Avatar billede holmenshus Nybegynder
28. februar 2013 - 10:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

textarea input

Hej lidt hjælp? pft.
Skal gøre det så kort som muligt.
I en formular jeg anvender til et medlemskartotek med mysql,
alt fungerer perfekt, men problemet er at jeg godt vil skrive to navne under hinanden med linje skift, det kan man jo ikke gøre med en input, men godt med textarea, men der sker ingen linje skift,i udskrift, hvis jeg eks. øger tegn i mysql til eks. 17 (tlfnr.) kan jeg godt få de to nr. under hinanden vha. input, når jeg laver en space mellem de to nr. men jeg vil godt selv styre hvordan udlæsningen ser ud. Forstod I spørgsmålet?
mvh. Gert
Avatar billede chriz7913 Nybegynder
28. februar 2013 - 13:00 #1
Forstår ikke helt dit spørgsmål.
Er det fordi du gerne vil adskille navnene vha. et linjeskift?

I så fald kan du bruge

$navne = explode("\n", $textarea);

Demo:

<?php
if($_POST['area']){
    $post = $_POST['area'];
    $posta = explode("\n", $post);
    $postc = count($posta);
    for($i = 0; $i < $postc; $i++){
        echo "Navn nr. " . ($i + 1) . ": <b>" . $posta[$i] . "</b><br>";
    }
}else{
    echo '<form action="" method="post"><textarea name="area"></textarea><input type="submit" value="Submit"></form>';
}
?>

//Vh
Avatar billede olebole Juniormester
28. februar 2013 - 16:54 #2
<ole>

Det, du skriver i et TEXTAREA, er plain text. Det, du skriver i et alm. HTML-dokument, er HTML. Et linjeskift laves forskellig i plain text og i HTML.

Brug nl2br (New-Line-To-Break), når du skriver ud

/mvh
</bole>
Avatar billede holmenshus Nybegynder
28. februar 2013 - 20:31 #3
Hej igen. tak for svarene,,
Prøver at omformulere spørgsmålet.
<td><textarea type="text" name='navn' col=1 row=2></textarea></td >

denne kode skriver fint navnene ind i mysql, men kun som en linie i mysql, og ikke et navn med et linjeskift som jeg jo har gjort under skrivning..
eks. vil gerne have læst flg. ind i mysql:
hans pedersen
hans hansen
dvs. jeg har lavet et linjeskift i textareas  input, således at der kommer til at stå det samme i mysql, og ikke:
hans pedersen hans hansen..(som der gør)?? kringlet skrevet??
mvh. Gert
Avatar billede olebole Juniormester
28. februar 2013 - 21:04 #4
Nej, det har du misforstået. I MySQL-databasen står dine data formodentlig rigtigt  =)

Husk på, at du ikke kan se, hvad der står i databasen. Det, du kan se, er programmets (sikkert phpMyAdmin) tolkning af det, der reelt står. Det kan være rystende ligemeget, hvordan phpMyAdmin viser dine data, så længe de vises rigtigt på din webside  *o)

Hvis du skriver teksten ud i TEXTAREA igen:

<textarea type="text" name='navn' col=1 row=2>
<?php echo $string_from_db ?>
</textarea>

- vil du kunne se dine linjeskift.

Skriver du:

<div>
<?php echo nl2br($string_from_db) ?>
</div>

Det gælder altid, at man bør teste de forslag, man får, før man diskuterer videre  *o)
Avatar billede chriz7913 Nybegynder
28. februar 2013 - 22:14 #5
Har du husket at sætte feltet i din database til typen text?

Og ja, hvis det stadig skal stå som to linjer når du udskriver det igen til HTML, så brug som olebole sig nl2br, medmindre du skriver det ud til et textarea. :-)
Avatar billede holmenshus Nybegynder
01. marts 2013 - 16:29 #6
Hej igen, tak for alle svarene, det var noget jeg kunne bruge..
smider I et svar så tråden kan lukkes..
ps. selvfølgelig skal forslagene prøves inden yderlig diskution.
tak.
mvh. Gert
Avatar billede olebole Juniormester
01. marts 2013 - 17:23 #7
Ellers tak, jeg samler ikke point - men criz7913 gør vist  =)

Godt, du fandt ud af det, selvom jeg nu ser, at jeg vist kun fik skrevet den halve libretto ved mit nl2br-eksempel  *o)
Avatar billede chriz7913 Nybegynder
01. marts 2013 - 18:39 #8
i orden :-)