Avatar billede annihilator Nybegynder
22. juni 2012 - 14:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tildele et felt værdi på basis af et andet felts indhold.

Jeg ønsker at tildele et felt en numerisk værdi baseret på et andet felts indhold (en tekst). Denne tekst vælges ud fra en rulleliste baseret på en kolonne i samme ark. Den numeriske værdi, der skal tildeles, er så den værdi, der står i den tilsvarende celle, bare i næste kolonne.

Jeg kan bruge den logiske funktion 'hvis', men kan vist kun bruge maksimalt 7 udtryk.
Jeg har i min tekstkolonne 15 forskellige tekster, som man altså kan vælge i rullelisten. Og jeg skal med garanti tilføje flere senere.

Nogen gode idéer?
På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede vejmand Juniormester
22. juni 2012 - 14:59 #1
Forstår ikke helt følgende: Den numeriske værdi, der skal tildeles, er så den værdi, der står i den tilsvarende celle, bare i næste kolonne.

Kan du ikke give et let eksempel, hvad har du i hvilke celler, og hvad ønsker du.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. juni 2012 - 15:01 #2
Husk også lige dine gamle spørgsmål: http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/annihilator
22. juni 2012 - 15:06 #3
Det er kun indtil Excel 2003 begrænsninger ligger på 7 kombinerede HVIS()-funktioner.

Men til denne opgave kan du bruge LOPSLAG() i stedet.

Eksempel:
A1: rullelisten hvor du foretager dit valg
B1: Det er her du vil vise oplysningen
C1:D100: Din liste med hhv. tekster i C-kolonnen og værdierne i D-kolonnen.

Følgende formel indtastes i B1:
=LOPSLAG(A1;C1:D100;2)
hvor 2-tallet står for kolonnenummeret i område C1:D100.
22. juni 2012 - 15:08 #4
... og så retter du den selvfølgelig til, så den passer med de aktuelle placeringer af dine data.
Avatar billede annihilator Nybegynder
22. juni 2012 - 15:43 #5
Fantastisk! Denne løsning kan jeg få til at fungere. Jeg er ikke lige så vant til at arbejde herinde, men vil naturligvis gerne give pointene. Er det korrekt at jeg svarer sådan her, og så får du pointene? Eller hvordan skal jeg gøre?
Avatar billede vejmand Juniormester
22. juni 2012 - 15:49 #6
Nej, du skal altid sende egne indlæg som kommentar.
Når du er tilfreds, ber du hjælperen om et svar, som du efterfølgende accepterer. Her kan du se hvordan du accepterer et svar: http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede annihilator Nybegynder
22. juni 2012 - 15:53 #7
OK tak. Så vil jeg bede erikjuul om at sende et svar, som jeg så vil acceptere. Tak for hjælpen. Og god weekend!
22. juni 2012 - 16:05 #8
Det kommer her! - og god weekend til dig også;-)