Avatar billede andnorgaard Nybegynder
23. oktober 2012 - 03:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skift af skrift-farve ved reload

Hej,
Jeg roder lidt med et projekt, hvor jeg gerne ville kunne skifte farve på min skrift ved reload af siden. Tanken er, når man genindlæser siden, den dominerende skriftfarve være skiftet ud, med én af en kort række forud definerede farver.
Tanken har jeg "tyv-stjålet" fra aiaiaia.dk hvor eksempelvis indkøbskurven skifter farve, sammen med andre elementer på siden. Jeg kan se at deres løsning er noget kompleks og tænker at der måske er en anden løsning, som ikke kræver den helt store programmering?

Jeg håber mit spørgsmål giver mening?

Anders
Avatar billede rix Praktikant
23. oktober 2012 - 06:30 #1
Der jeg lige kan komme på er to løgsninger som minder meget om henaden

1 Javascript

Når en besøgende besøger din side. har du en switch med nummere.
1 kunne være blå 2 kunne være rød. eller også tema

Du vægler så en random tal og bruger den i din switch hvor du så ændre farven på de ting du ville ændre på.

Ulempen ved denne som jeg lige kan komme på er at der er risoko for at samme tal bliver aktuelt. dette kan du evt. løse med cookie.

2. samme fremgangs måde som før dog sker det i din server.
der kan du have flere forskelige css filer og så vægle en ud.

ved ikke om dette er noget du kan bruge til noget :D
Avatar billede andnorgaard Nybegynder
23. oktober 2012 - 06:39 #2
Jeg har ikke umiddelbart nogen måde jeg ville foretrække at gøre det - men som jeg ser det, er css-metoden dén de benytter på aiaiai.dk?

Jeg er dog lidt ude i et spørgsmål, om der er nogen der ville kunne give mig koden til at få det til at virke? Jeg er vild sløj til scripts - og pænt rusten i alt html og css.. :)
Avatar billede rix Praktikant
23. oktober 2012 - 10:56 #3
Jeg kan lave noget i PHP. så hvis det er det din server køre kan jeg lige komme med en eks.
Avatar billede andnorgaard Nybegynder
23. oktober 2012 - 18:04 #4
Jeg ville være vildt begejstret for et eksempel i php!
Avatar billede rix Praktikant
23. oktober 2012 - 18:24 #5
Okay så går jeg lige i tænke posten og poster min forslag når jeg er færdig.
Avatar billede rix Praktikant
23. oktober 2012 - 19:03 #6
Denne skulle gerne virke...

session_start();

$style_array = array(
        'style_one',
        'style_too',
        'style_tree',
        );

function change_style($array = array()){
    if(empty($_SESSION['last_style']))$last_style = (count($array) + 1);
    else $last_style = $_SESSION['last_style'];
    $rand = rand(0, count($array));
    if($rand == $last_style || !$array[$rand]){
        return change_style($array);
    }else{
        $_SESSION['last_style'] = $rand;
        return $array[$rand];
    }

echo change_style($style_array);

Meningen er så at du gemmer url på dine css filer i en array
kalder change_style(); hvor i du bruger din array i min lille eks. $style_array.
den returnere så en af url i array.
Har ikke gjort noget for at kontrolere om du har en tom array.
Dette kan nemt gøre if(empty($array))return "bestemt url"; allerføst i functionen.

Sig til hvis den ikke virker efter hensigten eller hvis du har spøgsmål
Avatar billede andnorgaard Nybegynder
07. november 2012 - 09:02 #7
Hej igen..
Undskyld den manglende tilbagevending.. Jeg har først nu set at min spam fangede mine mails herfra.

Nå, nu har jeg set lidt på det. Jeg er i bund og grund en tosse til alt andet end html, så jeg forstår ikke så meget af php - så enten må du bare sige skrid, eller også må du bære lidt over med mig. Jeg håber naturligvis på at du vælger løsning nr 2.

Jeg har lavet et forsøg med 2 css filer (/css/style0.css og ..style1.css), som ligger i en folder for sig, ved index.php
I index.php har jeg jeg indsat dit forslag, men har ikke fundet ud af hvad du mener med at gemme i et array - eller at kalde på change_style();

Jeg håber som sagt at du har mod på at vejlede en tosse?

På forhånd tak!

Anders