Avatar billede tobrukDk Novice
16. juli 2013 - 03:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

lave minus i sql (mysqli)

hej

lige nu arbejder jeg på at lave et lille point system, men jeg kan ikke rigtig komme videre da jeg har google rundt og intet kunne finde da jeg ikke kan husk hvordan man laver - i sql... det er ligesom ikke noget jeg bruger hver dag :)

jeg har prøve at gøre sådan her:

if ($stmt = $this->mysqli->prepare('UPDATE `bruger` SET `point`=? WHERE `id`=?')) {

                /* Bind parametre */
                $stmt->bind_param('si', $point, $id);

                /* Sæt værdier på parametrene */
                $point = implode($_POST["point"]);
                $id = $_SESSION["id"];

                /* Eksekver forespørgslen */
                $stmt->execute();

                /* Luk statement */
                $stmt->close();

            } else {
                /* Der er opstået en fejl */
                echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $mysqli->error;
            }

men jeg synes ikke rigtig at jeg kan komme videre
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juli 2013 - 03:57 #1
- er - i SQL saa det er der ingen ben i.

Men hvad pokker forventer du fra:

$point = implode($_POST["point"]);

?

Du bruger et array hvor du skal bruge en streng.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juli 2013 - 03:58 #2
sludder - du bruger implode ikke explode - saa du har en streng.

Hvad er saa problemet?
Avatar billede tobrukDk Novice
16. juli 2013 - 13:02 #3
Jeg komme til at angive koden for hurtigt jeg skulle ikke bruge det der til noget her er lille updater

if ($stmt = $this->mysqli->prepare('UPDATE `bruger` SET `point`=? WHERE `id`=?')) {

                /* Bind parametre */
                $stmt->bind_param('si', $point, $id);

                /* Sæt værdier på parametrene */
                $point = $_POST["point"];
                $id = $_SESSION["id"];

                /* Eksekver forespørgslen */
                $stmt->execute();

                /* Luk statement */
                $stmt->close();

            } else {
                /* Der er opstået en fejl */
                echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $mysqli->error;
            }

Jeg skal have gjort sådan at hvis person har 100 og hansiger at han vil bruge 50 så skal tag trække 50 fra 100 som bliver 50 point tilbage på konto :)

Det var mig som var for hurtig :)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juli 2013 - 14:33 #4
if ($stmt = $this->mysqli->prepare('UPDATE `bruger` SET `point`=`point`-? WHERE `id`=?')) {

?
Avatar billede tobrukDk Novice
16. juli 2013 - 14:46 #5

if ($stmt = $this->mysqli->prepare('UPDATE `bruger` SET `point`= `point` - ? WHERE `id`=?')) {

                /* Bind parametre */
                $stmt->bind_param('ii', $point, $id);

                /* Sæt værdier på parametrene */
                $point = $_POST["point"];
                $id = $_SESSION["id"];

                /* Eksekver forespørgslen */
                $stmt->execute();

                /* Luk statement */
                $stmt->close();

            } else {
                /* Der er opstået en fejl */
                echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $mysqli->error;
            }

den tag kun 1 point fra den. :(
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juli 2013 - 14:59 #6
Hvis $point er mere end 1 saa skulle den gerne traekke mere end 1 fra.
Avatar billede tobrukDk Novice
16. juli 2013 - 15:28 #7
du kan se her hvad man har valg muligheder til af point ;

if($point > 9)
                            {
                                if($point >= 60)
                                {
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"60\"> 60 point </div>";
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"40\"> 40 point </div>";
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"20\"> 20 point </div>";
                                }
                                elseif($point >= 40)
                                {
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"40\"> 40 point </div>";
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"20\"> 20 point </div>";
                                }
                                elseif($point >= 20)
                                {
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"20\"> 20 point </div>";
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"10\"> 10 point </div>";
                                }
                                elseif($point >= 10)
                                {
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"10\"> 10 point </div>";
                                }
                                else
                                {
                                    echo "Fejl - kontakt webmaster med det samme.";
                                }
                            else
                            {
                                echo "Du kan ikke oprette spørgsmål.";
                            }
Avatar billede tobrukDk Novice
16. juli 2013 - 15:37 #8
lad også sige at jeg vil have den skal trække 60 point fra brugen
Avatar billede tobrukDk Novice
16. juli 2013 - 15:48 #9
glemt er klart nu!.

jeg skulle bruge :
$point = implode($_POST["point"]);
Avatar billede tobrukDk Novice
16. juli 2013 - 16:54 #10
Jeg skal bare have gjort sådan i dem her

if($point >= 10)
                            {
                                if($point >= 60)
                                {
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"60\"> 60 point </div>";
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"40\"> 40 point </div>";
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"20\"> 20 point </div>";
                                }
                                elseif($point >= 40)
                                {
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"40\"> 40 point </div>";
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"20\"> 20 point </div>";
                                }
                                elseif($point >= 20)
                                {
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"20\"> 20 point </div>";
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"10\"> 10 point </div>";
                                }
                                elseif($point >= 10)
                                {
                                    echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"10\"> 10 point </div>";
                                }

at man ikke kan tilføj mere i value af point eller ligne, hvordan gør jeg det?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2013 - 02:15 #11
svar for minus
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2013 - 02:16 #12
Det maa kunne goeres i en simpel for loekke med en simpel if indeni.
Avatar billede tobrukDk Novice
17. juli 2013 - 09:36 #13
vdr point har jeg gjort sådan her

if($point >= 10)
                    {
                        $arr = array(60, 40, 20);
                        foreach ($arr as $value)
                        {
                            if($point >= $value)
                            {
                                echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"".$value."\"> ".$value." point </div>";
                            }

                        echo "<div class=\"point_box\"><input type=\"radio\" name=\"point[]\" value=\"10\"> 10 point </div>";

                    }
                    else
                    {
                        echo "Du kan ikke oprette spørgsmål.";
                    }
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2013 - 04:07 #14
Jeps.

Overvej evt. at bruge '' til HTML attributter og udnyt PHP "" til at embedded $value.