30. oktober 2012 - 19:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Returværdi fra ColorDialog.execute

Hej

Bruger du Delphi's ColorDialog1.execute får du en farve (naturligt nok).

Bruger du funktionen ColorToString får du enten resultatet:

clRed eller $000080ff  (hexkoden er forkert) men det der er væsentligt er forskellen i "output'et".

Det jeg har brug for er en rutine, som kan returnere farven som en string som er af konstant format (fortrinsvis som hex-formatet  $<color>) .

(jeg har ikke lyst til at lave en konverteringrutine a'la:

IF Color = clRed then
  Color := $000080ff;
IF color = clBlue then
  color := $0000ff80;    (ETC..)

Kristian
Avatar billede mbsnet Nybegynder
30. oktober 2012 - 19:57 #1
sysUtils.intToHex(aColor,8)
Avatar billede mbsnet Nybegynder
30. oktober 2012 - 20:04 #2
Du kan også få hex farven i RGB format (web)

function asWebColor(cl:tColor):string;
begin
result:=intToHex(byte(cl),2)
        +intToHex(byte(cl shr 8),2)
        +intToHex(byte(cl shr 16),2)
end;

Det andet format var ABGR (alpha, og så omvendt rgb...)
30. oktober 2012 - 23:59 #3
HEJ mbsnet,

Koden virker som en drøm. Den gør netop det jeg ønkser dne skl gøre, så drop et svar og du er 30 P rigere....

Og sådan lidt uden for nummer:

Var inde på din side www.mortenbs.com (kunne ikke lade være), åbnede siden om transistorer og læste følgende:

"A transistor is an electronic switch.
Used for analog and digital purpose, and works for both DC and AC power. "

Uden at dette skal udvikle sig til en kæmpe diskussion (jeg gider ikke), men en transistor er ikke BARE en switch, men også en variabel strømbegrænser (= trans resistor), sammentrukket til TRANSISTOR.

(Og dette forhold bruges bl. a. OGSÅ i forstærkere (LF, HF og VHF/UHF), filtre (m.forskellige egenskaber) og meget andet, som du ganske rigtigt skriver senere i teksten).

Bare til din behagelige orientering.

Kristian
Avatar billede mbsnet Nybegynder
31. oktober 2012 - 13:51 #4
tak, jeg ved godt hvad en transistor er. Jeg kalder den nu stadig en kontakt, også selvom den kun lukker halvt/helt. I forbindelse med forstærkning er det også en kontakt som åbner mere eller mindre for en større strømforsyning... Men tak for interessen :-)

//mbs
Avatar billede mbsnet Nybegynder
31. oktober 2012 - 14:03 #5
... men... du har ret i at beskrivelsen kunne være mere passende - så jeg har hørt hvad du mener...