30. oktober 2012 - 11:13Der er
9 kommentarer og 1 løsning
Celleværdi som en del af stinavnet
Hvordan får jeg inkluderet en celleværdi som en del af det stinavn jeg slår op efter?
I kolonne A har jeg en liste med navne. Hvert navn har sin eget excelark. I kolonne B ønsker jeg en sammentælling af værdierne i hvert af regnearkene med navnene fra kolonne A
Eks:
I A2 står der Niels. I B2 ønsker jeg =SUM(C:\[niels.xlsx]Ark1'!B2:B100) I A3 står der Poul. I B3 ønsker jeg =SUM(C:\[poul.xlsx]Ark1'!B2:B100)
Hvad skal der stå i B2 i stedet for 'niels.xlsx', så formlen refererer til det korrekte excelark?
Const startRæk = 2 Dim antalRækker As Long, navn As String, formel As String, ræk As Long Sub hentTotaler() antalRækker = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row
For ræk = startRæk + 1 To antalRækker navn = Range("A" & ræk).Offset(-1, 0) formel = Range("B" & ræk).Offset(-1, 0).Formula Range("B" & ræk).Formula = Replace(formel, navn, Range("A" & ræk)) Next ræk End Sub
Via regnearket i en celle (ex. C2) skriv ="[" & A2 &".xls]Ark1!B2:B100" i b2: =indirekte(C2)
Synes godt om
Slettet bruger
31. oktober 2012 - 06:20#3
Er det bare for at slippe for besværet med at indtaste "niels", "poul" osv.? Hvis det er, kan du godt bruge INDIREKTE, men der er en pris herfor, nemlig at filerne "niels", "poul" osv. skal være åbne for at du kan få den ønskede sum. Det er, som du sikkert ved, ikke nødvendigt med den syntaks du har vist i dit spørgsmål.
Tak for svarene. Jeg har ikke prøvet at arbejde med VBA, så det kan jeg ikke bruge. Jeg har i alt 24 filer, hvor medarbejderne taster sygdom, ændring til arbejdstid, kørsel, overarbejde, m.m. i 12 regneark(et for hver måned). For hver af medarbejderne for hver måned ønsker jeg oversigt over henholdsvis antal sygedage, over/underskud af timer, antal kørte kilometer, antal overarbejdstimer, m.m. Så det er "bare" for at slippe for at taste et nyt navn i hver af de formler jeg bruger (eller for at bruge Søg/Erstat 24 gange).
stefanfuglsangs forslag virker fint, bortset fra at filerne ligger på en anden server end oversigten og at jeg er ikke den eneste der skal se den. Derfor ville jeg gerne undgå at filerne skal åbnes hver gang, der er brug for at se oversigten.
Jeg er endnu ikke klar til makroer, så det bliver fuglsang der får mine point. Skriver du et svar? Det er muligt at jeg senere benytter supertekst's forslag og så skal du også nok få point.
I B1 står der "Jan", hvilket arket også hedder. Når jeg kopierer til de øvrige kolonner, får jeg derved automatisk måneden med. Skulle lige tilføje ' før H og før ! så syntaksen blev korrekt i forhold til Fuglsangs forslag.
Tak skal i have. Det fungerer ok og meget bedre end at hardcode det hele.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.