Avatar billede mra Nybegynder
13. november 2012 - 00:06 Der er 13 kommentarer

Router skal gendannes konstant (Waoo fiberbredbånd)

Jeg har haft fiberbredbånd de sidste 4-5 år (først hos Dansk Bredbånd og nu hos Waoo) og på det seneste har jeg været ned til ca. hver og hveranden dag, at gendanne min routers opsætning tilbage til fabriksindstillingen.

Umiddelbart har det fungeret "upåklageligt" og jeg kan ikke helt huske hvornår dette problem først opstod, men det er i hvert fald eskaleret i omfang.

Indtil i fredags har jeg haft en gammel Linksys WRT54G (måske 8-10 år gammel) og den har klaret jobbet flot (kablet fra modem til router og derfra til en enkelt stationær og så wifi ud til et par bærbare, ipod, mobiltelefon og apple tv). Jeg besluttede dog at få fat i en ny router, da problemet blev mere og mere enerverende. Op til weekenden i sidste uge fik jeg så en Apple Extreme. Lørdag morgen var problemet der igen. Jeg gendannede indstillingerne og det virkede fremtil søndag morgen hvor det igen var galt. Her til eftermiddag (mandag) var det igen gået i stå, og det gentog sig igen og igen kort tid efter en gendannelse.

Kablet direkte fungerer det hele fint, men så snart routeren kobles på, så går det hurtigt den anden vej. Er der nogen der har oplevet lignende problemer og fundet en holdbar løsning? Jeg kan ikke tro at to routere af forskellige mærker har samme fejl. Jeg vil forsøge at se hvad Waoo kan byde på at forklaring.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede milter Ekspert
13. november 2012 - 00:38 #1
Hvad er det for problemer, du har?

Mister du forbindelsen? Bliver den langsom? Er der kun problemer med de trådløse forbindelser?

Bor du i et hus med egen boks/forbindelse ude ved vejen, eller ...?
Avatar billede mra Nybegynder
13. november 2012 - 00:46 #2
Nå ja, det hjælper nok at forklare hvad det er der rent faktisk sker :) Den mister helt forbindelsen til internettet, kablet og trådløst. Vi har vores egen modemboks inde i vores lejlighed.
Avatar billede milter Ekspert
13. november 2012 - 01:21 #3
Først ville jeg undersøge, om andre i opgangen har/har haft de samme problemer.

Hvorfor har I eget modem? Er i koblet til via en telefonforbindelse?

Har du prøvet at resette modemet?
Avatar billede HrPhilipsen Nybegynder
13. november 2012 - 07:41 #4
Hej

Jeg havde også problemer med mit grej, jeg ringede til Waoo's support og fik af vide at mit udstyr skulle skiftes. Der kom en en tekniker og skiftede Waoo boksen ud med en ny (som også har indbygget WiFi) og det hele skete i løbet af et par dage og uden beregning :)

Held og lykke med det
Avatar billede mra Nybegynder
13. november 2012 - 08:40 #5
Altså, vi har et modem/fordelerboks eller hvad det hedder der sidder på væggen, der hvor lyslederen løber igennem. Den blev skiftet for nogle måneder siden, hvor der så er udtag til enten internet, tv eller ip-telefoni.

Jeg har så en router koblet på mellem boksen og min stationære. Jeg har forsøgt stort set alt der kunne med at resette i forskellige sekvenser, boksen, routeren, boksen og routeren; men det eneste der virker i små bidder af gangen, er at gendanne routerens fabriksindstillinger og så sætte det hele op igen. Efter nogle timer (for det meste natten over), så går det dødt igen og intet virker.

Jeg tænkte om det kunne være MTU der skulle pilles ved, men jeg forsøger lige at høre hvad Waoo har at sige til det.
Avatar billede mra Nybegynder
13. november 2012 - 08:48 #6
Altså, vi har et modem/fordelerboks eller hvad det hedder der sidder på væggen, der hvor lyslederen løber igennem. Den blev skiftet for nogle måneder siden, hvor der så er udtag til enten internet, tv eller ip-telefoni.

Jeg har så en router koblet på mellem boksen og min stationære. Jeg har forsøgt stort set alt der kunne med at resette i forskellige sekvenser, boksen, routeren, boksen og routeren; men det eneste der virker i små bidder af gangen, er at gendanne routerens fabriksindstillinger og så sætte det hele op igen. Efter nogle timer (for det meste natten over), så går det dødt igen og intet virker.

Jeg tænkte om det kunne være MTU der skulle pilles ved, men jeg forsøger lige at høre hvad Waoo har at sige til det først.
Avatar billede Locodk Nybegynder
13. november 2012 - 10:48 #7
Prøv at smid din computer direkte i Waoo boksen og se om fejlen opstår der, det kan næsten ikke være en fejl på routeren når du har købt en hel ny der laver præcist samme fejl.

Opstår fejlen direkte i må Waoo kunne hjælpe.
Avatar billede mra Nybegynder
13. november 2012 - 11:13 #8
Direkte kabeltilslutning fra fiberboksen til den stationære fungerer umiddelbart uden problemer.

Så snart routeren bliver koblet på opstår der problemer enten efter kort tid, eller den efterfølgende dag (et sted mellem jeg er gået i seng til jeg kommer fra arbejde dagen efter). Det er præcis det samme problem på den gamle Linksys og på den nye Apple router.

Hvad jeg ikke forstår er, at der _er_ hul igennem, enten i kort eller længere tid, og så dør det og routeren skal gendannes med fabriksinstillinger. Jeg kunne forstå hvis det bare slet ikke virkede, men når der er tilslutning, så må det da for h***** også kunne køre stabilt.

Det var så galt at jeg i går aftes kunne køre med direkte kabeltilslutning, koblet routeren på, være online i et par minutter, og så døde det. Det eneste jeg kan tænke mig til er at MTU'en (som standard) er for høj, men så vidt jeg er bekendt, så kan Apples routere ikke ændre på denne værdi.
Avatar billede Locodk Nybegynder
13. november 2012 - 11:17 #9
Jeg tænker der må være andre løsninger end at fabriksgendanne routeren. Har du forsøgt at forny IP/DNS indstillinger i routeren og se om den så får lov at gå på nettet igen? En almindelig genstart af routeren hjælper ikke på problemet heller?
Avatar billede mra Nybegynder
13. november 2012 - 11:34 #10
Genstart af fiberboksen og/eller routeren gør ingenting, uanset hvilken sekvens man gør det i. DHCP renews hjælper heller ikke, i hvert fald ikke hvad jeg kan se.
Avatar billede Locodk Nybegynder
13. november 2012 - 11:52 #11
Hmm den er ikke nem, kan ikke helt forstå hvad der skulle ske i routeren som tillader den at komme på efter et hardware reset.

Det er nok et long shot, men prøv at clone maccen fra din pc på routeren, bare for at undersøge om Waoo's box opfører sig anderledes overfor den.
Avatar billede milter Ekspert
13. november 2012 - 18:33 #12
@mra.

Har du prøvet at snakke med andre i opgangen om det? I må jo have nogle ledninger fælles.
Avatar billede mra Nybegynder
27. december 2012 - 12:35 #13
Jeg har kontaktet Waoo sidenhen og de ville sætte en tekniker på sagen og de sagde han ville kontakte mig. Det har han stadig ikke gjort, men jeg har ikke oplevet problemer siden jeg ringede ind. Jeg tænker at fejlen må have været fra deres side, og de har løst det uden at informere mig. Jeg har ikke ændret på noget her fra min side af i hvert fald.