Avatar billede CodingJoe Nybegynder
24. april 2013 - 17:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Powershel oprettelse af en mappe samt tildeling af skrive rettigheder

Jeg forsøger at lave et lille powershell script, der opretter en mappe i roden på fx 'c:\' (c:\MinMappe) og herefter tildele skriverettigheder for mappen på en specifik bruger.

Oprettelsen af mappen går fint, men jeg får et par fejl, når jeg forsøger at tildele rettigheder på mappen.

Jeg har følgende powershell kode, hvor metoden før denne opretter mappen:

Function Opret-Mappe($directory)
{
    Write-Host "Opretter $directory.";

    new-item $directory -ItemType directory;

    Write-Host "Mappen $directory oprrettet.";
}

...og herefter i den anden metode kører jeg følgende:

Function Tildel-Skriverettigheder($account, $directory)
{
    $acl = Get-Acl $directory
    $arguments = $account, "Allow"
    $accessRule = New-Object System.Security.AccessControl.FileSystemAccessRule $arguments
    $acl.SetAccessRule($accessRule)
    $acl | Set-Acl $directory

    Write-Host "Rettigheder tildelt";
}

Hvad er det jeg gør galt?
Jeg får følgende fejl:

New-Object : Cannot find an overload for "FileSystemAccessRule" and the argument count: "2".
At C:\OpretMinMappeTildelRettighed.ps1
:23 char:27
+      $accessRule = New-Object <<<<  System.Security.AccessControl.FileSystemA
ccessRule $arguments
    + CategoryInfo          : InvalidOperation: (:) [New-Object], MethodException
    + FullyQualifiedErrorId : ConstructorInvokedThrowException,Microsoft.PowerShell.Commands.NewObjectCommand
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
24. april 2013 - 18:22 #2
Jeg ville sætte pris på, hvis man kan poste et eksempel.
Det er mit første powershell script.

Ellers må jeg prøve mig frem...og lede efter eksempler på nettet...
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. april 2013 - 18:36 #3
Du kan tage et kig her:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/ff730951.aspx

Der er en god forklaring af det du skal bruge.
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
24. april 2013 - 18:49 #4
Dejligt.

Jeg kigger på det...så snart jeg får mulighed for det...
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
24. april 2013 - 20:08 #5
Nu kom jeg forbi, ved at sende alle rigtige parametre med over SetAccessRule, og nu får jeg at vide at én af parametrene ikke er valid. Jeg mistænker lidt, det kan være min mappe, der sikkert ikke er frigivet for at kunne sætte rettigheder på den...

Jeg prøver at skille koden ad, og forsøge at afvikle mine ting i to separate trin...
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
04. maj 2013 - 20:00 #6
Hye spotgum...smid bare et svar ind.
Avatar billede Spotgun Seniormester
04. maj 2013 - 20:06 #7
Værsgo.