Avatar billede fmm2000 Nybegynder
05. maj 2013 - 10:17 Der er 7 kommentarer

DHCP slået fra. Ingen adgang til router

Jeg har rodet voldsomt med mit netværk for at få flere routere op i huset, for at udvide wifi.
Nu tror jeg endeligt jeg har fået det til at virker og vil derfor gerne notere mig ALLE konfigurationer i routerne.

Jeg har tre routeret. På router 1 er DHCP slået til.
Router 2 er forbundet med lan til router 1. DHCP er slået slået fra på router 2.

Router 3 er koblet til router 2 via homeplugs. DHCP er slået fra på router 3.

Det er router 2 og 3 jeg ikke kan komme ind i via deres ip-adresser. Nok fordi dhcp er slået fra.

Jeg ved jeg kan nulstille router 2 og 3 for at få adgang til dem igen, men så kan jeg jo ikke skrive deres indstillinger ned.

Jeg har læst mig til, at jeg på en bærbar pc skal gå ind i indstillinger for det trådløse netværk og så ind i TCP/IP.

Her skal jeg oprette en statisk IP-adresse, men så går det galt.
Jeg kommer ikke videre herfra.
Hvad skal jeg nøjagtigt skrive i IP-adresse - Undernetmaske og standardgateway.

Jeg har lavet ip-adresserne om i router 2 og 3 så de kommer lige efter router 1.
Det ser ud som noget der ligner nedenstående.

Lad os sige router 1 har adressen 192.168.7.264
Router 2 har 192.168.8.264
Router 3 har 192.168.9.264
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. maj 2013 - 10:39 #1
Hej.

  At DHCP er slået fra i 2 og 3 har intet med sagen at gøre. Men prøv lige at forbinde til dem direkte med kabel. Bare giv din PC IP# i samme subnet.

De bedste hilsner
Avatar billede fmm2000 Nybegynder
05. maj 2013 - 10:50 #2
Ikke forstået.
Det er kun, når DHCP er slået fra, at jeg ikke kan komme ind i routerens admindel ved at taste ip-adressen ind.
Har tidligeren slået dhcp fra og så kunne jeg ikke komme ind i admin-delen før jeg havde nulstillet routeren.
Men OK.

Nu har jeg prøvet at forbinde en bærbar til router 2 og 3 via lan og så taste den ipadresse ind i explorers adressefelt, som jeg havde givet dem inde i deres admindel, inden jeg slå dhcp fra.
Men jeg kommer ikke ind i admin-delen.

Du må godt prøve at uddybe det der med ip i subnet :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. maj 2013 - 10:59 #3
Ok, vi tager dem fra en kant af:
Om DHCP er slået til eller fra har udelukkende den effekt, om routeren uddeler IP-adresser eller ej, ikke andet.
At de er i samme subnet betyder, at det ikke er nødvendigt at gå via en router for at snakke sammen. Hvis din router f.eks. hedder 192.168.1.3 med subnet mask 255.255.255.0 (24bit) betyder det ganske enkelt, at så længe de første tre oktetter i din PC's IP# er de samme som routerens, altså 192.l68.1.x, vil de kunne snakke sammen. PC kunne altså i dette tilfælde tildeles 192.168.1.128 også med subnet mask 255.255.255.0

Giver det mening nu?
Avatar billede fmm2000 Nybegynder
05. maj 2013 - 11:18 #4
Hej CRKrogh.
1000 tak for din tålmodighed :-).
Ja jeg tror jeg forstå det nu, men kan stadig ikke komme ind i routeren.

Jeg vil som sagt gerne ind i router 2 og 3s admin del.

Det kan godt være det ville være en stor hjælp, hvis du ville skrive hvad jeg skal indtaste i følgende felter under indstilling til tcp/ip for at lave en fast ip-adresse på den bærbare, så jeg kan komme ind i admindelen til router 2 og 3.

Jeg har forsøgt følgende.
Jeg sætter hak i "Brug følgende ip-adresse"
I ip-adresse indtaster jeg router 2s ip-adresse.
I Undernetmaske foreslår pcen selv 255.255.255.0
I Standardgateway indtaster jeg også router 2s ip-adresse.

I foretrukken DNS-server og Alternativ server indtaster jeg ingenting.

Er er hacker-risko ved at jeg skriver de rigtige ip-adresser jeg bruger. Så er det nok lidt nemmere at forklare :-).
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. maj 2013 - 12:09 #5
Et uddybende spørgsmål: Når du forbinder router1 med router "med lan" - tror du mener med kabel - putter du så kablet fra router1 ind i WAN stikket eller et af LAN-stikkene på router2 ?
Avatar billede fmm2000 Nybegynder
05. maj 2013 - 14:13 #6
Jipiiiiiii.
Nu virker det.
Skrev bare den samme ipadresse to steder i  tcp ip settings og ingeting i dns.
Så kørte det.
1000 tak for hjælpen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. maj 2013 - 14:28 #7
Super.

  For lige at være sikker på at du forstår sammenhængen:

Konfiguration af Router-2:

Konfiguration af Router-3:

Konfiguration af Laptop:

Grunden til at de nu kan snakke sammen uden en router imellem, er at subnet mask (altså de nederste) fortæller os, at så længe de første tre elementer (altså 192.168.1) er ens, så er alt ok.