Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
10. juni 2012 - 12:09 Der er 1 løsning

Forhindring af cursorbevægelse i et DataGridView

Jeg har et DataGridView i et Windowsprogram. I dette grid foretager jeg gentagne filtreringer, så jeg til sidst ender med een datalinje og en tom linje nedenunder. Når brugeren herefter trykker Enter (fokus er på griddet), så skal linjen i griddet aflæses og brugeren skal sendes til en anden form baseret på denne aflæsning. Der sker dog det, at griddets standardmåde at virke på er, at tryk på Enter får cursoren til at gå een linje ned og det der så aflæses, er den tomme linje og programmet går i fejl. Er der en måde at forhindre at tryk på Enter bevæger cursoren en række ned?
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
08. august 2012 - 19:42 #1
Man skal ind og overskrive standardopførslen i et datagrid:

'Denne forhindrer et Enters defaultopførsel med i ned i et datagrid
    Protected Overrides Function ProcessCmdKey(ByRef msg As Message, keyData As Keys) As Boolean
        ' Check if Enter is pressed
        If keyData = Keys.Enter Then
            ' If there isn't any selected row, do nothing
            'If dgvKonti.CurrentRow Is Nothing Then
            '    Return True
            'End If
            Return True
        End If
        Return MyBase.ProcessCmdKey(msg, keyData)
    End Function