiv"] != "1" {
    echo "aktiv";
} else {
    echo "ikke aktiv";
}

endvidere siger du, at følgende kode vil give 'aktiv' hvis $data_liste["antal"] er for eksempel 5 og 'ikke aktiv' hvis $data_liste["antal"] er 0:

if ($data_liste["antal"] != "0") {
    echo "aktiv";
} else {
    echo "ikke aktiv";
}

Men hvis i koden i spørgsmål $data_liste["aktiv"] er 1 og $data_liste["antal"] er 5, så får du alligevel 'aktiv'.

Ja, det lyder mystisk.  Som #3 allerede har været inde på, hvorfra kender du værdierne i $data_liste["aktiv"] og  $data_liste["antal"] ?  Så jeg støtter forslaget med var_dump.  (Yderligere forekommer det mig pudsigt, at du ikke tester direkte for $data_liste["aktiv"] == 0 i stedet for $data_liste["aktiv"] != 1.)
Avatar billede offer Nybegynder
16. januar 2014 - 14:20 #8
jakobdo: Jeg prøve at tjekke men fik det rigtige

DennisMC: Jeg prøve at vende der lige som du skrev og nu virker det, kom med et svar så er der point :-)

Christian_Belgien: Ja jeg syndes også det var mærklig. Hvorfor geg brugte != istedet for == ved jeg ikke, men det er vel det samme om en glas er halvt fyldt eller halvt tomt :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2014 - 14:26 #9
Er glad for at høre du fik det til at virke :)