Avatar billede tos Praktikant
19. november 2013 - 08:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Upload fra web giver forketer rettigheder

Jeg har en lille web applikation (php), hvor man kan uploade et billede til serveren.
Domæner er sat op via Virtualmin på Debian 6. Domænet tilhøre brugeren:gruppe bru01:bru01 (jeg logger ind på ftp med bru01). Alle filerne tilhøre derfor bru01:bru01
Når jeg uploader filer fra webapplikationen, får de rettighederne www-data:www-data (hvilket betyder at man som webbruger ikke kan slette filerne igen).
Jeg kan naturligvis godt logge ind med SSH og ændringer rettighederne: chown -R bru01:bru01 /home/bru01/

Men hvordan sætter jeg Linux'en til automatisk at gøre dette, når jeg uploader filer?
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. november 2013 - 09:18 #1
Kan du ikke bare køre chmod via PHP'en når du uploader?
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
19. november 2013 - 10:12 #2
Her er en løsning til Nginx med php-fpm.

vis du bruger den dårligere apache med mode php så bare gå ind i php og kig efter noget der ligner dette fra guiden.

først jeg er ikke programmør så jeg kan kun give dig en løsning ud fra linux.

du skal ind og kigge på default user/group for den virtuelle host du har lavet.
Som standard er alle oprettet med www-data:www-data i php men da du ikke bruger de default/indbygget bruger og gruppe så er du nød til at tilpasse php.

Vis du bruger php-fpm (normalt til Nginx) så gå til /etc/php5/fpm/pool.d og tag et kig.

her er en super guide til det
http://www.binarytides.com/php-fpm-separate-user-uid-linux/
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
19. november 2013 - 10:13 #3
der er faktisk også i guiden med apache mod mod_fastcgi så det er bare klø på. eventuelt test det på en virtuel maskine først vis du ikke er helt sikker på hvad du laver.
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
19. november 2013 - 11:39 #4
eller vis det er forbøvlet så lav et cron job der køre med korte mellemrum og skifter rettighederne(IKKE EN ANBEFALET LØSNING)
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. november 2013 - 12:52 #5
#4

Hvorfor foreslår du det så ;-)
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
19. november 2013 - 13:21 #6
Som en midlertidig løsning til han får lavet scriptet