Avatar billede msoela Nybegynder
23. maj 2012 - 10:55 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Identifikation af ikke matchende beløb mellem 2 kolonner

Hej herinde

Jeg fandt en anden tråd herinde med følgende VBA kode som farvelægger beløb i kolonne A, som ikke kan findes i kolonne B.

Jeg ønsker et lille twist til denne funktion (såfremt det i det hele taget er muligt).

23    11
25    89
27    97
90    46
62    23
1    23
25    25
11    27
36    90
27    62
29    25
28    38
20    14
100    156
156    100
147    66
66    50
50    147

Ovenstående tal indsættes i hhv. kolonne A og B.

Sub Sammenlign()
fra = 1: til = 18 ' Ret fra/til til aktuel første/sidste række

For Each c In Range("A" & fra & ":A" & til)
If Application.CountIf(Range("B" & fra & ":B" & til), c) Then
c.Interior.ColorIndex = xlNone
Else
c.Interior.ColorIndex = 6
End If
Next
For Each c In Range("B" & fra & ":B" & til)
If Application.CountIf(Range("A" & fra & ":A" & til), c) Then
c.Interior.ColorIndex = xlNone
Else
c.Interior.ColorIndex = 4
End If
Next
End Sub

Ovenstående indsættes i et modul.

Afspilles makroen nu, markeres følgende med farve:
Kolonne A: 1, 36, 29, 28, 20
Kolonne B: 89, 97, 46, 38, 14

Problemet er blot at funktionen ikke tager højde for at tallet 23 fremgår 2 gange i kolonne B men blot 1 gang i kolonne A.

Kan det lade sig gøre at få funktionen til at tage højde for antallet af gange beløbene fremgår i hver kolonne? Altså hvis 23 fremgår 5 gange i kolonne A og 7 gange i kolonne B, så markeres 2 af beløbene på 23 i kolonne B eftersom de ikke har et unikt match i kolonne A?
Avatar billede msoela Nybegynder
24. maj 2012 - 14:35 #1
Nogle der har en idé til en løsning?

Nu ved jeg ikke hvordan Excel som standard "regner".

Den tager vel et tal af gangen og søger derefter i kolonnen ved siden af - oppe fra og ned.

Hvis makroen eventuelt formaterer de celler der er match på med en skriftfarve eller lignende, så kunne den ligeledes få besked på ikke at medtage celler som har netop denne formatering når den søger efter et match i cellen nedenunder.

Dvs. kommer tallet 23 to gange i A og 1 gang i B, vil den markere det første i A og første i B med en tekstfarve hvorfor makroen ser bort fra at tallet fremgår i kolonne B når den 2. gang søger på et match på 23 anden gang den fremgår i kolonne A.

Ved ikke om det giver mening? :)
Avatar billede msoela Nybegynder
30. maj 2012 - 14:29 #2
En sidste forhåbning om at nogen har en løsning på dette :)
Avatar billede msoela Nybegynder
09. august 2012 - 14:13 #3
Lukkes