Avatar billede heyn Nybegynder
05. august 2013 - 14:11 Der er 1 løsning

Vælger Linux altid samme ttysX til COM portene?

Hej Eksperter

Jeg er lidt utrænet i anvendelse af Linux (Ubuntu)

Når jeg vil anvende COM porte kan jeg så være sikker på at Linux altid vælger ttys0 svarer til COM1, ttys1 svarer til COM2 etc.?

Når jeg også har ttyS0, ttyS1, ttyS2 og ttyS3 er det så virtuelle til COM portene? Og hvis ja - Kan jeg så være sikker på at, ttyS0 svarer til COM1, ttyS1 svarer til COM2 etc.

Venligst Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
08. august 2013 - 11:52 #1
Jeg fandt tilsidst selv svaret.

Dels havde jeg rodet lidt rundt i det.

ttysx har intet med COM porte at gøre. det har kun ttySx

Nogle Linux anvender dog en helt anderledes navngivning.

Ja - det gælder altid at ttyS0 = COM1, ttyS1 = COM2 etc.

Men COM1 (ttyS0) og COM3 (ttyS2) har normalt IRQ 4 mens COM2 (ttyS1) og COM4 (ttyS3) normalt har IRQ 4. Derfor er det vigtigt at 'slukke' COM3 (ttyS2) hvis man har en terminal på COM1 (ttyS0) da denne ikke 'bryder sig om' at dele IRQ med andre.