Avatar billede friiiiis Novice
30. november 2012 - 19:23 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Delphi Og understøttele af Kinesisk

Hej,

Jeg vil gerne hente nogle kinesiske tegn/linjer fra en ACCESS database og sætte dem ind på nogle forskellige Tedit, TButton, TGroupBox etc...

Men hvordan gør jeg det rent praktisk?

Jeg kan læse mig til at access/Microsoft Office skal understøtte language pack "Simplified Chineese Mainland" men hvordan får jeg en Font inde i Delphi til at understøtte "Simplified Chineese Mainland" ??

Jeg kan læse mig til at jeg skal prøve GB2312_CHARSET men den har jeg ikke i Delphi og jeg har heller ikke "Simplified Chineese Mainland"

Jeg bruger Delphi 2007 for Win 32, R2 version 11
Avatar billede mbsnet Nybegynder
01. december 2012 - 21:14 #1
WideChar types provide support for multi-byte International character sets such as Chinese, which have vast numbers of characters (idiograms) in their character sets.
http://www.delphibasics.co.uk/RTL.asp?Name=WideString

Hvis ikke komponenterne i delphi versionen er wideString (UniCode) kan man finde en unicode udgave af delphis vcl på internettet.

//mbs
Avatar billede friiiiis Novice
02. december 2012 - 10:48 #2
Jeg har adgang til Delphu Support og dem har jeg spurgt. Jeg vender tilbage når jeg ved mere...

1) Hvordan finder jeg ud af om en komponent understøtter UniCode/WideString?

2) Jeg bruger en ADOQuery til at hente data fra en ACCESS database - Vil "ADOQuery.FieldByName('NAME').ASString" returnere WideString eller string?
Avatar billede mbsnet Nybegynder
02. december 2012 - 17:50 #3
1: Hold ctrl nede mens du klikker på dens parametre i kode vinduet og se om den ender hos en widestring...

2: ved ikke (bruger anden database) men den returnerer nok ansi...

Den komponent-pakke jeg først omtalte hedder "TNTWare Delphi Unicode Components" kig på den...

http://www.axolot.com/TNT/
Avatar billede friiiiis Novice
04. december 2012 - 10:48 #4
Så lykkedes det:

1) Hvis man har delphi 2007 og Win XP

A) Man skal installere support for Østasiatiske sprog. Gå ind i kontrolpanel, vælg "international og sproglige indstillinger", vælg tab "Sprog", vælg "Installer filer til ØstAsiatiske Sprog"

B) Delphi 2007 supportere ikke Unicode. Derfor skal man installere software pakken "TMS Unicode Component Pack " fra TMS software og dernæst bruge de komponenter fra den softwarepakke, dvs. TEdit, TGroupBox osv

C) Brug dernæst

TntEdit1.Text := ADOQuery.FieldByName('tekst').AsWideString;

hvis det er en TEdit du skriver til. Det samme ved en TGroupBox osv.
========================================================

2) Hvis man har delphi 2007 og Win 7 eller Win 8

A) Du skal IKKE installere support for Østasiatiske sprog. Det er allerede installeret.

B) Delphi 2007 supportere ikke Unicode. Derfor skal man installere software pakken "TMS Unicode Component Pack " fra TMS software og dernæst bruge de komponenter fra den softwarepakke, dvs. TEdit, TGroupBox osv

C) Brug dernæst

TntEdit1.Text := ADOQuery.FieldByName('tekst').AsWideString;

hvis det er en TEdit du skriver til. Det samme ved en TGroupBox osv.

========================================================

3) Hvis man har delphi 2009 og Win XP

A) Man skal installere support for Østasiatiske sprog. Gå ind i kontrolpanel, vælg "international og sproglige indstillinger", vælg tab "Sprog", vælg "Installer filer til ØstAsiatiske Sprog"

B) Delphi 2009 supportere Unicode. Derfor skal man installere ikke installere ekstra.

C) Brug dernæst

Edit1.Text := ADOQuery.FieldByName('tekst').AsWideString;

hvis det er en TEdit du skriver til. Det samme ved en TGroupBox osv.

========================================================

3) Hvis man har delphi 2009 og Win 7 eller Win 8

A) Gør ingenting - tingene skulle virke.

B) Brug dernæst

Edit1.Text := ADOQuery.FieldByName('tekst').AsWideString;

hvis det er en TEdit du skriver til. Det samme ved en TGroupBox osv.

mbsnet: Ok vi deler point??
Avatar billede friiiiis Novice
04. december 2012 - 10:49 #5
MSNET: Smid et svar...

OK vi deler point???
Avatar billede mbsnet Nybegynder
04. december 2012 - 13:20 #6
sv det er ok :) du opdagede nok at det også var det jeg skrev..
ikke TMS men TNT... god dag //mbs
Avatar billede js_delphi Nybegynder
09. december 2012 - 09:46 #7
>>friiiiis

Respekt for en god forklaring på din løsning (#4)!
Den er til at forstå for andre, som skal løse samme problematik.
Avatar billede mbsnet Nybegynder
09. december 2012 - 13:28 #8
ups, min kommentar #6 var forkert. En hurtig google søgning på TNT unicode eller TMS unicode, begge dele virker !