Avatar billede tobrukDk Novice
11. august 2012 - 17:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Lidt problem med utf-8

Det er sådan at min index side ha content til databasen har ikke uft altså her

<?php
$mysqli = new mysqli("localhost", "apps2012", "....", "apps2012");

if (mysqli_connect_errno()) {
    echo 'Der opstod en fejl ved forbindelsen: ' . mysqli_connect_error();
    exit();
}
?>

men min index side ha utf-8 og ligne men hvis jeg tag min tekst væk som er til databasen og bare skrive noget med å ø æ og ligne så har jeg overhovedet ingen problemer med på nogle med dem.

Jeg har prøve at google lidt rundt men intet held overhovedet.. kan du hjælpe med mig at få utf-8 på min content til databasen ?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. august 2012 - 18:05 #1
er det denne http://dk2.php.net/mysqli-set-charset du søger ??

$mysqli = new mysqli("localhost", "root", "", $db);
// check connection
if ($mysqli->connect_errno) {
    printf("Connect failed: %s\n", $mysqli->connect_error);
    exit();
}
mysqli_set_charset($mysqli, "utf8");
Avatar billede tobrukDk Novice
11. august 2012 - 18:07 #2
Ja, det var lige det jeg søget efter, lige et svar så få du dine point :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. august 2012 - 18:13 #3
svar
Avatar billede olebole Juniormester
11. august 2012 - 18:29 #4
<ole>

Hvis det er nødvendigt, er indholdet i din DB formodentlig ikke kodet som utf-8.

Check, om din database er sat til utf-8 - og dine tabeller har fået sat utf8_danish_ci som kollation. Prøv så at sætte æ, ø, å ind - uden at bruge mysqli_set_charset.

Så har du sikkert ikke problemer med at hente de nye data uden mysqli_set_charset

/mvh
</bole>