Avatar billede juks Novice
25. juli 2012 - 17:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Besparelses algoritme (Clarke & wright) liste(afstande) =

Hej I forbindelse med en skole opgave er jeg igang med at lave en algoritme. men jeg er allerede havnet i et problem.

jeg har lavet en class til min afstande

    class Afstande
    {
        public int i { get; set; }
        public int j { get; set; }
        public double kant { get; set; }
}
dem har jeg i en liste _Afstande

nu skal jeg så have lavet en liste over alle mulige besparelser

si,j = ci,0 + c0,j − ci,j

men hvordan sikre jeg mig at jeg får udregnet det for alle punkter i listen
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2012 - 18:48 #1
Du har ikke rigtig skrevet imellem hvor mange punkter eller bare 2?
jeg har lavet lille eks. på hvordan man gør det imellem 2

http://pastebin.com/LcRw0k6P

håber det er noget du kan bruge. Eller bare spørg igen.
Avatar billede trini Nybegynder
25. juli 2012 - 19:53 #2
Her er en mulig løsning hvor besparelser bliver gemt i et 2-dimsionelt array: http://pastebin.com/YxRb94gV

Du kan også udvide din afstand-klasse med en besparelse-property og gemme dine beregninger i denne (altså på list-form, som du efterspurgte): http://pastebin.com/Z6pdeUv4
Avatar billede juks Novice
25. juli 2012 - 20:37 #3
Jeg takker det var helt perfekt , måske ikke så hurtigt men det viker..

Tak til josh også ..
Avatar billede juks Novice
25. juli 2012 - 20:56 #4
må lige gentage tusind tak . har brugt hele dagne og set mig blind på det.. tusind tak
Avatar billede trini Nybegynder
25. juli 2012 - 21:00 #5
Hvis du bruger den version hvor afstande-klassen udvides kan du erstatte for-løkken med følgende:

foreach (var afstand in _afstande)
{
    var ci0 = afstand.i == 0 ? 0 : _afstande.Single(a => a.i == 0 && a.j == afstand.i).kant;
    var c0j = afstand.j == 0 ? 0 : _afstande.Single(a => a.i == 0 && a.j == afstand.j).kant;
    afstand.besparelse = ci0 + c0j - afstand.kant;
}

Det burde gå lidt hurtigere. Skal det gå endnu hurtigere så brug Parallel.ForEach i stedet.

Du kunne også overveje at gemme dine afstande i et 2-dimensionelt array, så man kan slå dem op i stedet for at søge listen igennem hele tiden.
Avatar billede juks Novice
25. juli 2012 - 21:07 #6
jaa men er lidt presset iht til at jeg snart skal aflevere så skal "bare" have programmet til at spille så må jeg´fin tune til min candidat i stedet :-)
Avatar billede trini Nybegynder
25. juli 2012 - 21:13 #7
Helt i orden. Pøj pøj med det :)