Avatar billede JanSchneider Nybegynder
21. august 2012 - 15:27 Der er 11 kommentarer

Problemer med Java og Nordeas Netbank

Jeg har ikke problemer med at logge på Nordeas Netbank. Men jeg har problemer med at godkende en regning til betaling med underskriftskode. Så melder den fejl: The application failed to run. There was an error while executing the application. Click "Details" for more information.

Det gør jeg så, og der fremkommer følgende:

Java Plug-in 1.6.0_32
Using JRE version 1.6.0_32-b05 Java HotSpot(TM) Client VM
User home directory = C:\Users\jan
----------------------------------------------------
c:  clear console window
f:  finalize objects on finalization queue
g:  garbage collect
h:  display this help message
l:  dump classloader list
m:  print memory usage
o:  trigger logging
q:  hide console
r:  reload policy configuration
s:  dump system and deployment properties
t:  dump thread list
v:  dump thread stack
x:  clear classloader cache
0-5: set trace level to <n>
----------------------------------------------------

LogonApplet
Version 2.4.3

load: class com.ibm.cbt.thinclient.netbank.SignApplet.class not found.
java.lang.ClassNotFoundException: com.ibm.cbt.thinclient.netbank.SignApplet.class
    at sun.plugin2.applet.Applet2ClassLoader.findClass(Unknown Source)
    at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadClass0(Unknown Source)
    at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
    at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
    at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadCode(Unknown Source)
    at sun.plugin2.applet.Plugin2Manager.createApplet(Unknown Source)
    at sun.plugin2.applet.Plugin2Manager$AppletExecutionRunnable.run(Unknown Source)
    at java.lang.Thread.run(Unknown Source)
Exception: java.lang.ClassNotFoundException: com.ibm.cbt.thinclient.netbank.SignApplet.class

OPLYSNINGER:

- Jeg kører Windows Vista Business 32 bit
- Jeg har prøvet såvel Java 6 update 32 og Java 7 - uden held
- Jeg har Internet Explorer 9

Når jeg har afinstalleret/geninstalleret Java, har jeg slettet ALT og kørt ccleaner - også uden held
Avatar billede Panen Nybegynder
21. august 2012 - 15:42 #1
Har siddet med præcis samme problem i dag er jeg ret sikker på.
NemID virkede ikke nogen steder på nettet.

Grunden her var F-Secure firewall. Jeg gik ind i tilføjede port 443 i firewallen som er HTTPS Porten, og herefter virkede det pludselig igen.
Avatar billede JanSchneider Nybegynder
21. august 2012 - 15:57 #2
Jeg bruger Windows Firewall. Så jeg ved ikke, hvordan man ændrer det
Avatar billede jokkejensen Novice
21. august 2012 - 15:57 #3
Tror ikke port åbninger i router eller firewall kan have noget med problemet at gøre, det giver i hvert fald ingen mening i min forstand.

Sikre at nodea er i "trusted sites".

Prøv gennem controlpanel -> java og se om "advanced" -> "Defaul java browsers" og at de nødvendige er ticket af så den ikke afvikler med jvm.

/J
Avatar billede JanSchneider Nybegynder
21. august 2012 - 16:04 #4
Ja, det er ticket af. Og det virker desværre heller ikke....får samme fejl.

Underligt, for Java virker jo, når jeg logger på Netbank.....men ikke, når jeg skal bekræfte en overførsel inde i Netbank. Og Nordea kan/vil ikke hjælpe mig med dyberegående analyse
Avatar billede kgkg Nybegynder
21. august 2012 - 16:13 #5
Har du prøvet at nulstille indstillingerne i Internet Explorer?

Har du prøvet at oprette en ny bruger i Vista og så logge på banken fra denne konto?
Avatar billede JanSchneider Nybegynder
21. august 2012 - 16:36 #6
Jeg har nulstillet Internet-indstillingerne til standard.....uden held.

Jeg har ikke prøvet at oprette en ny bruger, da jeg jo sagtens kan logge ind i Netbanken men bare ikke få godkendt en overførsel i Netbanken.
Avatar billede JanSchneider Nybegynder
21. august 2012 - 16:37 #7
Er der slet ikke nogen, der får noget ud af udskriften fra java-konsollen (se øverst)?
Avatar billede kgkg Nybegynder
21. august 2012 - 16:57 #8
Der kan stadigvæk godt være nogle indstillinger som ikke er nulstillet. Og ved en ny bruger opretter Internet Explorer nye standard indstillinger.

Det er mere for at se om det er nogle indstillinger i Internet Explorer der laver balleden.

Er alle dine Java plug in's aktiveret i Internet Explorer.

Det din fejldump beskriver er at den javakode som afvikles, kalder et objekt som den ikke kan finde:

com.ibm.cbt.thinclient.netbank.SignApplet.class
Avatar billede JanSchneider Nybegynder
22. august 2012 - 09:27 #9
Vores dataleverandør har lavet vort system sådan, at jeg ikke kan oprette en ny bruger. Så den mulighed du'r desværre ikke.

Mht Java plug in's....så er følgende aktiveret:

Java(tm) Plug-In SSV Helper - Version 6.0.340.4
Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - Version 6.0.340.4

Jeg synes stadig, at det er underligt, at Java godt kan starte selve Netbank-programmet, men når en overførsel skal underskrives....så melder den fejl. Og jeg har flere gange prøvet at fjerne java helt. Og så vil selve Netbank-programmet så (selvfølgelig) ikke starte. Så på en måde må Java jo virke.
Avatar billede JanSchneider Nybegynder
22. august 2012 - 09:33 #10
....og alt virkede (både adgangen til Netbank OG underskriftsdelen til overførslen) lige indtil i går middag, hvor problemet så kom.

Den eneste ændring, der kom på det tidspunkt var, at jeg fik en besked om, at der var opdateringer til gratis-programmet Adobe Reader. Det installerede jeg. Og så kom problemet med Java. Om de to ting har noget med hinanden at gøre, ved jeg ikke. Men det virker mystisk. Og nu har jeg afinstalleret Adobe Reader helt.
Avatar billede JanSchneider Nybegynder
22. august 2012 - 14:19 #11
Har fået følgende besked i dag:

"java.lang.ClassNotFoundException" er Java's måde at sige: "du har bedt mig åbne et program eller dele af et program, men jeg kan ikke finde det". Man kan sige at det er en slags "filen blev ikke fundet".