Avatar billede Jakie Juniormester
30. december 2012 - 18:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

echo string variabel udenfor function?

Hej Eksperter

Jeg henter en function igennem en givet url auth ved at følgende eksekveres:

class Users extends Controller {

    function __construct() {
        parent::__construct();
    }

  function auth()
    {
        $this->model->auth();
        $this->view->render('users/auth/index'); // henter header.php, index.php og footer.php for den givet url.

    }

Hvor Controller er:

<?php

class Controller {

    function __construct() {
        //echo 'Main controller<br />';
        $this->view = new View();
    }

    public function loadModel($name, $modelPath = 'models/') {

        $path = $modelPath . $name.'_model.php';

        if (file_exists($path)) {
            require $modelPath .$name.'_model.php';

            $modelName = $name . '_Model';
            $this->model = new $modelName();
        }

I funktionen auth har jeg bl.a. dette:

if(strlen($brugernavn) < 5 || strlen($brugernavn) > 50)
{
    $msg = "Brugernavnet skal være over 5 og under 50 karaktér";
    return;
}

Hvis jeg så vil echo denne $msg variabel udenfor funktionen? Hvordan gør jeg det? Dette skal ske i en seperat index fil, der bliver kaldt igennem førnævnte  $this->view->render('users/auth/index');

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede olebole Juniormester
30. december 2012 - 20:12 #1
<ole>

Det kan du kun, hvis du får auth til at returnere variablen og på den måde får den ud af funktionens scope

/mvh
</bole>
Avatar billede arne_v Ekspert
30. december 2012 - 21:51 #2
Det er ret almindeligt i MVC web frameworks (ikke-PHP) at controllere altid sender en collection/array af fejlmeddelser til view og at view saa viser dem alle.
Avatar billede Jakie Juniormester
01. januar 2013 - 19:04 #3
Ole: Problemet er, når jeg prøver få auth variablen ud af funktionen, så får jeg fejl.

Fatal error: Call to a member function auth() on a non-object in

Arne: Jeg havde tænkt mig at gøre følgende:

  $errors = array();

if(strlen($brugernavn) < 5 || strlen($brugernavn) > 50)
{
    $errors[] = "Brugernavnet skal være over 5 og under 50 karaktér";
    return;
}

if(count($errors) > 0){
            foreach($errors AS $error){

            }
else {
opret bruger
}

Men er der en bedre måde?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2013 - 23:39 #4
Hvad vil du lave i controller og hvad vil du lave i view?
Avatar billede Jakie Juniormester
02. januar 2013 - 14:24 #5
Altså i min Users extends Controller vil jeg gerne eksekvere min auth function igennem url'en auth. Denne function auth gennemgår indput fra en form, hvor man kan oprette sig som bruger.

I min viewer, vil jeg gerne vise de fejl, der er i oprettelsen. Hvis ikke at der er fejl, skal der stå at brugeren er oprettet.
Avatar billede Jakie Juniormester
03. januar 2013 - 19:35 #6
Så fik jeg løst det..

Tak for jeres svar :)
Avatar billede Jakie Juniormester
07. januar 2013 - 18:10 #7
lukker og slukker, da ingen har skrevet..