10. maj 2013 - 17:25 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

indsæt billeder i PB med en for løkke

Jeg har billeder af et sæt billedekort, altså 52 stk. Jeg har en form med 52 picturebox'e. Jeg vil gerne have billederne loaded ind i de pb. Jeg tænker noget med en for-løkke, men kan ikke helt se hvordan jeg får fat i de enkelte pb.

pt har jeg bare det her kode:

            for (int i = 0; i < 53; i++)
            {
                this.pictureBox1.Image =  System.Drawing.Image.FromFile("C:\\Users\\Jacob\\Pictures\\spillekort\\101.png");
            }

Billederne hedder 101-152.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2013 - 17:33 #1
Du kan nemt faa et tal ind i filnavn strengen med:

"..." + (101+i) + ".png"

Med hensyn til PB kontrollen kan du goere forskelligt:
* putte alle PB ind i et array saa du kan iterere over dette
* slaa PB via navn "pictureBox" + (i+1)
10. maj 2013 - 18:01 #2
Hmm... det med 101,102,103 osv, den er luret, men har LIDT problemer med at få fat i den rigtige picturebox.!?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2013 - 18:33 #3
Hvilken af de foreslaaede strategier bruger du?
10. maj 2013 - 18:43 #4
Jeg vil gerne bruge Array. Det skal lige siges jeg er TOTALT newb, så grunden til jeg vil bruge Array, er for at øve mig på det også. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2013 - 18:48 #5
private PictureBox[] allpb;

...

allpb = new PictureBox[] { pictureBox1, pictureBox2, ... };

...

for (int i = 0; i < 53; i++)
{
    allpb[i].Image = ...
}
10. maj 2013 - 18:53 #6
var pBoxes = this.Controls.OfType<PictureBox>().ToArray(); <-- Burde dette kode ikke kunne bruges? Jeg synes ikke helt det virker som jeg vil ha det til?!
10. maj 2013 - 18:55 #7
Jeg har prøvet med denne kode... WHAT the devil gør jeg galt? :)

var pBoxes = this.Controls.OfType<PictureBox>().ToArray();
            int a = 101;
            for (int i = 0; i < 52; i++)
            {
                pBoxes[i].Image = System.Drawing.Image.FromFile("C:\\Users\\Jacob\\Pictures\\spillekort\\" + a++ + ".png");
            }
Avatar billede arne_v Ekspert
10. maj 2013 - 19:03 #8
Hvilken fejl faar du?
10. maj 2013 - 19:05 #9
Jeg er lige i byen og spise de næste par timer. Bare så du ved hvorfor der ikke lige kommer svar. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2013 - 04:54 #10
sulten?

:-)
30. juli 2013 - 19:22 #11
Jeg kom så lidt væk fra det hele... :D

Jeg har fået en kammerat til at kigge på det, men kan se at jeg er kommet til at slette programmet, så ved faktisk ikke lige hvordan vi fik det løst, ud over at vi i stedet for at tildele allerede eksisterende pb et billede, så oprettede vi nye pb'er ud fra en skabelon og tildelte et billede der...

Det var bare noget jeg ville lave for sjov, så jeg droppede det igen, da vi fandt en løsning og fik det derfor ikke gjort færdig.... beklager jeg ikke har været herinde og kigge siden...
29. august 2013 - 08:44 #12
Ikke noget svar.