Avatar billede thadoews Nybegynder
23. juni 2012 - 01:12 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Få IE til at vise det samme som FF?

Hej eksperter!

Jeg har siddet hele aftenen for at få min menu til at være IE kompatibel. Nu har jeg så opdaget at:
<p style="margin-left: 20">
sender indholdet helt til venstre, men ikke med den afstand på 20, som den gør, hvis man ser siden fra FF. Hvordan fixer man den? Jeg synes ikke at finde noget på nettet der duer! ;/

Table kanterne er også helt helt forkerte, dog har jeg ikke ændret ret meget ved dem, da jeg syntes at standard FF, som jeg lavede siden efter, kanter var fine nok til det formål. Men det kan vel klares med lidt CSS?

På forhånd tak!
Avatar billede kjeldsted Novice
23. juni 2012 - 01:37 #1
20 hvad?  Æbler, bananer, cm, km, px, em, procent? Husk i CSS at angive enhed for værdien. Eller må browseren gætte sig frem, hvilket ikke er godt.

Desuden er W3C's validatorere perfekte til at fange sådanne fejl. For HTML validering: validator.w3.org og for CSS: jigsaw.w3.org/css-validator/
Avatar billede thadoews Nybegynder
23. juni 2012 - 10:04 #2
Jeg bruger 20px. Men det synes ikke at ville rykke tables.

Tak for validatorerne :)
Avatar billede keysersoze Guru
23. juni 2012 - 10:08 #3
http://www.web-dev.dk/post/DOCTYPE-og-valid-kode-ens-udseende-i-Internet-Explorer-og-FireFox.aspx

Er målene i guiden opfyldt og der efterfølgende stadig er problemer så læg et link - ellers bliver det svært sige hvorfor du har problemer.
Avatar billede thadoews Nybegynder
23. juni 2012 - 10:48 #4
Jeg har fulgt det til punkt og prikke og valgt !DOCTYPE. Det havde jeg dog ikke før, men kunne mit meta-tag have noget at sige?

<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=9" />

Jeg bruger det til at lave min menu IE kompatibel.

Men det synes ikke at virke, tjek evt. denne side:
http://www.simonhollander.dk/person_hollander.shtml

Tables burde stå lidt fra venstre af, men i IE er de smidt helt til venstre.

Som nævnt for oven, så er det ordnet med:
<p style="margin-left: 20">

Kender IE ikke "Margin-left"?
Avatar billede kjeldsted Novice
23. juni 2012 - 10:51 #5
Hvis du har husket enheden er jeg så fuldt enig med #3. Valider siden (på de to links jeg har givet dig), og hjælper det ikke, skal vi se siden for at kunne hjælpe.
Avatar billede thadoews Nybegynder
23. juni 2012 - 11:12 #6
Nu fandt jeg ud af det med valideringen :) Jeg har vist lidt at se på:"19 Errors, 8 warning(s)"...

Den siger jeg har problemer i mit charset. Det har jeg nu ændret, men det virker ikke til at løse problemet med at flytte tables de 20px ind på siden?!
Avatar billede thadoews Nybegynder
23. juni 2012 - 11:19 #7
Hah... langt over halvdelen af fejlene er et link, som valideringen tror den skal en hel masse med...
Avatar billede thadoews Nybegynder
23. juni 2012 - 11:31 #8
Jeg synes ikke det giver noget at ændre charset eller andet.

http://www.simonhollander.dk/slaegtlinks.shtml

Her kan i tydeligt se, at i FF er tabellen 20px fra venstre, men i IE er den helt til venstre.
Avatar billede thadoews Nybegynder
23. juni 2012 - 11:42 #9
Det syntes at være at mit meta-tag var et XHTML tag da det endte på "/>". At ændre det på samtlige sider synes at afhjælpe fejlen... ;S

Det må vidst være Kjeldsted der skal komme med et svar :)
Avatar billede kjeldsted Novice
23. juni 2012 - 19:06 #10
Hvis keysersoze synes det er utretfærdigt kan han også få lidt af dem :)
Og lige meget hvad man end får af svar er siden med garanti ikke skrevet i god kode hvis ikke den er valid. Dermed ikke sagt at koden er godt skrevet som en nødvendighed hvis den er valid, men valid det skal den være. Lige meget hvad den brokker sig over er det en fejl, hvis den siger error.
Avatar billede thadoews Nybegynder
23. juni 2012 - 19:15 #11
Jeg kan jo kun være enig med dig kjeldsted, men i og med at 24 ud af de 27 fejl var i en http-adresse, hvor http-adressen jo er sådan som det er, så er der jo intet jeg kan gøre ved det?!
Avatar billede kjeldsted Novice
24. juni 2012 - 01:31 #12
Hvad er fejlbeskrivelsen helt præcist? For den burde altså ikke brokke sig med mindre der er grund til det.
Avatar billede thadoews Nybegynder
24. juni 2012 - 02:30 #13
Det var det her link:
http://www.krabsen.dk/jml/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=2

Det var sådan set alt mellem "?option=" og "Itemid=2"...
Endda også m'et i Medici, som er teksten til linket var den utilfreds med?!

Se selv efter ;)
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.simonhollander.dk%2Fslaegtlinks.shtml&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&ss=1&group=0&user-agent=W3C_Validator%2F1.3
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juni 2012 - 02:59 #14
Det skal (i betydningen skal) skrives som

<a href="ht tp://www.krabsen.dk/jml/index.php?option=com_wrapper&amp;view=wrapper&amp;Itemid=2">...

(uden mellemrum i http) i HTML for at være validt.
Avatar billede kjeldsted Novice
24. juni 2012 - 10:46 #15
Og derudover så er det kun fire ud af 17 fejl der omhandler links ;)

Og nej, den er som sådan ikke utilfreds med M'et. Den er utilfreds med at du fortæller den at der kommer en HTML entity der hedder M, og en sådan findes ikke. Krebsen&amp;Medici bør ikke udløse fejl.

Desuden får jeg som der første denne advarsel:
No Character Encoding Found! Falling back to windows-1252.

Det løber koldt ned af ryggen når jeg ser at man ikke har styr på sådan noget. Eftersom siden (forhåbentlig da) ikke er skrevet i Windows-1252, skulle du nok overveje at fortælle browseren hvordan dokumentet egentlig er skrevet.
Avatar billede thadoews Nybegynder
25. juni 2012 - 10:38 #16
Erik Jacobsen > Man kan da ikke bare ændre i linket? At ændre "&" til ";" og tilføje "&amp", giver jo ikke en korrekt adresse. Det der linkes til giver en 404.

De bøger som jeg investerede i for en del år siden med html, java, css, asp og sql siger altså intet om en Encoding ;) Så det har jeg ubevidst med vilje ikke taget med, men det lyder til at det er noget jeg nok skal have med.
Avatar billede thadoews Nybegynder
25. juni 2012 - 10:38 #17
Hvilken "Character Encoding" plejer man at vælge? Er det Windows-1252?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juni 2012 - 11:21 #18
Encoding i disse dag skal være UTF-8, eller til nød i vores lille paradis på jorden måske ISO8859-1.

Jamen, i en <a href="..."> skal der stå &amp; og ikke kun & - det giver bestemt ingen fejl at gøre det rigtigt. Bemærk, at "..." er en HTML-streng, og at der derfor skal laves HTML entities for de særlige tegn, der betyder noget i HTML - specielt her &

La' gå at browserne ofte gætter rigtigt, når man gør det forkert, men det er forkert, og browserne kan også gætte forkert.
Avatar billede keysersoze Guru
25. juni 2012 - 11:22 #19
Du bør benytte UTF-8.

Jeg har aldrig set at &amp; giver forkerte links - det er jo netop html-entiteten for & - så du må næsten komme med et link hvor vi kan se det.
Avatar billede kjeldsted Novice
25. juni 2012 - 11:23 #20
At angive charset er ligeså vigtigt som at fortælle browseren det er et HTML dokument.
Og hvilket man plejer at angive.... Tja, som regel dét som siden er skrevet i. Den klart mest brugte i dag er UTF-8 og det kan egentlig ikke anbefales at encode i andet end UTF-8 nu til dags, da man så er dækket ret godt ind hvad angår forskellige tegn.
Avatar billede thadoews Nybegynder
25. juni 2012 - 11:36 #21
Jeg har siddet og leget lidt med UTF-8, men den forstår ikke at få Æ Ø Å med. Men det gør ISO-8859-1 derimod? Burde jeg så vælge ISO?
Jeg har testet i både IE og FF og mit skriveprogram.

Du har helt sikkert ret Erik, men på den hjemmeside, som linket refererer til, er åbenbart bygget op af frames. Og den frame som er vigtig kommer frem med en 404 med det link du har angivet, men virker fint med det link som browseren, som valideringen finder forkert, har angivet.
Avatar billede keysersoze Guru
25. juni 2012 - 11:42 #22
Du skal sørge for at ALT kører UTF-8 - når du gemmer filen, din meta, hvordan den serveres fra webhotellet osv osv. http://www.web-dev.dk/post/Korrekt-visning-af-specielle-karakterer-character-encoding.aspx
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juni 2012 - 11:55 #23
#21 Nej - det virker naturligvis med &amp; i stedet for kun & - det har trods alt altid været den eneste måde at gøre det på. Derfor er der noget andet galt.
Avatar billede thadoews Nybegynder
25. juni 2012 - 12:01 #24
Jeg har lige snakket med min udbyder og de siger at de ikke kører med en standard. Brugeren må selv definere hvilket kodesæt den vælger at bruge.
Dog siger de at de mener ikke at de danske tegn bliver vist i UTF-8, hvis man bare skriver dem ind som æøå, som de derimod gør i ISO-8859-1. Hvilket også er det jeg har oplevet. Men så skal jeg vel i gang med at ændre samtlige bogstaver? ;/
Avatar billede thadoews Nybegynder
25. juni 2012 - 12:04 #25
Du må have ret erikjacobsen. Indsætter jeg det som link tag, så virker det, men smider jeg det ind i browseren sådan som det er, så virker det ikke. Det var jo ikke til at vide :) Jeg takker mange gange for din hjælp :)
Avatar billede keysersoze Guru
25. juni 2012 - 12:06 #26
Det er da noget værre sludder - selvfølgelig virker æøå med UTF-8.
Avatar billede thadoews Nybegynder
25. juni 2012 - 12:14 #27
Ikke ifølge min test side:
http://simonhollander.dk/test.shtml

Det er helt sikker mig som har lavet en fejl jeg er ret blank på lige det her punkt nemlig :S
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juni 2012 - 13:01 #28
Dine tegn på siden er gemt som iso8859-1, sommetider kaldet ANSI. Din teksteditor skal gemme det som UTF8
Avatar billede thadoews Nybegynder
25. juni 2012 - 13:49 #29
Jeg tror desværre ikke at min teksteditor, som er 1st Page 2006 kan ændre dette. Der står i hvert fald intet omkring det på nettet udover diskussioner om det skal være ISO-8859-1 eller UTF-8, som sider skal skrives i... Som jeg kan se, så er der flere ulemper beskrevet ved brug af UTF-8 end ved ISO-8859-1. Der skrives endda at det stort set kun er amerikanere som bruger UTF-8 da de som regel ikke bruger specialtegn i deres sprog på samme måde som europæere.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juni 2012 - 13:57 #30
Det er vist korrekt at 1st page 2006 ikke understøtter utf-8, men resten af de ting du har læst om utf-8 er nonsens.
Avatar billede keysersoze Guru
25. juni 2012 - 13:57 #31
Så du vil altså lade dig begrænse af forældede editorer og tilfældige artikler i stedet for at forholde dig til virkeligheden? Fair nok - det er jo din egen beslutning, der er ingen der tvinger dig til at gøre det rigtige.
Avatar billede thadoews Nybegynder
25. juni 2012 - 14:04 #32
Som jeg skrev tidligere, så aner jeg intet om UTF-8 eller ISO-8859-1. Jeg har som sagt googlet det og det var nu engang det jeg fandt... Jeg kan ikke vurdere om de taler i vildelse eller om de faktisk ved noget om det ;)

Jeg er nu godt tilfreds med 1st Page 2006. Jeg har dog heller ikke prøvet andre, men gratis er godt :)
Avatar billede kjeldsted Novice
25. juni 2012 - 18:50 #33
"Der skrives endda at det stort set kun er amerikanere som bruger UTF-8 da de som regel ikke bruger specialtegn i deres sprog på samme måde som europæere." Det er nu nærmere omvendt. Benytter du UTF-8 over hele linjen, er du dækket ret godt ind, mildest talt, hvad angår special tegn. Vælger du derimod fx. ISO-8859-1, så har du et tegnsæt til de vesteuropæiske alfabeter. Benytter du derimod UTF-8 er du sikker på at du dels har en hjemmeside der er "up-to-date" hvad angår tegnsæt og at siden brugere ingen problemer vil få lige meget hvorfra de kommer.
Det er en af de største løgne inden for WWW at UTF-8 kun er understøttet af det amerikanske sprog.