Avatar billede garant11 Nybegynder
16. juni 2012 - 13:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til begynder

Hej eksperter.

Jeg har programmeret i ASP i et stykke tid nu men er begyndte at lære PHP men jeg bliver jo nødt til at programmer noget for rigtig at lære det så mit spørgsmål er om der er nogen som kan give nogen råd til hvad man kan programmer for at komme ordentlig ind i PHP eller måske fortælle om jeres erfaringer?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
16. juni 2012 - 13:40 #1
Det er svært at give råd til valg af opgaver uden at kende personen der skal udføre den ordentligt.

Det kan være jeg synes at økonomistyring er godt at starte med, men en anden aner ikke hvad der skal ske og kan derfor ikke rigtigt bruge opgaven til noget.

Du kunne måske prøve at lave et beregningsprogram til beregning af skat for 2012. Mange af informationerne kan man jo hente på skats hjemmeside eller på kommunernes. :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. juni 2012 - 13:48 #2
Lav en hjemmeside med et mini-cms. Det kan man altid bygge videre på. Men du kan jo starte med:

Opret tekst.
Rediger tekst.
Slet tekst.
Indsæt billeder.

Lav gerne nogle Ajax funktioner.
Avatar billede olebole Juniormester
16. juni 2012 - 13:55 #3
<ole>

Det, der nok ville give mest mening at lave, er noget af det, du allerede har lavet i ASP. Så vil forskellene helt automatisk springe i øjnene  =)

/mvh
</bole>
16. juni 2012 - 14:24 #4
HEJ

Brug nogle eksisterende og velfungerende HTML / PHP-eksempler og lav lidt ændringer på eksempelvis teksterne. Kør HTML/PHP-siderne og se resultatet. Begynd derefter at tage mere og mere avancerede metoder og funktioner i brug (noget i stil med det Wally #1, Michael_Stim #2 og OleBole #3 foreslår).

Det var den måde jeg lærte PHP på.
Avatar billede garant11 Nybegynder
20. juni 2012 - 12:16 #5
Mange tak allesammen. Rigtig god hjælp.

#snestrup2000
God ide og ja, blandet sammen med de andre gode forslag så tror jeg nok at jeg skal få styr på. :-)

Er begyndt så småt med eksempler fra w3shcools, tizag og igang med at lave et lille CMS.

Vil i lægge nogle svar ud så der kan gives point?

Evt, komme med flere forslag. Kender i nogle bøger om PHP/MySQL og servere generelt som kan give en forståelsen for hvordan programmering/servere hænger sammen?
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. juni 2012 - 12:34 #6
Pas på olebole ikke hører ordet "w3shcools". Han lider af højt blodtryk og præcis det ord kan få hans hoved til at eksplodere.

Nej, men w3school er fyldt med fejl og måske ikke det rette sted at opsøge information, hvis man vil lærer sig på den rigtige måde ;o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. juni 2012 - 12:41 #7
Ups, og stavefejl byder jeg på.
20. juni 2012 - 12:43 #8
HEJ,

Velkommen i PHP-klubben.

Jeg ved ikke om de stadig er til at få fat i, men forlaget IDG udgav for nogle (?) år siden en masse IT-hæfter. Blandt andet et hæfte om PHP (har ikke tittel, forfatter og ISSN-nummer mere), men har stadig hæftet Databasestyrede Websider (Søren Pedersen, ISBN: 87-7843-524-2, år 2002 ).

Hæftet kan forhåbentlig skaffes antikvarisk. Det er (faktisk) ganske godt for nybegyndere.

Og uden at lægge hovedet på blokken mener jeg at der findes bøger på dansk (i forskellig sværhedsgrad) om PHP. Snak med dit lokale kommunebibliotek.

Ellers er der jo altid PHP-bibelen. (version 3, 4 eller 5).
Den er ikke (efter min mening) særlig begyndervenlig, men et MUST når man (som jeg - endelig) har fået ind mellem ørerne  hvad det drejer sig om.

og husk så de kloge ord:

Vir prudens non contra ventum mingit...
(Klog mand pisser ikke mod vinden !)

Kristian
Avatar billede garant11 Nybegynder
20. juni 2012 - 13:21 #9
#michael_stim
Hehe ja, har også lagt mærke til at w3schools ikke er helt up to date men kan ikke rigtig finde andre sider. Lad os håbe på at olebole ikke ser kommentarene. :-D

#snestrup2000
lavede lige en google på Databasestyrede websider Søren Pedersen og fandt et på dba.
Skal da helt sikkert tjekke PHP biblen ud når jeg når så langt. :-)

PHP virker MEGET bedre end ASP3 som jeg har lavet indtil videre, ærger mig nu at jeg valgte ASP fremfor PHP for en del år siden, dengang prøvede jeg nogle PHP og ASP scripts som gav mig det indtryk at ASP var bedre, men kan godt se nu at PHP is the way to go. :-)
20. juni 2012 - 13:42 #10
HEJ,

HE HE,

garant11:

Apropos: Data..Web..

Da jeg har den liggende har jeg (naturligt) nok ikke checket.
Læser lidt i den en gang i mellem og (stor-)fryder mig stadig over den (nogen gange til konens store forundring ! ).

Apropos PHP vs. ASP:
It sure is...

Der er vel også en årsag til at APACHE-serveren (APS)  (som bruges af de fleste web-udbydere i dag) har en så fremtrædende rolle. Selv MICROSNOT (udskyld: udtales MiKROSNOOOT (mit yndlingshade-emne !!) ) har mere eller mindre erkendt nederlaget til APS, idet de prøvede at skrive en (det blev senere til IIS-serveren) og APS er skrevet i C++ og (godt gættet:) PHP.

Jeg har kun gode erfaringer med OLEBOLE (han har hjulpet mig adskillige gange (og 1 milliørd gange tak for det!!)) så jeg kan kun håbe at W3School har et godt blodtrykssænkende medicinsk præparat, (he he)... foruden de PHP kode-eksempler, som måske kan være Skoleeksempler version 0.0.00001 .. (de mangler en KRAAAAAAAFTIG opdatering...)

Kristian
Avatar billede garant11 Nybegynder
20. juni 2012 - 14:19 #11
#snestrup2000
Hehe, tror også jeg vil fryde mig når jeg får fat på den. :-)

Hmm ja, jeg har ihvertfald aldrig brudt mig om IIS/PWS men har været tvunget til det pga. Microsucks prøver at udrydde deres konkurrenter ved unfair play. IIS er da også skrevet i C++ men med deres .NET framework, ikk?

Okay, har også gode erfaring med olebole, han virker til at være god til at lære fra sig.

Forresten, du lægger bare et svar op hvis du samler på point. :-)
20. juni 2012 - 14:41 #12
HEJ,

Jeg bliver dig faktisk svar skyldig i IIS/PWS omkring C++, men jeg ved da at WINDOZE er skrevet i C++, og det ville undre mig meget om MICROSNOOOOOOT skulle ændre politik på det emne. Det eneste jeg med sikkerhed ved er skrevet i andre program.-sprog er DOS 6.22 og det er 8088/8086 Assembler.

(Da de startede DOS var de 3 mand på sagen, da de sluttede med direkte DOS (6.22) var de over 300 - bare som et kuriosum.)

Aner ikke hvor mange de er på Windoze sikkert flere 1000'er fordelt world-wide.

Men jeg arbejder nu fortinsvis med Delphi 7 (Enterprise modellen), PHP/HTML/CSS og (endnu mindre) Assembler, som faktisk er ret effektivt (og lynende hurtig) (men er også hurtig til at krashe maskinen hvis der er fejl i koden... ).

Har en fork(j)ærlighed for Active-X (ole) løsninger. Der er kernen i OOP... (OOOPS..)

Samler egentlig ikke point, så du kan gemme dem til en hyggelig juleaften (med eller uden PC- (hehe)).

KRistian
Avatar billede garant11 Nybegynder
23. juni 2012 - 14:54 #13
Okay, når der ikke er nogen som vil have point så tror jeg at jeg gemmer dem til en hyggelig juleaften. :-)