Avatar billede thecannmann Praktikant
20. januar 2013 - 03:50 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket programmeringssprog skal jeg begynde i?

Hej,

Jeg skal til at lave en hjemmeside. Kender i forvejen lidt til HTML og Java, men jeg går næsten ud fra, at jeg skal lære et andet sprog, da jeg ikke synes HTML er nyttigt nok, og Java bruges ikke til hele hjemmesider(Mener jeg ikke?)

Jeg tænker noget i stil med dette:
http://www.designstart.dk/preview.php?t=300110347

Er det Flash jeg skal lære? Er det for svært at starte med, hvis jeg ikke har så bred viden?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2013 - 04:07 #1
Som web udvikler skal du kende:
A) client side teknologier
  A1) HTML [mandatory]
  A2) CSS [mandatory]
  A3) JavaScript [mandatory]
  A4) Java applet [optional]
  A5) Flash [optional]
  A6) SilverLight [optional]
B) server side teknologier - en eller flere af:
  B1) PHP
  B2) ASP.NET
  B3) Java EE
C) noget database
Avatar billede thecannmann Praktikant
20. januar 2013 - 10:22 #2
Tak for dit svar :)

Da jeg lærte Java i sin tid, så lærte vi også noget indenfor CSS, Javascript og HTML.

Jeg går ud fra, at der er ét sprog som man fokuserer meset på. F.eks. når folk beslutter sig for at lære PHP, ASP, osv.

Hvis vi nu tager udgangspunkt i mit eksempel. Hvilket sprog bør jeg så primært gå igang med?
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2013 - 11:34 #3
Hvis du kender Java godt er der altid ovenbygning til det.
  A4) Java applet [optional]
  B3) Java EE

som Arne_V skriver.

men ellers er der også JSF
http://en.wikipedia.org/wiki/JavaServer_Faces
og JSP
http://en.wikipedia.org/wiki/JavaServer_Pages
Jeg lærte om begge disse på min uddannelse, men endte med at bruge
ASP.NET, da det var det de brugte der hvor jeg var i praktik.

Som Arne skriver:
  A1) HTML [mandatory]
  A2) CSS [mandatory]
  A3) JavaScript [mandatory]
Ud over Javascript vil det måske også være god ide at kigge på jQuery http://jquery.com/
Men få lige forståelse for Javascript først.

ellers er der også de andre sprog som de andre har skrevet.
Derudover er der også noget som Ruby / Ruby on Rails
http://rubyonrails.org/ <-- Noget jeg godt selv kunne tænke mig at kigge på i den nærmeste fremtid.

Og ud over disse mange kode sprog findes der også et hav af databaser hvor du så kan gemme dine data i.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2013 - 11:35 #4
men ellers er der også JSF
http://en.wikipedia.org/ (...)
og JSP
http://en.wikipedia.org/ (...)
skal også siges at være java :)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2013 - 16:28 #5
Hvis du skal lave en hjemme side og den skal hostes paa et web hotel, saa er PHP nok ret oplagt - der er flest og billigste web hoteller med PHP og MySQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2013 - 16:28 #6
JSF og JSP er begge en del af Java EE.
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2013 - 19:17 #7
<ole>

Du kan få en rigtig god musikforståelse med mange forskellige notationsteknikker - ikke kun moderne, vestlige noder. Du kan også opnå en fantastisk god forståelse for verbal/skriftlig kommunikation, uanset hvilket sprog du taler.

Meget af det, som hører til 'god programmeringsforståelse', kan i virkeligheden opnås gennem fag, der umiddelbart ikke har noget med computere eller programmering at gøre.

Når først det lille barn har forstået konceptet 'sproglig kommunikation', kan det lære et hvilket som helst sprog. Et nyt sprog er bare et nyt stykke værktøj til udførelse af en allerede indlært færdighed.

Har du én gang lært at programmere, kan du ret let lære at programmere i et andet sprog. Sproget er ikke så afgørende for læringen. Jeg taler her ikke om HTML/CSS, men om deciderede scripting-/programmeringssprog.

Det er klart, der er forskel på programmeringssprog. Grønlandsk indeholder 25-30 forskellige ord for sne - mens swahili næppe har mere end ét. Med grønlandsk kan du med andre ord behandle begrebet 'sne' meget mere detaljeret. På samme måde med programmeringssprog ... nogle er gode til noget ... andre til andet. Begrebet - eller mindset'et bag - 'programmering' er dog nogenlunde det samme  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede thecannmann Praktikant
21. januar 2013 - 08:29 #8
Hej igen,

Mange tak for jeres svar :)

Olebole - Man må sige, du beskriver det.. Ja, nærmest helt flot ;) Du har 100 % ret, og det giver rigtig god mening.

Min hensigt med at lære programmering er ikke at kunne en hel masse.  Jeg har kun interesse i at kunne opbygge en simpel hjemmeside, som jeg kan rette lidt i. Evt. "kopiere" koder, som allerede er skrevet, og rette i dem, hvis det bliver nødvendigt.

Det jeg har besluttet mig at fokusere på:
1. PHP
2. HTML
3. CSS
4. JavaScript.

Fra 2-4 kun i små mængder.

I må meget gerne lægge et svar - alle sammen :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. januar 2013 - 18:34 #9
svar