Avatar billede Asky Forsker
01. juli 2013 - 21:50 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Trimme input i inputfelter

Nogle af mine brugere irriteres over, at de ved indtastning af postnummer kommer til at starte med et mellemrum og derfor får en fejlmeddelelse, selvom de mener at have indtastet 4 cifre.
Kan man komme dem i møde ved at trimme eller strippe deres input for mellemrum?
Koden ser således ud:
function check_postnummer($postnummer) {
if(preg_match ("/^[0-9]{4,4}$/", $postnummer)) {
return TRUE;
}
else
return FALSE;
}
Det er ingen sag, hvis de bare skriver et ekstra tal, men med mellemrum er det lidt sværere.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
01. juli 2013 - 22:33 #1
du vil kunne fjerne mellemrum med preg-replace
ref http://php.net/manual/en/function.preg-replace.php Example #4 Strip whitespace

<?php
$str = 'foo  o';
$str = preg_replace('/\s+/', '', $str);
// This will be 'fooo' now
echo $str;
?>

prøv denne

function check_postnummer($postnummer) {
    // fjerner mellemrum
    $postnummer = preg_replace('/\s+/', '', $postnummer);
/*
    if(preg_match ("/^[0-9]{4,4}$/", $postnummer)) {
        return TRUE;
    }
    else{
        return FALSE;
    }
*/
    return (preg_match ("/^\d{4}$/", $postnummer))? true : false;
}
Avatar billede Asky Forsker
02. juli 2013 - 12:14 #2
Tak, det var lige, hvad jeg havde brug for. Det virkede med det samme, så jeg lavede med det samme en tilsvarende til telefonnummer med accept af 8 eller 10 cifre. nu kan kunderne skrive 7120 eller 7 1 2 0 og 83 01 87 uden at få fejlmeddelelser.

function check_telefon($telefon) {
$telefon = preg_replace('/\s+/', '', $telefon);

  return (preg_match ("/^\d{8,10}$/", $telefon))? true : false;
}