Avatar billede broxgaard Nybegynder
18. marts 2013 - 13:36 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

scrollbar

Ved ikke om den ligger rigtig men prøver.

Jeg arbejder på følge hjemmeside www.ke-skytter.dk og jeg har fået lavet scrollbar så den passe ind med farve men det er kun i IE at det virker jo da den er lavet i css.

Er der nogle der ved hvordan jeg får det til at virker i google chrome, safari osv.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. marts 2013 - 13:50 #1
Det er vist ikke W3C standard med styling af scrollbar, mere en microsoft-opfindelse, så det er nok ikke muligt.

Og undskyld jeg siger det, men den side ser ud som om den er lavet i 90'erne. Du skal i hvert fald have en doctype på, hvis du skal gøre dig forhåbninger om at den skal vises ens i de forskellige browsers. Og Iframes er noget man brugte for mange år siden.
Avatar billede broxgaard Nybegynder
18. marts 2013 - 14:03 #2
jeg er nød til at bygge hjemmesiden efter hvad der er adgang til på den server hvor den ligger.. og det er en privat ejet server hvor der ikke er adgang til nogle form for database, php, asp.net osv.

jeg har adgang til at bruge html, java, css, lidt asp.

doctype? der står jeg lige lidt af.
Avatar billede olebole Juniormester
18. marts 2013 - 15:53 #3
<ole>

Du kan ikke farve scrollbar i andre browsere end IE. Derudover tror jeg ligesom michael_stim, at de fleste finder farvede scrollbars meget gammeldags. Vi er i hvertfald mange, der er ret glade for, at den modedille ikke længere hærger nettet  =)

Doctype er i denne sammenhæng den linje, som fortælle browseren, hvordan dokumentet skal tolkes. Den skrives før <html> og er helt nødvendig og fundamental i webkode. I HTML5 benyttes den generiske version:

<!DOCTYPE html>

- men skriver du til en anden standard, bruger du den, der er gældende for den pågældende standard

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
18. marts 2013 - 16:05 #4
@Michael: Din kommentar om IFRAME var korrekt for et par år siden, men ikke længere ... tværtimod  =)

IFRAME gled ud i HTML4 og var heller ikke del af XHTML1.0 eller 1.1. Branchen ønskede dog ikke, W3C fortsatte i det spor og forlangte, at standarderne mere afspejlede virkeligheden og gik mere i retning af egentlige webapplikationer.

Dette pres (udøvet gennem WhatWG) gjorde, at W3C i sommeren 2009 ændrede retning - droppede videreudvikling af XHTML-sporet - og kastede sig over HTML5, som allerede var godt i gang hos WhatWG.

I HTML5 kom IFRAME atter ind i varmen, fordi de faktisk er ret anvendelige i applikations-sammenhænge. IFRAME er med andre ord ret hot og moderne  =)
Avatar billede broxgaard Nybegynder
18. marts 2013 - 16:08 #5
ja okay.

Har lige sidder og kigget på http://www.w3schools.com/tags/tag_doctype.asp og har også på index siden sat den linje ind for oven da det kun er html og javascript som bliver brugt mest på siden.

De betaler heller ikke for at får lavet hjemmesiden. Og når det også er begrænse hvad jeg kan skrive af koder så hjælper det heller ikke. Men jeg har set at der finde nogle javascript til noget scrollbar hvor det er tekst felter man laver det på isteder for på hele siden.

Er det noget som bur? eller er det også yt?
Avatar billede olebole Juniormester
18. marts 2013 - 16:13 #6
Stol ikke på det, du læser på w3schools.com! Han skriver en masse vrøvl, og sitet er kendetegnet ved bunker af udeladelser, mangler og seriøse fejl.

Resten forstår jeg ikke så meget af
Avatar billede kjeldsted Novice
18. marts 2013 - 16:18 #7
#5:
Du mener så den kun scroller på et bestemt <div> el.lign?
For så er det blot CSS: "overflow:auto;"

Og så burde du benytte hele højden på skærmen i stedet for at lå dig til et bestemt antal pixels. Jeg sidder på en 1920x1080 skærm og næsten det halve af bunden er blot grøn. Intet indhold eller noget. Også selvom der er en scrollbar på det øverste halvdel af indholdet.
Avatar billede broxgaard Nybegynder
18. marts 2013 - 16:18 #8
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex11/scrollc.htm sådan nogle scrollbar som denne her. Er de yt også?
Avatar billede kjeldsted Novice
18. marts 2013 - 16:28 #9
Du bør virkelig overveje hvorfor det er at du gerne vil style scrollbaren.
Ganske vist er der nogle scrollbarere der måske ikke ligefrem er overdrevet pæne. Men man skal huske på at brugeren af siden for det meste kender sin browsers navigeringsværktøjer. Så hvis du laver om på fx. en scrollbar vil brugeren ikke kunne genkende den som værende en scrollbar. Den absolut bedste løsning er at lave et design hvos scrollbaren ikke direkte genere dig. Hvis du nu i stedet fik rykke din scrollbar sådan at den ikke hang midt på siden omgivet af ensfarvede grønne elementer ville den nok genere noget mindre. Og brugeren af siden vil stadig kunne kende sine værktøjer.
Avatar billede broxgaard Nybegynder
19. marts 2013 - 15:25 #10
kjeldsted.

Så det du siger er at jeg skal bruge omkring 50 + timer på noget gratis arbejde. For at laver hele siden om så scrollbar kommer ud i siden ?
Avatar billede olebole Juniormester
19. marts 2013 - 15:43 #11
Hvorfor skal du bruge 50+ timer? Den scrollbar, Kjeldsted omtaler, fremkommer jo helt af sig selv, uden du gør noget somhelst.

Den løsning, du gerne vil lave, tager derimod ekstra tid at lave - og gevindsten er yderst diskutabel om overhovedet eksisterende
Avatar billede broxgaard Nybegynder
19. marts 2013 - 15:54 #12
Sådan som jeg forstår det på ham. så mener han at den helt ud til højre og ligger på siden.. hvilken vil jo betyde at jeg skal igang med at laver hver eneste siden om så de ikke køre i iflame
Avatar billede olebole Juniormester
19. marts 2013 - 15:58 #13
Ja, det er også af flere grunde et skidt valg - så det ville nok være hensigtsmæssigt. Men det tager da heller ikke så lang tid  =)
Avatar billede broxgaard Nybegynder
19. marts 2013 - 16:02 #14
så lang tid? alt skal da kode om. og tilpasse hver enkel siden.. + at det skal hen over bestyrese først. Det tog dem alene 5-6 uger at bliver enig om en baggrund farver alene.
Avatar billede olebole Juniormester
19. marts 2013 - 16:24 #15
Sådan er det jo at påtage sig den slags. Er man ikke parat til at gøre det fornødne, kan man jo bare undlade at tilbyde sin assistance
Avatar billede broxgaard Nybegynder
19. marts 2013 - 21:19 #16
på det tidpunkt jeg overtog var det ikke noget problem. Det var bare at starter helt forfra med det. Og der have de da det meste på plads med hvad de ville. Men nogle kræver bare mere og mere nå de finde ud af hvad andre har.

Men jeg må kigger på det og så finde på en løsning.

Men jeg synte at I begge 2 skal givet et svar så I kan får point for hjælpen og den tid I lige har brugt på dette.
Avatar billede kjeldsted Novice
20. marts 2013 - 01:44 #17
Altsååå. Jeg skrev vist ikke at den absolut skulle ligge i højre side. Du kunne jo også lave en tydelig markering mellem iFramen og så baren til højre for iFramen så det ikke bare er grønt og grønt med grønt på. På den måde vil scrollbaren virke som en mere naturlig del af siden. Det som jeg synes problemet er, er at denne scrollbar ser ud til at flyde midt på siden. Den gør det ganske vist ikke. For den ligger yderst i iFramen. Men det er jo ikke ligefrem let at se.
Jeg har selv før lavet designs hvor jeg har en scrollbar midt i det hele. Men hvor jeg, hvis jeg selv skal sige det, har lavet en mere elegant overgang mellem de to elementer hvor scrollbaren ligger.

Min pointe er blot at i stedet for at bruge rigtig mange timer på at få lavet en scrollbar der kan styles og virker optimalt, er det måske lettere at tilpasse designet. Det kan UMULIGT tage 50 timer.
Til gengæld vil det tage meget lang tid at lave en scrollbar du kan style og som virker i alle browsere på alle platforme (husk både computere og tablets skal kunne bruge den!) og hvis du vælger en løsning i JavaScript skal browsere med JS deaktiveret jo også have en chance. Så nej. Det er ikke en let løsning at lave scrollbaren om. Som sagt er det noget man virkelig skal passe på med at ændre.

Men, ja, nu har du fået min mening. Og hvis det står uklart er det altså ikke sådan at jeg har en løsning som jeg blot har holdt hemmeligt. For jeg ved virkelig ikke hvordan det gøres så alle platforme vil være glade.
Mht. points. Så nej tak. Dem beholder du bare selv, eller giver til en anden hvis der skulle komme andre forbi.
Avatar billede kjeldsted Novice
20. marts 2013 - 01:48 #18
Okay. Nu kan jeg godt se at #9 var forkert formuleret. Men jeg fik vist gjort mig klar her over.
Avatar billede broxgaard Nybegynder
20. marts 2013 - 12:39 #19
kjeldsted.

Okay.. jeg har overvejer at fjerne scrollbar style i min css så det bare er den alm scrollbar som kommer frem når det er. så kan folk da ikke bliver alt forviret. :)
Avatar billede broxgaard Nybegynder
20. marts 2013 - 13:31 #20
indtil vidre har jeg fjernet style i css filen.. så må jeg se om jeg finde på noget eller om der er nogle der har en idé.

er åben for alle muligheder. :)
Avatar billede broxgaard Nybegynder
25. november 2013 - 19:13 #21
Lukket.

Idé er opgivet og noget andet er fundet på