Avatar billede Hennepigen Nybegynder
29. oktober 2012 - 12:17 Der er 5 kommentarer

Lopslag på højere niveau

Jeg har en matrix, hvor jeg har 30 forskellige navne som i større og mindre omfang går igen i 1200 rækker.
Hver gang ET NAVN står i kolonne A skal den returnere, hvad der står i samme række i kolonne B (en talværdi). Jeg skal udelukkende bruge total summen.
Eksempel:
Kol1  Kol2
Pia  5
Ole  10
Per  20
Pia  20
Pia  2
Per  7
Ole  8
Pia  10

Dvs. jeg skal bruge summen af værdierne, der står ud for Pia. Da min matrix er 1200 rækker og jeg har 30 navne x3 manuskripter vil jeg så nødig i gang med at filtrere og summe manuelt.

Håber én kan hjælpe. Jeg synes ikke LOPSLAG eller andre kan løse min udfordring.

Mange mange tak.
Det vil være en kæmpe hjælp.

Mvh.
Henne
Avatar billede ae03 Novice
29. oktober 2012 - 12:30 #1
{=SUM((B1:B1200)*(A1:A1200="Pia"))}

Tuborg-paranteserne betyder, at det er en matrix-formel. Det vil sige, at du i stedet for at trykke retur, når du er færdig med at indtaste formlen, skal trykke ctrl+shift+retur.
Avatar billede Hennepigen Nybegynder
29. oktober 2012 - 12:51 #2
Du er simpelthen den sejeste!!
Og hvor er det fedt hele tiden at lære nyt om excel.
Tusind tusind tak! Det var en kæmpe hjælp

Mange hilsner Henne
Avatar billede Hennepigen Nybegynder
29. oktober 2012 - 12:51 #3
Vil du ikke lige kopiere det igen og sende som svar, så du kan få point?
Pft. :-D
Avatar billede ae03 Novice
29. oktober 2012 - 13:01 #4
Velbekomme. Eksperten.dk er et glimrende sted at lære nyt. Jeg er selv blevet introduceret til matrix-formler her.
Avatar billede store-morten Ekspert
29. oktober 2012 - 15:39 #5
Eller:
=SUM.HVIS(A1:A1200;"Pia";B1:B1200)

Eller:
Navn i A1
Tal i Kolonne B
Formel i C1: =SUM.HVIS($A$1:$A$100;A1;$B$1:$B$1200) og fyld ned.

Giver Summen i kolonne B for "Navnet" i samme række, kolonne A