Avatar billede Jesperholde Novice
16. juli 2013 - 19:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Indsættelse og opdatering af MySQL

Hej alle Eksperter!

Jeg er total lost på dette.

Jeg er i gang med at lave et virtuel købs system. Til et online spil.

Der skal man kunne klikke på en knap "køb"
Og der efter. Skal den indsætte fx "Mælk" til tabellen - købt. Og i mens man køber. Skal den gå ind og trække det beløb enheden har kostet fra det beløb penge som står i tabellen penge. Og hvis man så ikke har råd til det. Skal den give en pop op besked, Hvor der står "Du har ikke råd til at købe "Enheden" prøv igen. Når du har fået flere penge"

Håber ikke det bliver svært. Og håber i vil hjælpe mig. Er totalt fucked med det der!
Avatar billede CoreFreddie Nybegynder
16. juli 2013 - 23:14 #1
Hey.

Jeg går ud fra, at du bruger PHP sammen med MySQL?
Det lyder lidt forvirrende, og jeg tror vi har brug for lidt mere information. Har du forsøgt dig på noget af det? For så ville det hjælpe meget at se noget af din kode. Hvor meget ved du om PHP/MySQL? For hvis du først er i gang med at lære det, vil jeg anbefale dig at læse de artikler du finder på http://phpguide.dk som er en dansk guide til PHP, MySQL og en smule HTML.

Men umiddelbart syntes jeg det lyder lidt som et overkill, at gemme ens indkøbskurv i en database. Ville det ikke værre nemmere at gemme det i en session eller cookie - og så kun have de forskellige varer, brugeroplysninger inkluderende penge, i databasen?

- Freddie
17. juli 2013 - 09:26 #2
Du er 'total lost.'  Det er jeg også.  Søger du en der kan lave en applikation for dig?  Så skal du oprette spørgsmålet i kategorien Job/opgaver, og du skal nok regne med at betale for det.  Hvis du søger hjælp til selvhjælp, så forklar, hvor langt du selv er kommet, hvor du er gået i stå, og hvad du allerede har gjort for at løse det.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men hvis jeg har forstået problem, så ville jeg gøre det i to trin således:

1.  Når en bruger har indført et indkøb og klikket på 'køb,' så forespørger du databasen hvilket beløb denne bruger har til rådighed.  (Der skal endnu ikke indføres eller opdateres noget i databasen eller trækkes noget fra.)
2a.  Hvis beløbet til rådigher er mindre en prisen på den købte ting (for eksempel mælk) viser du fejlmelding (i en pop-up.)  Og så stopper applikationen.
2.b  Hvis beløbet til rådighed er tilstrækkeligt, så indsætter du det købte indføres i tabellen 'købt' og du updaterer brugerens tilgodehavende i tabellen `penge`.
Avatar billede Jesperholde Novice
17. juli 2013 - 15:12 #3
Hej, -Freddie

Ja, jeg bruge PHP og MySQL sammen.

-

Grunden til at det skal gemmes i en Database er fordi at det skal bruges til et online spil jeg er i gang med at lave med mine venner.

Jeg har været lidt i gang med at skrive koder til det. Men det der mest er problemet er når jeg skal ind i penge systemet, så den kan trække fra et beløb. Også derefter opdater det.
17. juli 2013 - 15:59 #4
Kan vi gå ud fra, at du har en databasetabel penge med felterne id, bruger_id, og beløb, og kan vi videre gå ud fra, at brugerne indfører deres indkøb i en html form der indeholder inputs med bruger_id og med indkøbets beløb?  Så drejer det sig vel 'bare' om at fange bruger_id'en i en variabel $bruger og beløbet i en variabel $beløb og så lave en database forespørgsel såsom (i pseudo kode)

$result = mysql_query("SELECT beløb FROM penge WHERE bruger_id = $bruger");
$penge = mysql_result($result, 0):

[$penge viser så hvor meget kunden har råd til.  Du skal ikke på dette stadie trække noget fra noget.]
[Derefter kører du videre med:]

if($penge < $beløb) //brugeren har ikke penge nok til at købe
{
    [fejlmelding i pop-up]
}
else
{
    //indfør beløbet i tabellen købt
    INSER INTO købt VALUES ......
  //opdater tabellen penge
    UPDATE penge SET beløb = beløb - $beløb //først på dette tidspunkt skal du trække indkøbets værdi fra brugerens penge.
}
Avatar billede Jesperholde Novice
19. juli 2013 - 21:17 #5
- Det der er jeg ikke helt med på.

Tror i man kan få en eller aden script / app, som gør at man nemt kan købe ting der inde. Det er som sagt til et spil, hvor man skal styre sit eget fly selskab, så der skal jo op og minus i store million beløber.

- Jeg havde en gang et script for langtid siden. Men pga min computers harddisk brød sammen, kom jeg aldrig i gang med at skrive det igen. og der mistede jeg lysten til PHP og MySQL, så derfor kan jeg ikke huske noget af det.
19. juli 2013 - 22:45 #6
Dit spørgsmål gik på at lave et købs system.  Hvis du nu skifter retning og søger et bestående indkøbs system, så foreslår jeg at lukke dette spørgsmål (med points til dig selv som i dine tidligere spørgsmål) og åbne et nyt spørgsmål med den nye problemstilling.  Så får du opmærksomhed fra alle Eksperten's medlemmer, ikke kun fra de der følger denne tråd.  (Jeg selv kender ikke så meget til bestående indkøbs systemer).
Avatar billede Jesperholde Novice
21. juli 2013 - 15:19 #7
Okay, det ville jeg gøre.