Avatar billede jeromaka Praktikant
08. maj 2012 - 12:08 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

Rede data fra en defekt harddisk?

Jeg har en harddisk som lige har været forbi et pc-værksted i KBH, da jeg havde problemer med at få den til at starte windows rigtigt op, og bare lavede sort skærm efter den havde skrevet: Starter windows eller indlæser windows.

Pc-værkstedet sagde at harddisken var defekt, men de ville redde de data de kunne ca. 1 gb. Jeg har netop hentet harddisken som de har haft 1 måned, og kan se de kun har kunne redde ca. 360 mb. Trods der ligger meget mere på end den 1 gb de sagde de kunne redde.

Pc-værkstedet kunne anbefale at vi kontaktede IBAS for at få alle vores ting ud, de ville KUN koste en 6-10.000 kr.

Det synes vi jo er lidt mange penge, så derfor vil vi høre om der er nogle som kan anbefale os nogle som er billigere, så vi kan få vores ting ud.

Det skal være på Sjælland, Lolland-Falster så vi selv kan køre hen og aflevere.
Avatar billede Blueeyez Mester
08. maj 2012 - 12:22 #1
Hvis i tilslutter harddisken til en anden maskine, kan i så få adgang til harddiskens indhold? (Eller bare se harddisken)
Avatar billede kvistholt Nybegynder
08. maj 2012 - 13:14 #2
Der er flere muligheder - som alle er billigere end IBAS.
IBAS er ikke for hvide menesker. De er troldmænd der kan fiske data ud af diske der har ligget i saltsyre. De er sådan lidt mere løsningen når dit firma mangler 1½ million og alle debitore er listet i dit økonomisystem, som uheldigvis kørte på en af de maskiner du ikke tog backup af, og som stod i det for nylige afbrændte serverrum....

Din disk skal som det første hives ud af maskinen, og sættes over i en anden maskine, og dukke op i stifinderen (her går jeg stærkt ud fra at du bruger windows :)

Derefter er der et par programmer som kan stykke din disk sammen igen. prøv bare søg på google efter "free file recovery", der er lidt at vælge mellem.

Personligt bruger jeg GetDataBack (det koster en smule) men hold kæft det har reddet min, samt en del venners røv mange gange....
Avatar billede jeromaka Praktikant
08. maj 2012 - 13:20 #3
Blueeyez - Nej vi har desværre ikke noget kabel så vi kan prøve det du siger.

kvistholt - Jeg har fået harddisken med hjem, og den ligger i den opbevaringspose som den nye harddisk lå i, som de nu har sat i min bærbar.
Ja jeg bruger windows ;-)

Skal den sættes i en anden maskine, eller kan jeg købe sådan et kabel?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. maj 2012 - 14:46 #4
#3 Så kan du evt hente linux (Ubuntu) og brænde iso filen ud på en cd/dvd og boot op fra den og derved få adgang til harddisken som er "defekt", følgende foregår live, så du installerer/fjerner intet :)

Du skal dog have en anden harddisk som du kan smide filerne over på :).. Men eftersom du kan komme så langt som du kan i windows, så kan jeg næsten garantere dig for at du kan få adgang til harddisken ;)
Avatar billede jeromaka Praktikant
08. maj 2012 - 14:55 #5
#4
Hvad skal jeg med Ubuntu, når jeg har 2 windows maskiner som kører?
Den ene er den maskine de har pillet min harddisk ud af og sat en ny i med windows på. Derved ligger den defekte harddisk pt i en pose...

Ellers har jeg ekstern harddisk at ligge mine ting over på.
Avatar billede Blueeyez Mester
08. maj 2012 - 15:24 #6
#5 du hente ubuntu fra følgende destination: http://www.ubuntu.com/download/desktop

Derefter brænder du iso filen over på en cd eller dvd, du kan os usb, men den tager vi i næste indlæg.. (Blot lige hent ubuntu) hvis du har en usb stick så skriv det ellers skal vi bruge en cd/dvd skive og så skal det lægges over på cden/dvden dette kan gøres med programmet imgburn som os er gratis.

Derefter sætter du den defekte harddisk i pcen samt cd/dvd eller usb og booter op på ubuntu, så burde du kunne se harddisken hvilket du burde kunne, derefter tilslutter du din ekstern og så kan du flytte/kopiere de filer du vil over på din ekstern..
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2012 - 15:33 #7
denne her er genial til det formål

http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-3.0-SATA-Docking-Station

alle bør have sådan en fætter stående

m.v.h
Avatar billede jeromaka Praktikant
08. maj 2012 - 17:42 #8
#6
Jeg er ved at installere ubuntu på usb-stik nu. Harddisken er smide i en anden bærbar, og så kom jeg til at tænke på at når den starter op skriver den: Starter Windows. Og kommer med flg.:
http://billedeupload.dk/images/YZBtH.jpg

#7
Kan dette kabel ikke bruges i stedet for, eller er det du linker til det bedste man kan gøre?
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=1525751&sw=sandberg%20usb%20all&ref=search
Avatar billede Blueeyez Mester
08. maj 2012 - 19:16 #9
#8 Den skriver den ikke kan starte fordi den ikke kan finde 2 harddiske, kunne godt lige noget raid?

Men der står os noget med MBR, hvilket kunne tyde på en MBR fejl (Ikke harddisken, men systemet)

Jeg vil dog påpege at vi blot fortsætter med følgende, jeg har ikke set følgende besked før og jeg er sikker på at dataene kan flyttes væk fra harddisken :)
Avatar billede jeromaka Praktikant
08. maj 2012 - 21:42 #10
#9
Ubuntu er nu hentet og iso-filen er brændt på dvd og smækket i drevet på Acer'en, men booter ikke op fra den, vi har prøvet på usb-stick først, og der vil den heller ikke boote op fra.

Den forsøger blot at prøve at indlæge windows.
Avatar billede Blueeyez Mester
08. maj 2012 - 21:50 #11
#10 Brug følgende til og lægge ubuntu på usb stick -> http://unetbootin.sourceforge.net/

Du skal ikke nøjes med og smide .iso filen på et usb stick ;) Men dette program vælger du .iso filen, vælger usb enheden og så smider den ubuntu på usb sticket (den sletter alt der er på usb sticket)

Derefter kan du smække usb over i den pc med det dårlige system og så vælger du "live mode" og ikke noget med install/installer ubuntu ;)
Avatar billede jeromaka Praktikant
08. maj 2012 - 22:01 #12
#11
Jeg venter lige og ser, for nu er den pludselig gået i gang med startreparation - undersøger computeren for problemer.
Avatar billede jeromaka Praktikant
08. maj 2012 - 22:40 #13
Så blev den færdig med at undersøge og skriver:

Startup Repair Offline

Problemsignatur:

03: Unknown

04: 180

05: Autofailover

06: 1

07: Bad disk

Harddisk er fejlbehæftet
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2012 - 06:50 #14
Avatar billede Blueeyez Mester
09. maj 2012 - 10:48 #15
#13 Hvis harddisken ikke virkede, så ville du aldrig kunne se windows når du starter din pc og følgende kan du.

Dataene burde nemt kunne reddes via ubuntu har du forsøgt på den måde jeg beskrev tidligere?
Avatar billede Blaine Nybegynder
09. maj 2012 - 16:37 #16
Hvis gendannelsen skulle fejle, så kig eventuelt her
http://www.computer112.dk/datarecovery.php

Virksomheden kan lidt flere tricks, end vi generelt selv kan hjemme, (heriblandt kan de skifte styrekortet, hvis det skulle være det, der er defekt).

De laver en analyse gratis, og giver tilbud på en gendannelse.

De er måske billegere end IBAS.

Mvh
Avatar billede jeromaka Praktikant
09. maj 2012 - 18:58 #17
#15
Jeg er først lige kommet ind af døren, og skal til at kigge mere på ubuntu her i aften, og se om jeg kan få den til at starte op via ubuntu. I går aftes kunne jeg ikke få com til at boote fra hverken UBS eller cd/dvd.

#16
Jeg kender ikke til dem du nævner, men kan fortælle at min com har været forbi pcservicecenter på jagtvej i KBH, og det er dem som sagde at harddisken var defekt og at KUN 1 gb data kunne reddes, men jeg har kun fået ca. 350 mb med.

Har du selv prøvet computer112?
Avatar billede jeromaka Praktikant
09. maj 2012 - 19:28 #18
#15
Den står ligesom og kører når jeg vælger installer ubuntu, jeg kommer til billedet, hvor der står ubuntu og så er der 5 prikker nedenunder der skifter farve. Mere sker der ikke :-(
Avatar billede Blueeyez Mester
09. maj 2012 - 19:29 #19
#17 det kan skyldes måden du har brændt/skrevet ubuntu til cd/dvd/usb sticket :) (Er ret sikker på det er det der var fejlen)

Hvis din harddisk ikke virkede, så vil du ikke kunne se windows overhovedet, så vil computeren skrive at der ikke er nogen harddisk i den, så metoden skulle gerne virke :)
Avatar billede jeromaka Praktikant
09. maj 2012 - 19:32 #20
#19
Jeg har brugt http://unetbootin.sourceforge.net/ til at ligge ubuntu på USB som du skrev.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. maj 2012 - 19:32 #21
#18 Du skal vælge noget med live og ikke installer, hvis du vælger installer, så vil den jo installere ubuntu på harddisken..

Går ud fra du har lagt det på en usb stick med unetbootin? (Måden du skriver det på) men er dog i tvivl.
Avatar billede jeromaka Praktikant
09. maj 2012 - 19:38 #22
Når den starter fra USB kan jeg vælge mellem disse.

Default
Help
Try ubuntu without installing
install ubuntu
check disc for defects
test memory
boot from first harddisk

Der står uNetbootin i boksen.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. maj 2012 - 19:39 #23
#20 Du skal vælge try ubuntu fremfor install ubuntu :)

Hvis det er så langt du når? Det kan godt tage tid at starte op, kommer an på computerens cpu, ram og ikke mindst det usb stick ubuntu installationen er lagt på :)
Avatar billede Blueeyez Mester
09. maj 2012 - 19:40 #24
#22 Der vælger du Default så vil ubuntu give dig valgmuligheden :)

Hvis den ikke virker så prøv:

Try ubuntu without installing
install ubuntu

Men Default skulle fungere :)
Avatar billede jeromaka Praktikant
09. maj 2012 - 19:43 #25
#23
Okay tak prøver jeg da lige :-)
Det er en Acer 1410, jeg har smidt harddisken i :-)
Avatar billede jeromaka Praktikant
09. maj 2012 - 20:11 #26
#22
Når du siger den er længe om at starte op, hvad er så længe?
Den har stået i ca. 15 minutter nu.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. maj 2012 - 20:19 #27
#26 Det er ikke sådan at du har mulighed for at gøre det på en stationær?

Længe kommer an på cpu/ram/usb.. normalt så vil jeg dog ikke mene at det bør tage så lang tid, prøv evt at genstart og forsøg at vælge den mulighed der hedder: Try ubuntu without installing

Hvis du som skrevet tidligere i dette indlæg kan afprøve på en anden pc så kan det måske løse problemet.. (Skal dog ikke kunne garanteres, men det skader intet at forsøge på andre maskiner)
Avatar billede jeromaka Praktikant
09. maj 2012 - 20:25 #28
#26
Nej jeg ejer ikke en stationær :-(

Det er den anden bærbar jeg prøver på, for der hvor der er sat ny harddisk i, er der jo ny garanti på harddisken, så tør ikke pille den ud.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. maj 2012 - 20:27 #29
#28 Du burde ikke miste garanti pga at du tager harddisken ud ;) Men prøv de andre valg som skrevet ovenfor, kan være en fejl..
Avatar billede Blaine Nybegynder
09. maj 2012 - 22:10 #30
Ja, jeg har selv prøvet computer112.

En computer stod under vand, grundet regnskyldet sidste år i starten af juli, data var vigtige så hele computeren blev aflevert der.

Status var, at printet ikke havde det godt, men det kunne klares i Danmark, tilbuddet var på omkring 4.500,-
Op hertil, var alt gratis, og jeg kunne nøjes med diagnosen.

Jeg valgte at få gendannet data, og alle data blev reddet.

Jeg valgte dem, da de har specialiseret sig i gendannelse, og har aftaler med de engelske firmaer, der for spidsen af en jetjager, skræller øverste lag af harddisken.
Jeg har ikke andre erfaringer, men anbefaler dem alene på at diagnosen er gratis, og jeg fik mine data =)

Mvh
Avatar billede jeromaka Praktikant
10. maj 2012 - 18:05 #31
#29
Har været inde på http://www.ubuntu.com/download/desktop og hentet Ubuntu 12.04 LTS 32 bit og brugt imgburn til at smide det på en dvd-skive i stedet for USB.

Nu står den igen bare og kører på Ubuntu og de farvede prikker lige nedenunder :-(
Mere sker der ikke rigtig.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. maj 2012 - 18:14 #32
#31 Prøv og tag harddisken ud af maskinen og prøv og boot op på ubuntu.. (Det er mit bedste bud på hvor det måske går galt for maskinen)

Hvis det er følgende der er problemstillingen, så kan du jo sætte harddisken i maskinen når du er inde i ubuntu..

Hvis følgende ikke virker, så bedes du skrive igen, så finder jeg lige en anden linux udgave :)
Avatar billede jeromaka Praktikant
10. maj 2012 - 18:36 #33
#32
Og vupti ubuntu startede op, og harddisken sat i :-)

Nu popper den så op med:
Disk Utility

Og den skriver:
A harddisk is reporting health problems.

Her kan jeg vælge
Examine - cancel - OK

Hvad gør jeg her?
Avatar billede Blueeyez Mester
10. maj 2012 - 18:43 #34
#33 Til og starte med så vælg cancel, se om du an se harddisken og evt få adgang til den.. (Lige nu skal det hele gå så hurtigt som muligt, for harddisken er åbentbart skadet, ellers ville ubuntu/linux ikke oplyse om følgende)
Avatar billede jeromaka Praktikant
10. maj 2012 - 18:49 #35
#34
Super, hvor i ubuntu går man ind for at finde harddisken, synes ikke lige jeg kan finde det :-(
Avatar billede Blueeyez Mester
10. maj 2012 - 19:04 #36
#35 oppe i venstre hjørne står der dash board når du har musen over knappen (Den er helt oppe i venstre hjørne)

så kommer der et søgefelt frem, der skriver du utilityog vælger disk utility

Så popper der et vindue op, i venstre side burde du kunne se harddisken? Hvis så venstreklik på den 1 gang og så skulle der gerne stå noget med mount/unmount? Hvis så klik på mount.. (Monter) betyder at du tilslutter ubuntu til harddisken..

Så burde den gerne komme frem på skrivebordet :)

Derefter skal du have sat ekstern til og kopiere filerne (Det er hurtigere at kopiere end flytte)
Avatar billede jeromaka Praktikant
10. maj 2012 - 19:12 #37
#36
Jeg kan sagtens finde harddisken, og det ser også ud til den stadig er delt i flere partioner.

Men jeg kan ikke se nogen steder der står mount/unmount :-(

I SMART status står der: Disk failure is imminent med rødt
Avatar billede Blueeyez Mester
10. maj 2012 - 19:34 #38
#37 der skulle gerne stå unmount/mount?

I venstre side på skrivebordet er der en knap der hedder Home folder, det er den 3 øverste, venstreklik på den, så kommer der et vindue frem i det vindue i venstre side øverst burde du kunne se harddisken.. (Sidder med det i en virtuelt miljø) og bruger et usb stick som forsøgsdyr så ved mig står der 16 GB Fi... (Filesystem)
Avatar billede jeromaka Praktikant
10. maj 2012 - 19:39 #39
#38
Jeg kan ikke se harddisken, når jeg gør som du har skrevet.

Den åbner vinduet, og der står flg.:
--COMPUTER
Home
Desktop
Billeder
Dokumenter
Hentede filer
Musik
Videoklip
File system
Trash

-- NETWORK
Browse network
Avatar billede Blueeyez Mester
10. maj 2012 - 19:45 #40
#39 Marker harddisken i Disk utility og kig efter mount/unmount mulighed (Nederst på vinduet)

Hvis følgende ikke er muligt, så er der ikke meget jeg kan gøre ud over at henvise dig til computer112.dk og spørg efter en gratis diagnose.. Vil kræve at jeg har harddisken fysisk set før jeg kan vurdere mere på den.. og de yder trodsalt gratis hjælp, medmindre de er nød til og have fat i en af deres samarbejdspartnere..
Avatar billede jeromaka Praktikant
10. maj 2012 - 19:52 #41
#40
Nederst i vinduet kan jeg kun se flg.:
Format volume
Delete partition
Edit pertition
Avatar billede Blueeyez Mester
10. maj 2012 - 20:09 #42
#41 så tror jeg ikke at der kan tilgås adgang, hvad hvis du vælger paritionen? (I venstre side burde der være en form for harddisk navn og derunder paritioner relateret til harddisken?
Avatar billede jeromaka Praktikant
10. maj 2012 - 20:15 #43
#42
I venstre side står der:
750 GB Hard Disk

I vinduet Drive står der nede under Volumes:
Unknown 209 mb
Unknown 1,0 kb
Free 724 gb
Unknown 216 gb
Unknown 26 gb
Unknown 31 gb
Unknown 21 gb
Unknown 31 gb
Unknown 21 gb
Unknown 42 gb
Unknown 79 gb
Unknown 225 gb
Unknown 26 gb
Unknown 108 mb
Avatar billede Blueeyez Mester
10. maj 2012 - 20:53 #44
#43 ud fra hvad du skriver der, så vil jeg mene at du skal have fat i computer112.dk eller andre der kan reperere/redde data.. umiddelbart ser den ikke ud til og have det alt for godt..
Avatar billede jeromaka Praktikant
10. maj 2012 - 21:08 #45
Okay, det må jeg prøve så, vil gerne sige tak for din tid og hjælp.

Og pointene til...?!
Avatar billede Blueeyez Mester
10. maj 2012 - 21:55 #46
#46 Point kan du give til personen der gav dig en løsning :)

Vil påpege indlæg #16 :) Bed ham om at smide svar, da vi er endt med computer112.dk :)
Avatar billede jeromaka Praktikant
11. maj 2012 - 16:48 #47
#7

Vi har netop købt en http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-3.0-SATA-Docking-Station

Og på under 5 minutter havde vi ALLE dokumenter fremme og sidder lige nu og smider det på en ekstern harddisk.

Så det er surt at have brugt pcservice i KBH som havde vores computer inde fra midt marts til slutningen af april og de kunne ikke klare opgaven.

Det eneste de kunne var at tjekke harddisken til 200 kr, smide en ny 750 gb i til 1372 kr, og 500 kr til at installere windows.

Vi måtte dog selv aktivere windows da vi kom hjem, og måtte desværre tilbage til KBH da de ikke havde givet os hele strømforsyningen med, og ej kunne finde resten af vores ledning, da vi kom ind til dem igen.

treatmenice - Smid et svar og du får point.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2012 - 06:59 #48
ok

de er ret gode deres produkter fra sandberg
Avatar billede Casper Schou Praktikant
08. november 2016 - 08:55 #49
Hej Måske lidt sent at skriver dette svar, men bedrer sent end aldrig.
Når en disk laver klik lyde er det læsehovederne inde i disken der er defekte og som skal udskiftes dette SKAL gøre i cleanroom faciliteter, man skal stoppe brugen med det samme da vedvarende brug / tilslutning kan skade skiverne i disken og lave det der i fagsproget hedder headcrash hvilket betyder at læsehovederne laver ridser i overfladebelægningen på skiverne som i de fleste tilfælde vil reducere chancerne for at lave en 100% datagendannelse..hvis data er vigtige så lad være med at rode med det selv men kontakt et professionelt så mit Computer112.dk vi laver altid en GRATIS analyse af disken hvor efter du vil få en fast prise som er bindende fra vores side. ønsker du ikke disken lavet af os og evt. vil bruge et andet firma skyldes der intet..
Mvh
Casper Computer112