Avatar billede htx98i17 Professor
29. september 2012 - 17:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

checkbox array

Jeg har eksempelvis:

<input type="checkbox" name="linje_id[]" value="43" >
<input type="checkbox" name="linje_id[]" value="113" >
<input type="checkbox" name="linje_id[]" value="52" >
<input type="checkbox" name="linje_id[]" value="90" >

<button type="button" onclick=" tjek om der er 1 checkbox afkrydset og brug dennes værdi i: href.location='side.php?linje_id= LINJE_ID"  når der klikkes på knappen.

Er det til at forstå? :)
Avatar billede olebole Juniormester
29. september 2012 - 18:18 #1
<ole>

CHECKBOX elementer er beregnet til situationer, hvor brugeren kan vælge flere muligheder. RADIO elementer er beregnet til situationer, hvor bruger kun må/kan vælge én mulighed. Derfor er den logiske HTML:

<input type="radio" name="linje_id" value="43" >
<input type="radio" name="linje_id" value="113" >
<input type="radio" name="linje_id" value="52" >
<input type="radio" name="linje_id" value="90" >

- og den tilsvarende JS-kode:

<script type="text/javascript">
function fooBar() {
    var aRadio = document.getElementsByName("linje_id[]");
    for (var i=0,j=aRadio.length; i<j; i++) {
        if (aRadio[i].checked) {
            location.href = "side.php?linje_id=" + encodeURIComponent(aRadio[i].value);
            return;
        }
</script>

/mvh
</bole>
Avatar billede htx98i17 Professor
29. september 2012 - 19:04 #2
Tak for svar.

Men listen af checkbox's skal bruges til flere submitknapper og funktioner, derfor skal det være checkbox og ikke radio.
Avatar billede olebole Juniormester
29. september 2012 - 19:08 #3
Det forstod jeg ikke, men RADIO's er som sagt til enkelt valg - og CHECKBOX til flere - indenfor en gruppe. Det er i hvertfald, hvad man som bruger må forvente  =)
Avatar billede htx98i17 Professor
29. september 2012 - 19:57 #4
Ole nu gør du det igen.
Jeg ved godt hvad man bruger radio og checkbox til.

Men nu er det sådan, at listen over checkboxes, skal bruges til mere end een funktion.
Der er flere funktioner hvor det skal være muligt at vælge mere end een linje_id og en funktion hvor det kun skal være muligt at vælge een linje_id.

Derfor kan jeg jo ikke vælge at bruge radio.
Avatar billede olebole Juniormester
29. september 2012 - 20:44 #5
Jeg ved ikke lige hvad det betyder, når du skriver, at jeg nu "gør det igen". Hvis du mener, at jeg ufortrødent forsøger at overbevise folk om det fornuftige i et logisk, standardiseret design - så er vi helt enige  =)

Du kan vælge at bruge, hvad du vil. Hvis du ønsker at bruge HTML-elementer, som brugerne forventer, er det dog ikke sikkert, du nødvendigvis kan genbruge elementerne til flere funktioner. Det er et spørgsmål om valg, og uanset om du kan lide det eller ej, mener jeg, dit valg er en desigfejl
Avatar billede htx98i17 Professor
29. september 2012 - 21:28 #6
det rører mig ikke, at du har en holdning.

det der er rigtig belastende ved dig, er at når man sidder og hygger sig, så kommer du og ødelægger stemningen og spilder min og andres tid med en intetsigende kamp mod dårlige programmørere.

Hvis du bare kunne bruge din viden på at svare på hvad der bliver spurgt om, så kunne det være at folk blev hængende her.
Avatar billede htx98i17 Professor
29. september 2012 - 21:29 #7
lukker
Avatar billede olebole Juniormester
29. september 2012 - 21:42 #8
"spilder min og andres tid med en intetsigende kamp mod dårlige programmørere."

Du har stillet et spørgsmål på et site, der hedder Eksperten! Hvis jeg brændte for design- og/eller kodemæssigt dårlige løsninger, skulle jeg da være komplet idiot for at prøve at hjælpe her.

Hvis folk, der ønsker at 'hygge sig' med dårlige løsninger i stedet for at lære, ikke føler, at Eksperten er et sted for dem, er næppe den store ulykke  =)