Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
22. november 2013 - 13:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Omregning af nøglekoder RFID

Hej Alle,

Jeg har lavet en lille applikation i C# til at hente nogle logninger fra et låsesystem vi har i en forening.

Disse data er såmænd nemme nok at hente, men problemet er at vi får nogle ukendte nøgler, disse er svære at tjekke, da vi får en nøglekode i HEX, men vi har en helt anden nøgledata i databasen.

Er der nogen der kan regne ud hvorledes dette omregnes?

Vi kan slå begge dele op ved manuelt at gå igennem listen af medlemmer i styringssoftware til låsesystemet, så det er ikke lige en mulighed, da medlemmerne bliver fjernet fra låsesystemet når de ikke er aktive længere.
Vi skal bruge det til at finde ud af hvem der eventuelt prøve at komme ind, hvor det ikke virker af den ene eller den anden grund.

Et par eksempler:
Nøgledata: 0080888800024224
Nøglekode: 0182CAAC

Nøgledata: 0808888803216672
Nøglekode: 0B29EEFA

Jeg håber i kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Brian
Avatar billede supertekst Ekspert
22. november 2013 - 15:04 #1
Nøglekode:
Træk 8 fra Hex-værdien (A=10, B=11, C=12, D=13, E=14, F=15)
hvis tallet er >= 8
Det giver tilsyneladende de sidste 8 værdier - de 8 første ser ens ud.

0B29EEFA = 03216672

Blot et skud..
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
22. november 2013 - 15:31 #2
Jeg har hørt fra producenten at de otte første bliver or'et sammen med de sidste otte.
i det første tilfælde bliver det 0082caac, men da det ikke må starte med 00, bliver det 0182caac.

det gør det så ikke nemmere at konvertere den anden vej...?
Avatar billede supertekst Ekspert
22. november 2013 - 15:52 #3
Ok - konverteringen skal så udføres fra ?? til ??
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
22. november 2013 - 22:08 #4
Jeg ville meget gerne have det fra der otte-cifrede til det 16-cifrede... Men det kan jeg ikke lige regne ud hvordan.

årsagen er at jeg kun kan søge på de 16-cifrede numre...
Avatar billede supertekst Ekspert
22. november 2013 - 23:22 #5
Tror nu beregningen er baseret på XOR - se: http://cplus.about.com/od/glossar1/g/xor.htm
Avatar billede supertekst Ekspert
26. november 2013 - 11:44 #6
Er du kommet videre?
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
26. november 2013 - 12:05 #7
Nej desværre, jeg har ikke fundet en mulighed for at tilbagekonvertere data, da jeg kun har nøglekoden tilgængelig for udtræk, og ikke selve nøgledata, ikke engang så jeg kan lave en direkte sammenligning.

Jeg sidder derfor lidt fast.

Jeg vil dog gerne acceptere dit svar, da jeg ikke lige ser en mulig løsning med det setup vi har nu. :-(
Avatar billede supertekst Ekspert
26. november 2013 - 12:44 #8
I givet fald vil der nok kunne programmeres en løsning. Arbejder kun med VBA.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
26. november 2013 - 12:52 #9
VBA er også fint :-)

Jeg har lavet en lille applikation i C#, som henter data fra databasen, men desværre får den kun nøglekoden, og ikke nøgledata, hvilket gør det lidt besværligt, da vi ikke kan slå nøglekoden op i systemet hvor data kommer fra.
Avatar billede supertekst Ekspert
26. november 2013 - 13:26 #10
Er det ikke noget du selv kan programmere i C#?
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
06. januar 2014 - 08:42 #11
Dette er ikke noget man bare lige gør, for hvis man skal regne tilbage og kun har resultatet af konverteringen, så vil der givetvis være flere forskellige udfald af omregningen.

Vi venter og finder en anden løsning på at identificere brugerne.

Indtil videre har jeg fået overført data, således at jeg kan identificere de brugere der er i en af adgangsgrupperne i dette system. Det må være tilstrækkeligt for nu.

supertekst, du må gerne få point hvis du ønsker, ellers bliver denne tråd lukket i denne uge.
Avatar billede supertekst Ekspert
06. januar 2014 - 08:50 #12
Et svar iflg. aftale