Avatar billede dkclajen Juniormester
24. april 2013 - 14:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

3. gradsligninger

Hej eksperter,

Jeg sidder og leder efter toppunkter i min opgave, og efter jeg har differentieret min funktion når jeg frem til følgende som jeg skal løse.

2x^3 + 3x^2 +8 = 0

Har søgt en del på nettet, men kan simpelthen ikke se mig ud af hvordan man løser en 3. gradsligning i hånden, så håber en af jer kan hjælpe. :)

På forhånd tak!
Avatar billede flemsemand Nybegynder
24. april 2013 - 16:39 #1
Hvis du Googler med "solutions to 3rd degree equations" så få du rigtig mange svar på dit spørgsmål.
Avatar billede Klaus123 Mester
24. april 2013 - 17:18 #2
Hej

Svaret for den reelle løsning er x=-2,2737

Er det en skoleopgave så du skal have beregningerne med?
Jeg vil mene opgaven først er pensum på universitetet.

Lige for at tjekke din løsning er din stamfunktion x^4/2 + x^3 + 8 + a

Venlig hilsen

Klaus
Avatar billede richardjensen Seniormester
24. april 2013 - 17:19 #3
Du ved jo formentlig, du kan finde x-værdier for toppunkter ved at sætte differentialkvotienten til nul, altså x-værdier for vandrette tangenter.
(jeg kan i øvrigt anbefale et par programmer: GRAPH og GEOGEBRA, -
frit valg, - brugervenlige og hjælpe til visualisering af opgaven.
Avatar billede dkclajen Juniormester
24. april 2013 - 18:47 #4
Klaus123 ->

Selve løsningen har jeg fået geogebra til at finde, det jeg mangler er ganske rigtig mellemregningerne til hvordan man løser den.

Men selve stamfunktionen ser ud som følgende:

f(x) = (x³ - 8)/(x+1)

f'(x) = (2x³ + 3x² + 8)/(x² + 2x + 1)

Men for at finde toppunktet skal jeg løse min ligning i tælleren som er den jeg spørger til.
Avatar billede dkclajen Juniormester
24. april 2013 - 18:49 #5
flemsemand ->

Som jeg forsøgte at formulere i mit indlæg kunne jeg sagtens finde noget med 3. gradsligninger, mit problem var at finde noget jeg jeg kunne tyde mig ud af. :)
Avatar billede flemsemand Nybegynder
25. april 2013 - 02:31 #6
OK, du har svært ved at forstå hvad de skriver, havde jeg ikke lige opfattet. Men hvis du kigger her: "http://www.math.vanderbilt.edu/~schectex/courses/cubic/"
så bliver det nok ikke meget nemmere. Men det kan meget nemt blive
meget vanskeligere, hvis man vil forstå baggrunden for formlen.
Avatar billede Klaus123 Mester
25. april 2013 - 09:56 #7
Hej

Så får du løsningen. Men du skal være opmærksom på, at der er flere komplekse løsninger

2x^3 + 3x^2 + 8 = 0

Divider med 2

x^3 + 1,5x^2 + 4 = 0

a=1,5
c=4

Indfør konstanter

p=-a^2/3=-0,75
q=b+2*a^2/27=4,25

Indfør nye konstanter

u=(q/2+(q^2/4+p^3/27)^(1/2))^(1/3) = 1,61934

Vær opmærksom på, at kvardratroden har to løsninger mens kubikroden har 3, ialt 3 x 2 = 6 løsninger. Den jeg gennemgår her, er løsningen for den reelle løsning. I dette tilfælde er der kun en reel løsning.

v=p/3u=-1,5438

x=v-u-a/3=-2,27372

Skal du også bruge de komplekse løsninger?

Venlig hilsen

Klaus
Avatar billede dkclajen Juniormester
09. maj 2013 - 02:19 #8
Klaus123 -->

Beklager at jeg ikke har fået svaret tilbage, men jeg takker mange gange for den brugbare hjælp.