Avatar billede craver35 Nybegynder
28. juli 2012 - 10:25 Der er 1 kommentar

Rating system der giver unik ID

Hej folkens.

Jeg har brug for hjælp angående min side http://www.damnfun.dk, jeg kunne rigtig godt tænke mig et rating system, hvor den automatisk giver "RATING" et unikt ID, så når jeg går ind i mit cms og bare laver en ny side, så skal der komme en ny side med et rating system og rating systemet skal have et unikt ID. Det skal være et rating ligesom på youtube, hvor når man lægger en ny video ud så laver den et unikt rating system, jeg kan bare ikke finde ud af hvordan jeg skal gøre.

Mvh. Jeppe
Avatar billede rix Praktikant
28. juli 2012 - 12:11 #1
Hmm

Hvis sidens indhold har en id (unik forhåbligt) kan du bruge den.

en rating kan fungere på denne måde.

brugeren kan rate ting fra 1 til 5

i databasen har du så en tabel som gemmer på brugerns rating

den kunne se sådan ud

id|memberid|rating|sideid

så indtaster du brugerns id og hvad han har stemt altså 1, 2, 3, 4 eller 5.

på denne måde sikre du dig at brugeren ikke kan stemme to gange da du har gemt at han har stemt.

i sidens data gemmer du hvor mange der har stemt.

Udførelsen

Når brugeren stemmer gemmes hvad han har stemt samt hans id.
du plusser count i sidens data så du nu har opdateret hvormange der har stemt.

når du skal vise afstemmingen af sidens indhold henter du alle afstemminger fra ratings tabelen. og finder gemensintet af dem. og viser dem.

sådan simpelt når man tænker over det.

en lille eks på hvordan man viser hvordan det ser ud (ikke testet)

<?php
$stemt = 30;

//har bare sat en random number bare for at vise selve iden
$rate = 40;

//vi skal nu finde ud af afstemmingen agitig
$result = round($rate / $stemt , 0);

echo "Resultat af afstemmingen ".$result;//viser tal fra 0 til 5 0 er jo hvis der ingen er endnu
?>

sådan sig enderlig til hvis du har spøgsmål