Avatar billede Jonas Nybegynder
09. august 2012 - 09:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Objekt med null variabler

Hejsa

Jeg har lavet et program hvor jeg starter med at oprette et objekt i min main-metode.

Derefter vil jeg køre 4 metoder der skal beregne data til objektet. Men det betyder at jeg jo har tommet objekt-variabler i gennemløbet af de tre første metoder.

Eks.

new(file(id, navn, dato, forfatter))

HentNavn(id);

-> i den metode skal jeg så hente navn ud fra ID og afslutte den med noget lig:
file(id, navn, null, null))

Men jeg får fejl, når jeg bruger null værdier - hvordan skal man så deklarere dem?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2012 - 14:45 #1
Du kan godt kalde baade constructor og almindelig emetoder med null.

Kan du poste et helt stykke kode og den fejl du faar?
Avatar billede Jonas Nybegynder
24. september 2012 - 14:35 #2
Det virkede faktisk! Jeg må bare ha' kaldt det forkert første gang! Mange tak!!! Smid endelig et svar - måske du i forbifarten kan svare på om der er noget max på antallet af objektvariabler? Jeg synes jeg fik problemer da jeg oprettede over 20. På 20 har jeg ingen problemer...
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2012 - 14:58 #3
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2012 - 14:58 #4
der er ikke nogen magisk graense ved 20
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2012 - 14:58 #5
husk at du faar en exception hvis du kalder en metode paa en referance som er null, saa null kan vaere farlig