Avatar billede joergensenmartin Juniormester
25. august 2012 - 12:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kende forskel på dagene??

Hej

Jeg er ved at lave et regneark hvor jeg skriver min mødetid og sluttid. Derefter regner arket selv ud hvor mange timer jeg har haft. I yderste kollone har jeg dagene stående. Dette er faktisk datoer der er beregnet efter hvilken dato jeg vælger som start på perioden. Derefter har jeg formateret cellerne så de skriver dag-navn i stedet for dato.
Problemet er så bare at jeg ikke har samme antal timer de forskellige dage, og derfor er arket nød til at kunne se forskel på dagene. Jeg har prøvet at bruge en "eller" formel, men den kan ikke ikke kende "mandag" da det jo faktisk er en dato der står i feltet.....
Avatar billede natkatten Mester
25. august 2012 - 12:28 #1
Hmm, hvad er det præcist, at du ønsker?

Hvis du anvender en datoangivelse, så kan du lave alle de beregninger, som du ønsker - uafhængigt af hvordan du viser datoværdierne (f.eks. som ugedag "dddd"). Datoer er i Excel tal, og du kan f.eks. spørge på ugedagen ved at bruge formlen UGEDAG(A2;2). Denne viser et tal, idet 1 er lig med mandag og 7  er lig med søndag.
Avatar billede vejmand Juniormester
25. august 2012 - 12:29 #2
Vis lige din formel, og fortæl hvad du har i hvilke celler.
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
25. august 2012 - 13:42 #3
Den her formel virker faktisk. Ugedag 1 er så Søndag??? men det er lige meget...

=HVIS(UGEDAG(A7)=1;0;7,5)

Der hvor der står 1 er så søndag, og giver 0, de andre dage giver 7,5 timer.
Kan jeg, der hvor der står 1, på en eller anden måde skrive 1 til 4 eller er jer nød til at lave en "hvis" formel for hver enkelt dag??
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
25. august 2012 - 13:46 #4
HVIS(UGEDAG(A7;2)=1;0;7,5)

så er mandag = 1, men det er ikke så vigtigt  :-)
Avatar billede natkatten Mester
25. august 2012 - 13:57 #5
Du behøver ikke at skrive en hvis-formel for hver. En måde er at benytte ELLER, som f.eks. vist her:

=HVIS(ELLER(UGEDAG(A7;2)=1;UGEDAG(A7;2)=2;UGEDAG(A7;2)=3;UGEDAG(A7;2)=4);0;7,5)

Afhængigt af hvilke ugedage, du skal have fat i, kan du også benytte f.eks. > (større end).
Avatar billede natkatten Mester
25. august 2012 - 14:01 #6
Du kan også benytte INDEKS:

=INDEKS({7,5;7,5;7,5;7,5;7,5;0;0};(UGEDAG(A7;2)))

Denne viser 7,5 for mandag - fredag og 0 for lørdag/søndag.
Avatar billede natkatten Mester
25. august 2012 - 14:04 #7
Denne gør det samme:

=VÆLG(UGEDAG(A7;2);7,5;7,5;7,5;7,5;7,5;0;0)
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
25. august 2012 - 16:13 #8
Takker og bukker :-)

Index fatter jeg ikke lige, og den giver FALSK

VÆLG der i mod virker og er simpel :-)

Skriv et SVAR så du kan få point
Avatar billede natkatten Mester
25. august 2012 - 16:32 #9
Et svar kommer her. INDEKS-formlen burde nu virke, men nevermind.