Avatar billede tobrukDk Novice
08. maj 2013 - 19:43 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

alert box frem hvis der intet indhold er på siden

hej

det er sådan når jeg skal opret en bruger med nogle information så vil jeg gerne være sikker på at jeg husker at udflyde alle sammen altså input..

jeg har prøve sådan her:

document.kontakt_box.navn.onfocus=function() {
    document.getElementById('myhint').innerHTML = "Angive et navn!";
}
document.kontakt_box.navn.onblur=function() {
    document.getElementById('myhint').innerHTML = "";
}
//efternavn
document.kontakt_box.efternavn.onfocus=function() {
    document.getElementById('myhint').innerHTML = "Angive et efternavn!";
}
document.kontakt_box.efternavn.onblur=function() {
    document.getElementById('myhint').innerHTML = "";
}
//email
document.kontakt_box.email.onfocus=function() {
    document.getElementById('myhint').innerHTML = "Angive en email!";
}
document.kontakt_box.email.onblur=function() {
    document.getElementById('myhint').innerHTML = "";
}

document.kontakt_box.onsubmit = function(){
    alert('Husk noget tekst!');
    return false;
}

sådan her ser min html ud ;

<form action="#" method="post" name="kontakt_box">
                    <span id="myhint" class="info_box_kontakt"></span>
                    <br />
                    <label>Navn<br /><input type="text" name="navn" class="new" placeholder="Navn"></label><br />
                    <label>Efternavn<br /><input type="tel" name="efternavn" class="new" placeholder="Efternavn"></label><br />
                    <label>Email<br /><input type="email" name="email" class="new" placeholder="Email"></label><br />
                    <label>Tekst<br /><textarea name="tekst" cols="35" rows="10" class="new"></textarea></label><br />
                    <label><input type="submit" name="send" value="Send" class="new"></label>
                </form>
                <script src="/indhold/js/kontakt.js"></script>

det er første gang jeg arbejder med js,
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
08. maj 2013 - 20:00 #1
Du kan bruge required attributten til <input> : http://netkoder.dk/netkoder/kode_form_tag.php#required

alert popups er irriterende så dem vil jeg ikke anbefale.
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. maj 2013 - 20:20 #2
Bare husk required er et html5 tag. :o)
Avatar billede tobrukDk Novice
08. maj 2013 - 20:56 #3
okay, kan man selv bestemme hvad der skal stå i dem?
Avatar billede tobrukDk Novice
08. maj 2013 - 21:00 #4
jeg vil bare være sikker på at man har skrevet noget i dem alle sammen, og det ikke bare er tomme input.
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. maj 2013 - 21:29 #5
Prøv at skriv din "ønskede" fejl i title="Din fejl her"
Avatar billede tobrukDk Novice
08. maj 2013 - 22:10 #6
Gøre sådan her:

<form action="#" method="post" name="kontakt_box">
                    <label>Navn<br /><input type="text" name="navn" required title="Angive et Navn" class="new" placeholder="Navn"></label><br />
                    <label>Efternavn<br /><input type="text" required title="Angive et efternavn" name="efternavn" class="new" placeholder="Efternavn"></label><br />
                    <label>Email<br /><input type="email" required title="Angive en email!" name="email" class="new" placeholder="Email"></label><br />
                    <label>Tekst<br /><textarea name="tekst" cols="35" rows="10" class="new" placeholder="Tekst til email"></textarea></label><br />
                    <label><input type="submit" name="send" value="Send" class="new"></label>
                </form>

lige et svar som tak for hjælpen!.
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. maj 2013 - 22:16 #7
Svar!
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
08. maj 2013 - 22:19 #8
Du kan også bruge required på <textarea>.
Avatar billede tobrukDk Novice
08. maj 2013 - 22:37 #9

<label>Navn<br /><input type="text" name="navn" required title="Angive et Navn" class="new" placeholder="Navn"></label><br />
                    <label>Efternavn<br /><input type="text" required title="Angive et efternavn" name="efternavn" class="new" placeholder="Efternavn"></label><br />
                    <label>Email<br /><input type="email" required title="Angive en email!" name="email" class="new" placeholder="Email"></label><br />
                    <label>Tekst<br /><textarea name="tekst" cols="35" rows="10" class="new"  required title="Skrive noget indhold i email!!" placeholder="Tekst til email"></textarea></label><br />
                    <label><input type="submit" name="send" value="Send" class="new"></label>
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
08. maj 2013 - 23:10 #10
Yep så får brugeren besked hvis brugeren forsøger at sende formularen og alle felterne ikke er udfyldt i de browsere som forstår required attributten.

Så kan du eventuelt også checke med Javascript hvis det skal virke i ældre browsere.
Avatar billede tobrukDk Novice
08. maj 2013 - 23:18 #11
Ja sådan tænker jeg også, men hvordan skal jeg gør det så?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
08. maj 2013 - 23:28 #12
Måske noget i den her stil.

<input id="name">

document.kontakt_box.onsubmit = function(){

  if (document.getElementById('name').value == '') {

      document.getElementById('myhint').innerHTML = "name er tomt";
      return false; // send ikke ?

  } else {

      document.kontakt_box.submit();

  }

Avatar billede tobrukDk Novice
08. maj 2013 - 23:37 #13
lige et tak som svar scootergrisen.. :P
Avatar billede tobrukDk Novice
08. maj 2013 - 23:53 #14
jeg kun også gøre det sådan her

$("form").submit(function() {
  if ($("input").val() == "") {
    $("span").text("Tjek alle sammen!").show();
    return false;
  }
  $("span").text("Sende videre!").show().fadeOut(1000);
  return true;
});
Avatar billede tobrukDk Novice
08. maj 2013 - 23:57 #15
har klart opgaven og lige et svar som tak scootergrisen :)
Avatar billede tobrukDk Novice
09. maj 2013 - 00:03 #16
jeg bruger bare kun " required title="Angive et Navn" " .. jeg vil gerne blive lidt bedre selv til javasciprt :)
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
09. maj 2013 - 01:39 #17
.
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. maj 2013 - 08:59 #18
Hvis du kender jquery, så er dette plugin bestemt et kig værd: http://bassistance.de/jquery-plugins/jquery-plugin-validation/
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. maj 2013 - 20:32 #19
Takker for point