Avatar billede Slettet bruger
30. april 2013 - 15:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tilføjer man noget til LD_LIBRARY_PATH.

Kære Gruppe.

Jeg vil starte med at sige at jeg er 100% ny til Linux og SSH. Jeg har fx. starte svært ved at editere filer ved at skrive nano.

Jeg har dog brug for at installere en linux server for at teste noget. Det er lykkedes mig at lære de grundliggende ting, og jeg har installeret et par programmer, herunder Appache som kører.

Nu skal jeg installere et andet program, og i vejledningen står der

After that, you can either use it locally, or install it into /opt.
But remember that to run it, you have to adjust your LD_LIBRARY_PATH, like that:

    $ LD_LIBRARY_PATH=/opt/lib ./bin/turnserver

Hvordan gør jeg det - de forklaringer jeg kan finde på nettet forudsætter en del viden, jeg ikke har.

Sejt hvis nogen gider hjælpe!
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. april 2013 - 16:29 #1
prøv først at kører denne. Den vil printe hvad værdien pt. er (hvis den har nogen værdi)

echo $LD_LIBRARY_PATH
Avatar billede KennethLykke Mester
30. april 2013 - 17:18 #2
Hej,

prøv

EXPORT LD_LIBRARY_PATH=/opt/lib ./bin/turnserver

Eventuelt, hvis din LD_LIBRARY_PATH ikke er tom (en god ide er at bruge ECHO først, som lassebm skriver), så kan du prøve noget a la:

EXPORT LD_LIBRARY_PATH=$LD_LIBRARY_PATH:/opt/lib ./bin/turnserver

/Kenneth
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2013 - 15:09 #3
Super mange tak.

Jeg er begyndt at fatte det noget bedre.

Er det rigtigt forstået at det der med at tilføje den til LD_LIBRARY_PATH kun er noget man skal gøre hvis man vil skrive kommandoen kort ? - eller kan det også have betydning (være nødvendigt) for kørslen af selve programmet.

Jeg har fx. også nu installeret en ftpserver, den kan jeg genstarte ved at skrive
sudo /etc/init.d/vsftpd restart

Kan jeg så tilføje /etc/init.d/ til LD_LIBRARY_PATH og herefter nøjes med at skrive
vsftpd restart
?

Hvad betyder
$ LD_LIBRARY_PATH=/opt/lib ./bin/turnserver
egentlig, jeg ville kunne forstå det hvis der var en stier, men det er som om at det er to stier uden at være adskilt af : (kolon)
?

Smid gerne nogen svar for point. Jeg er ved at blive bedre til Linux nu, har siddet og "hygget" i SSH den halve dag :)
Avatar billede KennethLykke Mester
01. maj 2013 - 18:46 #4
Hej igen,

LD_LIBRARY_PATH bruges til at linke dynamisk til shared libraries. Hvis du gerne vil linke til kommandoen kan du gøre det ved PATH:
EXPORT PATH=$PATH:/etc/init.d

Du skal lige bemærke, at når du exporterer til PATH (og LD_LIBRARY_PATH) så er det kun for din session, dvs. du skal køre exporteringen hver gang du logger på. Du kan eventuelt finde din .profile fil og smide exporteringen derind så det bliver kørt automatisk (men da det kan give flere problemer end det løser er det ikke tilrådeligt...).

LD_LIBRARY_PATH=/opt/lib ./bin/turnserver lader så vidt jeg husker LD_LIBRARY_PATH blive ændret udelukkende for ./bin/turnserver
Det er en måde at sikre sig at man ikke laver problemer for andre applications.

Kenneth
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2013 - 15:09 #5
Mange tak, jeg er blevet lidt klogere nu!.