Avatar billede mccookie Seniormester
28. juni 2013 - 05:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Dual boot med Win7 og Win8

Jeg har en Asus K55VD bærbar som er rigtig fin, den blev levereret med et præinstalleret system - Det har jeg slettet!

Dernæst har jeg lagt en Win7 64bit på maskinen, fundet alle relevante drivere, og den virker perfekt!

Nu ville jeg jo gerne have en dualboot med Win8 64 bit, og ifølge de artikler jeg kan finde, findes der ikke fejl eller problemer - OG dog!

Win8 lader sig ikke installere under påskud af at disken er af MBR type, og ikke på EFI system er GPT kompatibel og så videre....

Jeg har fundet disktools hvor jeg kan lave disken om, slette den og oprette den igen osv. osv. osv. Det lader sig ikke gøre den melder bare fejl, fejl og atter fejl!

Så slettede jeg disken fuldstændigt, uden at gøre yderligere, så lykkes det at installere Windows8 64bit - Virker perfekt og det kører godt. Så havde jeg en naiv forestilling om at jeg kunne installerer Windows 7 som sekundær, og dermed skabe min dualboot. Så kom vi tilbage til samme fejl med GPT og MBR.

Er der nogen der har en forklaring og endsige løsning, som rækker lidt mere, end hvad jeg selv "barelige", kan finde på Google.com.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2013 - 11:27 #1
Jeg har valgt at bruge virtualbox. Dvs booter i win8, og har så mulighed for at starte en virtuel maskine med win7. Det er opsat, så win7-maskinen har fuld adgang til mine mapper i win8, så ting ikke skal ligge dobbelt. 25gb afsat plads til win7-maskinen er nok.
Ulempe: win7-grafikkort er virtuelt = langsomt (ikke spil)
Fordel: Kan køre begge samtidigt (skal ikke boote for at skifte) - der kan kopieres med ctrl+c/ctrl+v mellem programmer i begge systemer.

https://www.virtualbox.org/

Kan også bruges til virtuelle maskiner med xp og linux uden problemer.
Avatar billede mccookie Seniormester
28. juni 2013 - 11:33 #2
Hej...

Det er desværre også det skilt jeg ser på vejen, men jeg ville helst have at den kørte dem adskilt - Selvom det er smart at kunne skifte uden boot.

Jeg skal bruge det i forlængelse af mit arbejde, hvor jeg skal teste nogle systemer på Windows 8, men her kunne den virtuelle box jo også løse opgaven.....

Men allerhelst søger jeg jo også forståelsen...
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2013 - 11:44 #3
så ville jeg have win8 på virtuel. Den samlede fil på 25gb kan du have en backup af, så du hurtige kan køre den ind og starte test forfra på en ren maskine.
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2013 - 12:10 #4
Når win7 er installaret skulle der ikke være noget i vejen for også at installere win8, men det skal være på hver sin partition.
Har du gjort det sådan?
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2013 - 12:15 #5
Ps. husk at lukke dine spørgsmål:http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/mccookie
Avatar billede mccookie Seniormester
28. juni 2013 - 12:44 #6
H339>> Vil du, istedet for at lege politimand, læse mit spørgsmål igennem, en ekstra gang og ja, jeg er bekendt med at jeg har 4 åbne spørgsmål inkl. dette. Eksperten har jo en udmærket funktion til at sende denne påmindelsen. Nu har jeg gennem tiden oprettet 600 spørgsmål, så sæt det lige i forhold til 3-4 åbne spørgsmål - Der kunne være en grund til at de var åbne.

Beklager mit sure opstød, havde du så bare leveret et guldkorn på et noget højere niveau - End at det burde virke....

Jeg skriver jo netop dualboot, så det forudsætter jo næsten en anden partiion......

Men jeg har kigget på claes57's forslag, og det giver mening, så kunne jeg køre en ren Win7 maskine, installere Win8 i et virtuelt miljø, tillige kan jeg lægge et Linux distributioner med i batchet.

claes57 vil du lægge et svar?
Avatar billede mccookie Seniormester
28. juni 2013 - 12:49 #7
claes57>> Jeg er igang med at hente den virtuelle boks :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2013 - 13:10 #8
@ mccookie
Du er dog en ualmindelig sur og uforskammet person. Beklageligt at Eksperten bruges af folk som dig. Og jo jeg har læst dit spørgsmål. Og nej, dualboot kræver ikke 2 partitioner:(
Avatar billede RogerWilco Seniormester
29. juni 2013 - 10:23 #9
Prøv en boot-manager som f.eks. BootIT:
http://www.terabyteunlimited.com/bootit-bare-metal.htm

Så kan du have dem fuldt adskilt, og også have indbygget image-software, så du hurtigt kan reinstallere, lave backup osv.
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2013 - 00:37 #10
Avatar billede mccookie Seniormester
09. juli 2013 - 15:18 #11
Hej

Jeg har taget løsningen med den virtuelle box, men smid endelig svar for deltagelse i tråden :-)

Rasmus>> Fin artikel, en smule rodet i opsætningen, og jeg syntes at nogle af linkene ikke virker efter hensigten - Men en idé om hvordan det også kunne gøres......

Er dog faldet til VirtuelBox'en :-)
Avatar billede mccookie Seniormester
28. juli 2013 - 08:45 #12
Lukker
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. juli 2013 - 11:49 #13
Bare et lille indput når den forlanger det skal være GPT formateret er det sikkert fordi at den i BIOS er sat til EFI/UEFI Enablet.
Avatar billede ravencmp Novice
18. oktober 2014 - 01:03 #14
Jeg havde et lignende problem på en helt ny stationær PC, som en kunde ønskede installeret både Windows 7 Ultimate 64-Bit på, samt dualboot med Windows 8.1 Pro.
Det voldte mig en del problemer men er lykkedes til sidst.

Først lagde jeg Windows 7 ind inkl drivere og alle opdateringer.
Derpå gik jeg i Disk Management inde under Administration i kontrolpanelet. Her splittede jeg system harddisken op i to lige store dele, og havde nu en tom stor bid harddisk (ikke-allokeret plads) Dernæst bootede jeg PC, gik ind i BIOS Setup og skiftede fra AHCI til IDE, gemte opsætningen i BIOS, rebootede med Win8 cd i drevet, startede installationen, valgte undervejs at jeg ville installere og ikke opgradere, valgte den partition med ikke-allokeret plads og voilá, nu har jeg sat en pc med begge styresystemer og de virker perfekt.
Bare for min egen nemheds skyld, gjorde jeg desuden det at jeg havde en ekstra harddisk i, her flyttede jeg så alle private mapper, både i den ene og anden Windows version, då Dokumenter nu er placeret på et separat drev, og er delt mellem styresystemerne.