Avatar billede juzas Mester
02. juli 2013 - 16:05 Der er 12 kommentarer

Sidst logget in??? :/

Nogle som ved hvordan dette kan laves/regnes ud?

Når jeg starter mit program gemmer den en fil hvor disse data bliver gemt:

Label1 = Sekunder
Label2 = Minutter
Label3 = Timer

Label4 = Dag
Label5 = Månede
Label6 = År
disse dataer bliver overførst til en memo, og gemt.

>Eksempel: 12:59:15 12/6-2013< Gemmes i filen når programmet lukkes.

- Hvordan kan jeg så lave et regnestykker som viser hvor mange sekunder siden det er sidst jeg var online?
Avatar billede martinlind Nybegynder
02. juli 2013 - 17:46 #1
prøv at kig på daysbetween(); findes i datetime unit'en
Avatar billede juzas Mester
02. juli 2013 - 19:55 #2
Har fundet dette.

procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject);
var
  fromdate, toDate : TDateTime;

begin
  // Set up our date variables
  fromDate := EncodeDateTime(2000, 02, 26, 10, 0, 0, 0);
  toDate  := EncodeDateTime(2000, 02, 29,  9, 0, 0, 0);

  // Display these dates and the days between them
  ShowMessage('From date = '+DateTimeToStr(fromDate));
  ShowMessage('To  date = '+DateTimeToStr(toDate));
  ShowMessage('Whole days difference = '+
              IntToStr(DaysBetween(toDate, fromDate))+' days');
end;

Men den kommer med en fejl i "EncodeDateTime", så har prøvet at indsæt:
function DaysBetween ( const ToDate, FromDate  : TDateTime ) : Integer;

under "type", men det gider den ikke. :/
Avatar billede juzas Mester
02. juli 2013 - 23:01 #3
Så fik jeg det næsten til at virker mangler kun at få min label1 ind i EncodeDateTime("Label1.Caption"); hvordan får jeg det? :)
Avatar billede MADOlsen Forsker
03. juli 2013 - 09:34 #4
Det er vel bare:

EncodeDateTime(StrToInt(LabelYear.Caption),
                                  StrToInt(LabelMonth.Caption),
                                  StrToInt(LabelDay.Caption),
                                  StrToInt(LabelHours.Caption),
                                  StrToInt(LabelMins.Caption),
                                  StrToInt(LabelSecs.Caption),
                                  0);

Hvor LabelYear er den label hvor årstallet står osv.
Der er dog ingen fejlhåndtering, så står der bare et enkelt "ikke-tal" i en af de 6 labels, så får du en exception.
Avatar billede juzas Mester
03. juli 2013 - 12:45 #5
Det vil side den ser sådan ud?:
fromDate := EncodeDateTime(StrToInt(Label1.Caption);

men det virker heller ik :/
Avatar billede juzas Mester
03. juli 2013 - 13:16 #6
Så fandt jeg ud af det, men hvordan omregner man det hele til sekunder+ :( Den kan kun skrive dage jo...
Avatar billede kroning Nybegynder
03. juli 2013 - 13:25 #7
Hint: Der er 24 timer i et døgn, 60 minutter i en time og 60 sekunder i et minut.
Avatar billede MADOlsen Forsker
03. juli 2013 - 13:32 #8
#7 Og hvis man ikke gider tænke for meget over det, kan antal sekunder mellem 2 TDateTime findes med SecondsBetween :-)
Avatar billede juzas Mester
03. juli 2013 - 17:20 #9
Har du en kode til det? :)
Avatar billede juzas Mester
03. juli 2013 - 17:33 #10
Har fundet ud af det. :)

"SecondSpan" skulle codes ind :)
Avatar billede juzas Mester
03. juli 2013 - 17:33 #11
Skriv en kommentar med "Svar (til løsninger og pointgivning)" så jeg kan give jer point :)
Avatar billede MADOlsen Forsker
04. juli 2013 - 07:20 #12
Jeg er glad for, at du fik det til at virke :-)
Hvis du kunne bruge mine kommentarer til noget, er her et svar.