Avatar billede bdef Novice
12. juni 2013 - 13:54 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Login i ASP.NET

Sidst jeg lavede en webside var i de gamle ASP dage. Dengang lavede jeg login delen noget i denne her stil:

<% if login==false %>
Usernavn: <textbox> <br>
Password: <textbox>
<% else %>
Velkommen til <% =Session("brugernavn") %>
<% end if %>

Hvordan ville man lave noget lignende i ASP.NET ?

Nu er (bør være) design og kode delt op i hver sin fil.
Avatar billede keysersoze Guru
12. juni 2013 - 16:01 #1
Det bør i hvert fald deles op - præcist hvordan afhænger af hvilken type web du laver;

http://www.asp.net/mvc/overview/security

http://www.asp.net/web-forms/overview/security
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2013 - 17:10 #2
Indbygget membership provider?
Avatar billede bdef Novice
12. juni 2013 - 20:12 #3
Skulle lige "læse" op på "membership provider" og har fundet den meget over-kill, men i det mindste meget nem at bruge:

http://www.youtube.com/watch?v=_2O5u9ZDzuM

Jeg kunne bare godt li' min gamle måde, hvor man ser login muligheden når man ikke er logget ind og ellers bare sit navn, uden at komme til andre sider for at kunne logge ind. Den metode bruges også mange andre steder.

Problemstillingen er måske bredere end bare login. Man må da også i ASP.NET kunne lave 'variabel' side indhold. Altså lave om på siden afhængig af nogle variable.
Avatar billede bdef Novice
12. juni 2013 - 20:38 #4
Ha Ha. Er så fristet til at springe tilbage til ASP eller på PHP vognen. Her har Microsoft slået brødet alt for stort op. En skam for C# er et klart bedre sprog end det gamle VB.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2013 - 20:48 #5
Du kan godt lave variabelt side indhold.

Med ASP.NET MVC giver det jo helt sig selv (View vaelges af Controller/Action).

Med ASP.NET Web Forms er der ogsaa forskellige muligheder. En mulighed er PlaceHolder.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2013 - 20:52 #6
ASP er rigtigt sjovt til din gamle Win2000 maskine som du koerer paa dit hjemmenetvaerk af nostalgiske aarsager.

Men der er forhaabentligt ingen som vil udvikle professionelt i en teknologi som har vaeret foraeldet i 11 aar.

PHP er selvfoelgeligt et alternativ. Men bemaerk at OOP PHP 5 med brug af et MVC framework og PDO er altsaa ikke lige saa simpelt som noget PHP 4 procedurelt vid aaben for SQL injection mysql API slam kode.

Kravene til web applikationer er simpelthen blevet stoerre. Teknikken fra slut 90'erne duer ikke laengere. MS har taget konsekvensen og skiftet fra ASP til ASP.NET. PHP har ikke lavet en revolution men en gigantisk evolution.
Avatar billede bdef Novice
12. juni 2013 - 20:53 #7
Ohhh ... Har jeg mon startet 'forkert' siden jeg synes det er meget op ad bakke og i modvind?

Som du skriver er der jo både Web Application og MVC2. Begge i empty og ikke empty. Noget siger mig at jeg har valgt en løsning som har givet mig for meget fra start af :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2013 - 20:54 #8
Hvis du godt kunne lide ASP/PHP4, saa tror jeg at du bliver mere glad for ASP.NET MVC end for ASP.NET Web Forms.

Maaske endda ASP.NET MVC med Razor som view teknologi!
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2013 - 20:57 #9
Jeg har aldrig vaeret glad for VS wizards.

Men det er jo lidt at vaelge mellem kolera og pest.

Hvis du genererer en app, saa faar du et hav af filer som det tager dage at finde ud af hvad de alle sammen goer.

Hvis du starter empty, saa skal der skrives en masse inden du har noget der kan bruges til noget.

Mit forslag:
- start med at generer app og leg med den (lav om paa noget, fjern noget, tilfoej noget etc.)
- naar du skal igang serioest saa starter du empty
Avatar billede bdef Novice
12. juni 2013 - 20:58 #10
Jeg arbejdede med ASP for 7 år siden og har siden bare brugt det, når jeg lige hurtigt skulle slaske noget sammen. Jeg har også lavet noget ASP.NET kort tid efter og mindes ikke det var sådan her, men min tanke var at jeg trængte til noget ny viden.

Lige nu har jeg dog ikke styr på forskellen mellem web form (Jeg kender win forms :-)) og MVC
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2013 - 21:04 #11
ASP.NET er en ret omfattende teknologi.

Hvis du er den systematiske type, saa synes jeg at du skal gaa til Google & Wikipedia og laese op om ASP.NET og alle de forskellige varianter der findes.

Hvis du er type som vil kaste dig ud i noget konkret, saa vil min anbefaling vaere at du proever ASP.NET MVC med Razor.
Avatar billede bdef Novice
12. juni 2013 - 21:07 #12
Jeg er igang med at søge og fandt en demo på youtube som jeg troede beskrev noget jeg kunne bruge. I stedet overbeviste den mig mere om hvor kompleks denne verden er blevet siden jeg slap den :-)

Jeg tror jeg er en kombi-type. Læse lidt, men lærer mest af at gøre noget.
Avatar billede bdef Novice
12. juni 2013 - 21:09 #13
Er der en måde hvorpå jeg kan se hvad jeg faktisk fik valgt da jeg oprettede projektet?
Avatar billede bdef Novice
12. juni 2013 - 22:57 #14
Så er der point til de som svarer.

Det lykkes mig at få lavet det som jeg oprindelig havde ønsket og endda i det oprindelige projekt. Dog er jeg blevet en del klogere på at det måske ikke er nok bare at eksperimentere.

Tak for hjælpen og indsigten Arne.

Tror det var Einstein som sagde at jo mere han satte sig ind i et emne, des mere fandt han ud af at han ikke vidste.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2013 - 01:01 #15
svar
Avatar billede Syska Mester
15. juni 2013 - 18:11 #16
Hahah, ja

Asp.net webform har et login view, mener jeg det hedder. Altså en form for placeholder alt efter om man er logget ind eller ej. Det vil så tilsvare din if/else