Avatar billede nca Juniormester
08. oktober 2012 - 14:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opret maskine i AD fra Delphi

Jeg har tidligere kaldt programmet DSADD fra et Delphiprogram for at få oprettet maskiner i ADet.
Nu er der flere brugere, der skal bruge programmet og de har ikke nødvendigvis DSADD på deres maskine, så jeg vil gerne kunne oprettte maskiner i ADet direkte fra mit Delphi program.
Er der nogen, der har en stup kode, som kan klare denne opgave?
08. oktober 2012 - 14:35 #1
HEJ

Jeg blev ikke ret meget klogere af at læse det du skriver, så jeg har et par spørgsmål:

"Jeg har tidligere kaldt programmet DSADD fra et Delphiprogram for at få oprettet maskiner i ADet. "

Med maskiner mener du vel fjern PC'ere ?    (sp 1).

"Nu er der flere brugere, der skal bruge programmet og de har ikke nødvendigvis DSADD på deres maskine, så jeg vil gerne kunne oprettte maskiner i ADet direkte fra mit Delphi program."

HVis JA til sp 1:

Kører det på Internettet ? // Kører det på et INTERNT NET ?

Med TCP/IP som protokollen ?

Lægger du maskinerne (IP og navn) i en database - hvilken type ? ADO ?

Der kommer sikkert flere spørgsmål senere.

Kristian

Er der nogen, der har en stup kode, som kan klare denne opgave?
Avatar billede nca Juniormester
08. oktober 2012 - 15:06 #2
Hej Kristian
Jeg sidder som administrator af et større AD.
Når en maskine skal kunne logge på ADet, skal den være oprettet i ADet. Dette kan entes gøres fra en GUI eller en kommandopromt. Hvis man vælger en kommandopromt, kan man bruge programmet DSADD, hvor kommandolinjen kan se således ud:
dsadd computer cn=client01,cn=computers,dc=northwindtraders,dc=com

Det er en afløser for denne kommandopromt jeg søger en løsning på.
Avatar billede vistodk Nybegynder
08. oktober 2012 - 15:28 #3
Ved godt det ikke er det du spørger efter, men hvorfor ikke bare bruge powershell hvis du vil gøre det en kommandolinie?
08. oktober 2012 - 15:38 #4
HEJ,

Tak for svaret.

Det du arbejder med ligger uden langt for mit område, så jeg må desværre melde pas.

(Jeg arbejder med at lade delphi kontrollere en Twebbrowser (WB) på alle niveauer (inkl. I/O), og lade WB'en vise delphi genererede HTML-sider ud fra databaser, brugersvar mv. Så lidt sammenhænge der, men jeg har altså været på en vildfarelse. ) Sorry !

Held og lykke med projektet.

KR
Avatar billede nca Juniormester
08. oktober 2012 - 18:25 #5
Til vistodk
Jeg har selv tænkt muligheden som en plan B.
Jeg havde dog tænkt på et VB Script. Har aldrig arbejdet med PowerShell.
Er du så skrap til PowerShell at du kan lave et script, som opretter en computer i en given OU (4 niveauer inde i ADet)?
Avatar billede vistodk Nybegynder
08. oktober 2012 - 20:54 #6
Jeg er ikke haj til VB, men der findes massere af snips på nettet du kan bruge med VB

Her er et der også flytter til OU'en du ønsker
http://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=1119264

Alternativt kan du ha et VBscript der fyrer DOS kommandoer af på denne måde

Option Explicit
Dim objShell
Set objShell = CreateObject("WScript.Shell")
objShell.Run "DosKomandoSkriverDuHer"
WScript.Quit
Avatar billede nca Juniormester
09. oktober 2012 - 08:30 #7
Problemet er ikke at fyre en ekstern kommando af, men at det eksterne program, der skal køres, måske ikke er installeret på brugerens maskine.
Derfor skal det hele køres inde fra mit program eller fra et VB script eller et PowerShell script, som ikke kræver, at der er  noget installeret på brugerens maskine.
Avatar billede vistodk Nybegynder
09. oktober 2012 - 09:06 #8
Så ville VB nok være optimalt, især hvis der også er ældre maskiner på nettet. Det er ikke altid powershell og XP er en god kombi :)
Avatar billede nca Juniormester
12. november 2012 - 13:51 #9
Til vistodk
Jeg er krøbet til korset og har simpelthen sat som betingelse for at folk kan bruge mit program, at programmet ddsadd.exe er installeret på maskinen.
Læg et svar, så får du point fordi du gad og deltage i debatten.
Avatar billede nca Juniormester
07. december 2012 - 07:01 #10
Jeg er blevet rykket indtil flere gange for at få luket denne sag.
Da vistok ikke har givet lyd fra sig, tager jeg selv pointene og lukker sagen.
Avatar billede vistodk Nybegynder
07. december 2012 - 10:25 #11
Min løsning var i en anden retning, så jeg syntes ikke det var på sin plads at bede om points. Men nu er det jo besvaret, så hvis andre en dag leder efter et svar på samme opgave, kan de nu se flere løsninger :)