Avatar billede friiiiis Novice
11. oktober 2012 - 19:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Grupper i SQL

Hej,

2 spørgsmål:

1) Jeg har nogle data i en SQL Server database som er grupperet i dage... Mange rækker har samme værdi for dato men er indbyrdes forskellige i andre kolonner. Altså, gruppe 1 med f.eks. 21 rækker har alle dato-værdien "2012-09-12" i kolonnen dato mens gruppe 2 har 32 rækker med dato-værdien "2012-07-03" osv.

Hvordan laver jeg en SELECT DISTINCT kombineret med en SUM så jeg kan finde en sum af en given kolonne gældende for gruppe A, Gruppe B osv?? dvs. for gruppe A skal der summeres over 21 rækker, for gruppe B skal der summeres over 32 rækker osv.

OBS: Kolonnene med DateTime indeholder ikke klokkeslæt

2) Et banalt spørgsmål: Hvad er forskellen mellem MySQL og SQL? Når jeg laver SQL forespørgsler ned i en Access databse ift. en SQL server falder det så ind under MS SQL eller MySQL?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. oktober 2012 - 20:21 #1
Hvis der er Access du skal bruge SQL-en til, skal du nok skrive Access, og bruge Access kategorien.

Prøv denne konstruktion

  SELECT SUM(kolonne),dato FROM dintabel GROUP BY dato
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2012 - 20:40 #2
SQL er et sprog som er standardiseret af ANSI/ISO

Forskellige databaser supporterer dette sprog:

MySQL
PostgreSQL
MS SQLServer
Sybase ASE
IBM DB2
Oracle DB
SQLite
MS Access
MS SQLServer CE
Firebird

De forskellige databaser har nogle lidt forskellige dialekter af SQL.

Nogen af dem har givet deres dialekter navne.

MS SQLServer's SQL hedder T-SQL.
Oracle's SQL hedder PL/SQL.

Andre har ikke og saa taler man bare om MySQL SQL eller DB2 MySQL.

Hvor du spoeger omkring et SQL spoergsmaal:

MS SQLServer specifikt - MS SQL kategori
MySQL specifikt - MySQL kategori
MS Access specifikt - Access kategori
ikke vendor specifikt - Generelt kategori

(hvis du er i tvivl om det er vendor specifikt eller ej, saa antag at det er !!)
Avatar billede friiiiis Novice
12. oktober 2012 - 09:21 #3
fantastisk - takker for svar... ;-)

Arne_V samt ErikJacobsen - smidet i et svar?

Arne: OK at ErikJacobsen får 40 point og du får 20? erik svarede på SQL statement, derfor...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. oktober 2012 - 09:25 #4
Tak, men nej tak. Jeg samler slet ikke på point.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2012 - 14:49 #5
svar