Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 10:52 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Min pc vil ikke tænde

Hej  min computer vil ikke tænde har spillet på den igår men da jeg gik i seng lukke jeg for den og tog strømmen fra den men da jeg prøvet at starte den idag skete der slet ikke noget ikke engang min strømforsyning blæser vil start ved ikke helt hvad der er sket ,det er en 530 Wat strømforsyning det er som  om min tænd og sluk knap ikke virker.
Venlig hilsen Fekzi
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 11:10 #1
Hej og velkommen til.
Prøv med strømmen udtaget af pc at holde startknappen nede i ca 30 sek. Genmonter strøm, og prøv at starte igen.
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 11:33 #2
Det virker ikke men der kommer en gnist lyd ved min strømforsyning når jeg sætter den til
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 11:38 #3
Det lyder ikke godt. Det kan være en kold lodning eller en komponent der er brændt af. Prøv at tjekke om den er meget fyldt med støv indeni strømforsyningen, og rens den hvis den er.
Kan du se sikringer herinde der kan have dårlig forbindelse, prøv at dreje lidt på dem så de får forbindelse.
Mit bud herfra er dog at den er defekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 11:39 #4
gnistlyden kommer den fra stikket når du sætter det i bagpå, så er det ok. Kommer det indefra er det værre.
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 11:44 #5
Den kommer fra stikket
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 11:46 #6
Søvsuget min pc igår så der er ikke støv i den
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 11:47 #7
Ok det var så lidt bedre.
Udtag strømmen fra din pc og hold startknappen nede i 30 sek.
Åbn højre side på computeren og udtag det lille bios batteri i ca 5 minutter. Med batteri udtaget hold lige startknappen nede igen et øjeblik. Når tid er gået genmonter det lille batteri og strøm igen og se om den så kan starte op
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 11:47 #8
#6 Fint
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 11:50 #9
Har du Skype for så kan jeg filme min pc også kan du sige hvad jeg skal gøre for er på iPad nu
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 12:02 #10
Jeg kan ikke få mit bios batteri ud
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 12:04 #11
Jeg kan vise dig hvordan det lille batteri ser ud.
Det sidder på bundkortet og ser sådan ud: http://img134.imageshack.us/img134/3377/batteryxi6.jpg
Der er en lille clips der holder det på plads, og når du sætter det i lyder der et lille klik når det sidder rigtigt igen.
Vi kan ikke udelukke at strømforsyningen er stået af. Hardware har den egenskab, at når støm tages fra kan komponeneter der er ældede miste de ever de normalt skal have, og så virker det ikke mere. Man kan nogle gange med held vække dem til live igen med varme.
Men det er ikke et fix der holder i længden, og når vi taler om en strømforsyning, skal man absolut rimelig hurtigt overveje at udskifte. En ustabil forsyning kan når den går ned under drift tage anden hardware med sig i faldet, og det er det ikke værd.
Hvis fjernelse af batteri ikke virker, prøv evt med en hårtørrer at opvarme din forsyning, så den bliver håndlun, og se om den så kan starte.
Kan den er der en komponent der ikke er i orden på den, og du må så overveje nærmere hvad du vil. Skal du fortsætte med at bruge denne pc vil mit råd være at købe en ny frsyning.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 12:05 #12
#10 Der bør sidde en plastik clips du trykker på og så popper det ud. Eller er det en bøjle som du skal skrue løs?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 12:06 #13
I højre side af billedet kan du se en metal bøjle der holder på battreiet. Har dit bundkort ikke det samme?
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 12:08 #14
ADD min Skype og hjælp så kan du se det navn på Skype er attacker40
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 12:13 #15
Tak for invitation til det, men den hjælp jeg tilbyder foregå kun over eksperten.dk
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 12:15 #16
Har du en video du vil vise burde du kunne oploade den til utube eller måske gratisupload.dk
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 12:15 #17
Ok men jo jeg har den metal ting skal den presse ind mod bios eller ud
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 12:19 #18
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 12:32 #19
Har fået det af nu
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 12:35 #20
Det virker ikke har andet jeg kan gøre
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 12:37 #21
Kan det være det bare er min tænd og sluk knap
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 12:58 #22
Ledningen fra knappen går hen på bundkortet. Måden den virker på er at den kortslutter 2 pins på bundkortet. Så prøv at tage ledningen ud og kortslut de to pins.
Kigger lige på video
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 13:00 #23
Okay prøver lige om lidt
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 13:02 #24
De tre ledninger du viser i video er det noget du har afmonteret?
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 13:22 #25
De har hele tiden været afmonteret.
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 13:31 #26
Kortslut virker ikke
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 13:36 #27
Så kunne det se ud til din forsyning ikke virker.
Tjek om strømforsyningen kan køre kan gøres på denne måde:
http://www.youtube.com/watch?v=VXzrCr0RLm4
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 13:42 #28
Kortslut virker
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 13:51 #29
Strømforsyningen kører når du har clipsen i?
Har du prøvet at koble ting til den og se om alle spændinger er til stede?
Kan ikke lige huske farve kombinationen, men der skal være 3 spændinger på den 12 volt 5 volt og 3,3 volt.
Sort stel. Mener orange er 3,3 volt. Rød og gul skal så være hhv 5 eller 12 volt.
Du kan teste med multimeter om disse værdier er overholdt.
Men at psu ikke kører når den er monteret, kunne jo deværre betyde der er sket noget med bundkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 13:56 #30
På nogle bundkort er der dioder der tændes når strømmen er tilsluttet. Har du observeret om der har været/er disse dioder på dit bundkort?
Avatar billede Fekzi Nybegynder
02. november 2013 - 13:59 #31
Mange tak for det hele virker nu
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 14:02 #32
Så har der måske opstået en dårlig forbindelse, som er blevet rettet når du har pillet ved stikkene.
Jeg lægger et svar her, som du evt kan bruge til at lukke tråden med, hvis du synes hjælpen har været brugbar.
Du kan her se hvordan man accepeterer et svar på Eksperten
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 14:03 #33
#31 Og velbekomme. Godt du fik den til at virke igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2013 - 09:38 #34
PS Husk at lukke tråden ved at acceptere mit svar i #32 hvis den stadig virker :-)
Avatar billede knejten viktor Praktikant
27. oktober 2019 - 18:55 #35
Hey alle.
Jeg søger hjælp her inde, da min pc ikke virker.
Når man tænder den lyser grafik kort og andre ting op som de skal, men så i stedet for at tænde dør den.
Hvorefter den prøver igen.
Denne scene bare i omtrent 5-6 sekunder